«Із фінансуванням ремонтних робіт у шкільних укриттях проблем немає»
Як у школах готуються до навчання під час повітряних тривог
До нового навчального року залишається трохи більше ніж місяць. Я відвідала одну зі шкіл у Залізничному районі Львова, аби дізнатися, чи готують там укриття. Чи є кошти на облаштування таких приміщень? Яке навчання у пріоритеті – очне чи дистанційне?
Спускаюся сходами униз. Двері в укриття металеві, але дуже старі – їх планують замінити. У приміщенні є світло. На столику помічаю свічку, очевидно, про всяк випадок. Усередині поставили стільчики. Є кілька саморобних лавок. У захисній споруді є вхід і вихід. Над вентиляцією ще треба попрацювати.
Зі стін зняли стару штукатурку – допомогли це зробити волонтери з ГО “Будуємо Україну разом” (БУР). У школі уже провели тендер та обрали компанію, яка виконуватиме ремонтні роботи (запропонувала найнижчу ціну). Також у цій школі використають як укриття коридор, у якому немає вікон.
Загалом, до організації навчального процесу під час війни досі багато запитань. Наприклад, якщо тривога була вночі, і родина перебувала у підвалі, як зранку підняти дитину у школу? Як налагодити харчування у школі під час тривог? Як учителі даватимуть раду, якщо діти лякатимуться звуків сирени? Чим дітей зайняти в укритті? Зрештою, хто відповідатиме за дітей у цей час – адміністрація школи, класний керівник? А якщо батьки відмовляться від очного навчання, чи забезпечить школа якісне дистанційне?
За моєю інформацією, не усі навчальні заклади мають достатньо коштів на облаштування укриттів. Викручуються як можуть... До процесу залучають батьків, які здають по 600 гривень на облаштування вентиляції та стяжки. Та у час війни не усі батьки мають фінансову можливість допомагати школі... Освітяни на батьківських зборах розводять руками: “Кошти на облаштування захисних споруд надали, але невідомо, коли надійдуть до школи”.
В. о. начальника управління освіти ЛМР Ольга Свистунович каже:
– Спеціальна комісія разом із “надзвичайниками” перевірила укриття у 127 школах. Визначили, що потрібно зробити. Є навчальні заклади, які уже на завершальному етапі ремонтних робіт. Є школи, які потребують більших капіталовкладень. Наприклад, їм необхідно облаштувати другий вихід або встановити нові двері в укриття. Були випадки, що у закладі освіти потрібно було провести гідроізоляцію (після сильних злив підвал заливало водою).
На цей бюджетний рік були заплановані певні ремонтні роботи, які наразі не будемо проводити, – у зв’язку з воєнним станом. Але кошти, які можемо скерувати на облаштування укриттів у закладах освіти, у нас є. Комісія, яка проводила перевірку, визначила орієнтовну суму, потрібну на ремонтні роботи, – 48,5 млн грн. 110 закладів загально-середньої освіти мають свої укриття. 17 – укладають договори про користування укриттями у будинках, установах, які розташовані поблизу (технічні можливості будівлі не дозволяють облаштувати укриття у школі).
Зрозуміло, що спочатку школи мають провести тендер. Коли переможець тендеру буде визначений, зможе приступати до виконання робіт. Після виконання робіт здійснюємо проплати. Школа може спочатку закупити матеріали (з тих коштів, які є на рахунку), а потім проводити тендер щодо проведення робіт. Є процедура, визначена чинним законодавством, і ми її порушувати не можемо. З фінансуванням проблем фактично немає.
– У школах нарікають, що кошти надані, але коли вони надійдуть до освітнього закладу, невідомо... Просять батьків допомогти.
– Кожен керівник закладу освіти знає, що проводити будь-який збір коштів – незаконно! Якщо батьки мають бажання і можливість, можуть долучитися до процесу – допомогти фізичною силою (щось принести, винести). Якщо ж мають фінансову можливість, можуть переказувати кошти на благодійний рахунок школи.
Є постанова №590, у якій йдеться про те, що першочергово здійснюються виплати захищених статей (зарплата, відпускні, комунальні послуги), а потім – все решта. Час від часу Державне казначейство не пропускає документи. Відповідно, підприємство, яке виконує ті чи інші роботи, не може швидко отримати кошти.
– Скільки шкільних укриттів уже готові?
– Наразі такої статистики не маю. У нас є значна частина закладів освіти, що мають їдальні у цокольних приміщеннях, які можна уже використовувати як укриття. Є вхід-вихід. Тільки вікна позакривали піском. У школах заплановано навчання зі “штучною” тривогою, щоб діти знали, як правильно спускатися в укриття, не збиваючи одне одного. Щоб не було хаосу.
– Навчальні заклади можуть самостійно обирати форму навчання?
– Кожен керівник закладу освіти має визначити, скільки учнів буде на очній формі навчання, а скільки – на дистанційній. Тоді формують змішаний графік. Закон України про освіту дає багато варіантів виходу з цієї ситуації. Контроль за дистанційним навчанням здійснює керівник. Має можливість виходити в Zoom, перевіряти наявність вчителя на уроці. Після кожного дистанційного уроку керівникові мають надсилати звіт про те, що урок проведено, і скільки було учнів.
А тим часом...
У Ніжинській гімназії №14 (Чернігівської області) батьки вирішили самостійно “вирити” укриття. Про це повідомляють дописувачі у ГО “Батьки SOS”. “Роботи проводять без жодних дозвільних документів, – йдеться у дописі. – Батьки просто згуртувались, просто розрили 1,3 метра землі, де був фундамент, на якому трималася цілісна споруда. На даний момент до деяких батьків ще й надійшла пропозиція скинутись по 1000 грн на цеглу для укріплення “розритого приміщення”. Виникає питання: “Це нормально – пхати наших маленьких громадян у “могильник”? Міністерство освіти і науки, зупиніть це, будь ласка!