«Зараз це просто дорогий QR-код, який до того ж не працює»
Тиждень роботи е-квитка у тестовому режимі показав: до «великого плавання» система не готова
На табло валідаторів були некоректні номери маршрутів (замість номера маршрутки – номер тролейбуса). Чимало пільговиків не користувалися е-квитком і їздили як завжди – за посвідченнями. Для звичайних же пасажирів, які не користуються пільгами, узагалі нічого не змінилося – далі платять по 10 гривень і дають водію готівку.
Наразі лише 14 тисяч пільговиків (із понад 200 тисяч) отримали на руки електронні картки “ЛеоКарт”...
«Зараз є можливість видавати до п’яти тисяч пільгових карток щодня. А з лютого 2022 року картки планують видавати у форматі «прийшов-подав-отримав» – на місці, упродовж 10-15 хвилин, – запевнив на брифінгу директор ЛКП «Львівавтодор» Микола Власюк. – Серед нововведень – тепер “ЛеоКарт” видаватимуть у пунктах, що розташовані максимально близько до місця реєстрації заявників. Раніше картки для видачі відсортовували за прізвищами в алфавітному порядку».
Депутат Львівської міської ради, експерт з питань е-квитка, громадський активіст Ігор Зінкевич дивується, чому чиновники Ратуші назвали е-квиток “ніжним до пільгових категорій”... “Він точно не ніжний, оскільки люди змушені стояти у довгих чергах, щоб отримати “ЛеоКарт”, – каже депутат. – Із 200 тисяч пільговиків картку отримала мізерна кількість пасажирів. Якби було хоча би 50%, то було б супер. А ще квитка досі не отримали ні студенти, ні учні. За таких умов говорити про наступний етап впровадження е-квитка, уже з лютого, я би боявся... Багато недопрацювань чиновників мерії, які відповідають за е-квиток. Наприклад, інформування почалося лише за три дні до впровадження системи, з 10 січня. Це мали би робити з вересня. Немає також розуміння у пасажирів, як правильно користуватися карткою у транспорті, як правильно валідувати... Немає розуміння щодо контролю у транспорті, досі не набрано групу контролерів. І досі немає відповіді, де саме звичайні пасажири (тобто не пільговики) мають придбати картку електронного квитка”.
Ще одна проблема, зазначає експерт, – електронний квиток запустили у тестовому режимі, однак без оновленої транспортної мережі Львівської ОТГ. Це не логічно, оскільки е-квиток мав би давати змогу пересідати з одного автобуса в інший.
“Оновлена транспортна мережа покаже економічну обґрунтованість певних маршрутів, – стверджує Ігор Зінкевич. – У перспективі це знизить кількість виплат перевізнику з бюджету. Загалом, електронний квиток місту потрібен насамперед для того, аби вирішити проблему з готівкою у громадському транспорті. Для мене питання: чому приватні перевізники Львова показують річну прибутковість, а комунальні – збитковість? Хоча й отримують з міського бюджету чималі суми?”.
Засновник громадської організації “За якісний транспорт” Святослав Товстига переконаний: те, що зараз працює у Львові, назвати електронним квитком аж ніяк не можна. Мовляв, це просто система оплати проїзду через QR-код за допомогою валідаторів...
“Доки у продажу не буде місячних абонементів на проїзд, доки не запрацює система пересадки з одного транспортного засобу в інший, доки не запрацює сервер автоматизованої системи оплати проїзду, доки не буде спеціальних додатків у смартфонах – доти не можна буде говорити, що у Львові працює е-квиток, на який було передбачено 12 мільйонів євро, – наголосив Товстига. – Зараз це просто дорогий QR-код, який до того ж повноцінно не працює. Те, що є у Львові, – зовсім не той е-квиток, який працює у цивілізованих країнах Європи”.
А тим часом...
Для туристів, які приїдуть до Львова, розроблено окремі тарифи електронного квитка. Абонемент на день – 35 гривень, на два дні – 60 грн, на три дні – 80 грн, на тиждень – 200 гривень. Для пасажирів Львівської ОТГ, які не мають пільг, тарифи такі: місячна картка – 420 грн, на 90 днів – 1 200 грн, на 180 днів – 2 тисячі 200 грн, на рік – 3 тисячі 650 грн.
А для студентів передбачили два види абонементів. Вартість абонемента на 30 днів – 210 грн, а на 180 днів – 1100 грн. Такі тарифи е-квитка затвердив виконавчий комітет Львівської міської ради.
Читайте також: "Е-зайців" ловлять лише в електротранспорті