«Високий Замок» – це вже легенда за життя»
Ювілейна розмова із першим головним редактором нашої газети Степаном Курпілем
Незабаром «Високий Замок» святкуватиме 30-річний ювілей. Наша газета є ровесницею Незалежності України — держава офіційно утворилася 24 серпня 1991 року, а «Високий Замок» був зареєстрований 7 вересня 1991 року.
З роками газета не здає позицій, а навпаки, стає, як добре настояне вино, набуває більшого досвіду, професійності й аналітичної глибини. «Високий Замок» остаточно викристалізувався у своєму іміджі опінієтворчого видання, стабільно залишається лідером на газетному ринку Західної України.
У чому секрет довголіття та успіху «Високого Замку»? Чи «переможе» сучасна інтернет-версія традиційне друковане видання? Як вдавалося не піддаватися на «наїзди» влади і залишатися незалежними? Про це та багато іншого напередодні нашого свята ми поговорили з першим головним редактором «ВЗ», а тепер генеральним директором Видавничого Дому «Високий Замок» Степаном Курпілем.
— Чи зі святковим настроєм (зважаючи на нинішні складні часи) підходите до 30-річного ювілею газети?
— До будь-якого ювілею треба підходити зі святковим настроєм! Немає значення, чи це 16 років, чи 70. Бо це речі, на які ми не маємо впливу, і їм треба радіти та сприймати такими, якими вони є. За ці роки «Високий Замок» пережив багато різних етапів. Але недавно хтось мені сказав, що «Високий Замок» — це вже легенда за життя. Ми завжди старалися, щоб газета була потрібною Україні, брала участь у державотворенні.
— 3а 30 років багато газет припинили своє існування. Як вдалося «Високому Замку» вижити і втримати позиції? Адже були у газети і економічні труднощі, і різні тиски, зокрема з боку влади…
— Від самого початку ми розглядали газету як інформаційний продукт, який читач повинен спожити. Читач це оцінив належним чином і підтримав газету. І підтримує її досі. Хоча сучасна тенденція — це, звичайно, розвиток інтернет-видання. «Високий Замок» — це статусне видання. Читати таку газету — певний статус. З настанням ери інтернет-видань і паперова преса дещо видозмінюється. Якщо говорити про «Високий Замок», то це тижневик. Він з інформаційної газети став радше аналітичною, яка формує громадську думку.
Багато хто з керівників тодішніх газет піддався на миттєві потреби, служив то одним політичним «інвесторам», то іншим… А тим ЗМІ потрібні як інструмент реалізації своїх тимчасових інтересів. Як наслідок — багатьох газет вже немає.
Якщо газета здійснює ідеологічний вплив у певних політичних інтересах, це цікаво тільки тим, хто впливає, і не дуже цікаво тим, на кого впливають. Читач це відчуває. Можливо, у цьому розумінні і є секрет нашого довголіття і успіху.
Крім того, все, що ми заробляли, вкладали у розвиток. Жодна «зайва» копійка не була витрачена на дивіденди тощо. Багато хто із власників газет, які на початках мали чималі гроші, розтринькали їх, проїли, роздали… Зараз і цих видань вже немає. Може, хтось на цьому нагрів руки? Але це все скороминуще. У нас за 30 років жодного разу не було такого, щоб ми хоч на день затримали зарплату. Це наша політика: краще проковтнути менше, але постійно їсти, ніж проковтнути більше, подавитися і завтра вже не мати що їсти.
— Який найяскравіший момент з історії «Високого Замку» вам найбільше запам’ятався?
— Напевно, самі початки, коли газета була у співзасновництві зі Львівською обласною радою. Коли обласну раду очолював В’ячеслав Чорновіл, головою виконкому був Степан Давимука, потім головою обласної ради був Микола Горинь. Це люди з великої літери, патріоти. Вони ніколи не диктували газеті, що їй писати. Пам’ятаю, коли Чорновіл мене «сватав» у «Високий Замок» (тоді я працював у молодіжній газеті заступником головного редактора), пояснював, що є велика категорія російськомовних жителів Західної України, які не знають не лише української мови, а й історії України. «Ваше завдання — щоб вони це знали», — сказав він. І ми поступово намагалися дати читачу ці знання (перших пів року газета виходила тільки російською мовою).
Пам’ятною віхою є рішення Львівської обласної ради дати газеті волю, відпустити у вільне плавання. Може, комусь було зручно бути «під кимось» і регулярно отримувати дотації. Але якщо отримуєш дотації, відповідно й залежиш від того, хто дотує.
— Як постала власна друкарня?
— Тоді ми користувалися послугами друкарні видавництва «Вільна Україна». Там були старі радянські машини, які друкували газету так, що важко було розібрати, що надруковано. І ми, не маючи достатньо коштів, вирішили, що треба будувати свою друкарню. Нам це вдалося. Попри те, що друкарня — це великий клопіт. Здавалося, купиш одну машину — заживеш. Але одна машина потребує ще однієї, та — ще однієї… Це безкінечний процес. Важко діставати запчастини, укрупнилися західні фірми, які виробляють поліграфічне обладнання. Чим більшу маєш господарку, тим більше клопотів. Але залишатися на місці, не розвиватися — це занепад…
— Чи збережеться у перспективі паперовий варіант газети?
— Коли з’явилося телебачення, казали, що з часом не буде ні кіно, ні театрів — одне телебачення. Але кіно і театри існують досі. Так само паралельно з Інтернетом буде і друкована преса. До друкованої преси більше довіри. Я багато читаю різних сайтів — які вони неграмотні! Таке враження, як хто пише, так воно і друкується. Не кажу про крапки-коми. Але перекручені слова, Гугл-переклад з російської українською. Катастрофа! На сайті ми побачили зріз суспільства. Воно, на жаль, не дуже грамотне…
— Знаю, багато свого вільного часу присвячуєте власне вичитуванню сайту «ВЗ»…
— Це правда. Мене теліпає, коли бачу граматичну помилку. Не можу оминути найменшої неграмотності, навіть коли це кома. Українська мова така, якщо ти не виділив дієприслівниковий зворот, можеш не зрозуміти змісту речення або зміст може бути спотворений.
— Наш сайт має дуже високий рівень читабельності. Чи збереглися принципи створення паперової газети в інтернет-виданні?
— Висока читабельність сайту — не в останню чергу завдяки друкованому варіанту. Великі матеріали, статті, інтерв’ю йдуть в інтернет-версію з друкованого варіанта газети. Ми протягом тривалого часу не дуже приділяли увагу нашому сайту. Хоча розуміли, що він потрібен, бо це справа майбутнього. А кілька років тому почали на нього звертати більше уваги… Поки що інтернет-видання в Україні безкоштовні. Але, наприклад, у Польщі безкоштовних інтернет-видань практично немає, хіба якісь зовсім «ніякі». А серйозні інтернет-видання, такі як Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, журнали Wprost і Polityka, небезплатні. Головні редактори в один момент зустрілися і домовилися, що з такого-то числа будуть платні у тому чи іншому варіанті.
Чим цікавіше інтернет-видання від друкованого для видавців? Вже на другий день бачиш, що людей цікавить. Є статистика сайту, бачимо, яких матеріалів скільки прочитано, якої тематики, якого жанру. Колись дуже популярним був жанр інтерв’ю (можливо, це повернеться). Бо на початку 90-х був такий «голод» — що відомі люди скажуть. Зараз є певне перенасичення цим жанром. Але живе слово, живий матеріал завжди затребуваний.
— Але тут є парадокс, коли величезну кількість прочитань може мати якийсь легкий матеріал, наприклад, «як завудити ковбасу», натомість серйозна аналітична і цікава стаття не набирає такої кількості переглядів…
— Серйозні газети завжди мали менші тиражі, ніж таблоїди, «жовта преса», розважальні видання. Тому замітка про ковбасу може набрати значно більше переглядів, ніж серйозний матеріал, над яким автор довго працює, який дуже розумний, але для нього потрібні ще розумні читачі. Генерально людей цікавлять побутові речі, умовно кажучи, «як завудити ковбасу», більше, ніж якась аналітична стаття, доленосна для держави.
Стараємося сайт робити так, як і паперову газету. Ми завжди давали в газету серйозну і аналітичну інформацію, є і відносно легка інформація. Але це ніколи не була «жовта» інформація, якісь «придумані новини», коли не вказується ні локації, ні прізвищ персонажів. Хоча певна категорія читачів і це дуже читає. Є такі читачі, які навіть не задумуються, чи правдива ця інформація, чи ні. Але це не наші читачі. Усе, про що ми пишемо, можна перевірити — було це чи не було, так було чи не так.
— Коли ще не була розвинута інтернет-версія, у друкованого видання «ВЗ» були неприємні моменти з «Укрпоштою», коли вона затримувала кошти за передплату тощо. Чи з існуванням інтернет-версії проблеми з «Укрпоштою» відійшли на другий план?
— Крім друкованої версії «ВЗ» ми маємо ще інші видання — «Добрий господар», «Добре здоров’я», «Добра кухня», «Неймовірні історії життя», «Вечірня казка». Тобто з поштою маємо стосунки, але з кожним роком пошта працює все гірше. Невідомо, які в них там прибутки, але по Україні йде скорочення поштових відділень, листонош, запроваджуються так звані пересувні відділення. Пошти у такому селі практично немає. І такі села вимирають. Пошта в такий спосіб якось хоче «схопити рентабельність». Але маємо закономірне явище: чим вище пошта піднімає свої тарифи, тим менше передплатників, а вона щороку двічі на рік їх піднімає. Звичайно, ми цього не маємо з інтернет-виданням. Але якщо друковані видання заробляють на продажу газет і на рекламі, то інтернет-видання заробляють виключно на рекламі. Зате відпадають затрати на пошту, купівлю паперу, витратних матеріалів для друкарні.
— Інтернет-видання рентабельніше, ніж друковане?
— Важко сказати, тому що в Україні мало рентабельних інтернет-видань, друкованих — тим більше! Була така газета «Сегодня», яка належала відомому олігарху Ахметову. Він її кілька років тому закрив. Ясна річ, люди, які там працювали, орієнтувалися на дотування. Відповідно вони робили газету під інтереси цього олігарха — чи політичні, чи бізнесові. Коли йому набридло газету дотувати, він тупо її закрив. Зате телебачення розвиває. Хоча з розвитком Інтернету люди і телебачення менше дивляться.
— Головний редактор «Високого Замку» — ваша дружина Наталія Балюк. У вас журналістська родина. Чи важко ужитися разом двом творчим особистостям? Чи обговорюєте ви вдома робочі моменти, нові теми для газети?
— Дуже добре уживаємося, бо ми однодумці. Можливо, це рідкісне явище, коли у чоловіка і дружини — однакові політичні і бізнесові погляди. Це насправді допомагає. Є завжди з ким порадитися, у кого попросити підтримки, запитати думку, обговорити творче питання чи організаційне. Мабуть, це також сприяє успіху газети. Ми з Наталею з самого початку орієнтувалися на те, що газета має на себе заробляти, що не треба чекати дотацій, грошей від політиків, олігархів тощо. Гроші не впадуть з неба. А якщо падають, то просто так грошей ніхто не дає, а вимагає відповідного ставлення — це критикуй, це не критикуй… Ми, в принципі, завжди були критичні до влади. Більшою чи меншою мірою, але завжди. І зараз критичні. Коли влада щось робить добре, це треба підтримувати, але коли погано — про це треба говорити. Так само і про опозицію треба говорити. Хоча всі звертають увагу на владу. Опозиції багато чого прощається. Такі закони суспільства.
— Чи були випадки, коли влада на вас «наїжджала», погрожувала?
— Була історія, коли головою адміністрації був покійний Степан Сенчук. Ми тоді написали про будівництво, яке вела Львівська залізниця у селищі Гуті. На це будівництво школярів зганяли видобувати каміння з річки. Очевидно, тоді Сенчуку з Києва дали нагінку і він мені телефонував у великих нервах. Я йому пояснив, що таке робити неприпустимо, і він погодився. Його дуже сильно «накрутили». Та йому важко було мені «втик» зробити, бо ми вже були незалежні. Коли газета у вертикалі влади, на неї можна «наїхати», а коли не у вертикалі, можна сказати хіба якесь «фе».
Хоча у влади завжди «довгі руки». Коли ми були дуже критично налаштовані до президента Кучми, нас «кошмарили» з боку податкової, яку тоді очолював брат Віктора Медведчука. Вони починали перевірку і цілий рік її не закінчували. Газета «висіла у повітрі». Тоді було відомо: якщо податкова приходить, то вона знайде чи не знайде порушення, але обов’язково щось напише. Це при тому, що ми з першого дня завжди справно платили усі податки, ніколи не виплачували зарплати «в конвертах», як це робили багато хто інші. Може, і досі роблять…
— «Високий Замок» регулярно отримував у податкової звання «Найкращий платник податків»…
— Було таке тричі поспіль. І влада була тоді, до речі, «не наша» — Янукович «рулив». Але їм нікуди було діватися — у нас показники були хороші.
— Які труднощі виникають у газети за президентства Зеленського?
— Від нинішньої влади немає ні тиску, ні претензій. Єдине, що раніше ЛОДА публікувала у «Високому Замку» свої розпорядження. Але з певного часу вони їх забрали. Така собі дрібна помста…
Зараз для друкованої преси не найкращі часи. Закриваються мережі розповсюдження. Раніше до газетних кіосків було інше ставлення, за землю платили за пільговими цінами, зараз — ставлення як до всіх інших. Здавалося б, держава має допомагати пресі, як в інших цивілізованих країнах. Наприклад, у Франції газета Le Figaro належить олігархам. Але держава з бюджету доплачує редакції за розповсюдження. Ми намагалися через Національну спілку журналістів України ініціювати щось подібне. Але нікому це не потрібно. Ніхто не хоче допомагати. Вважається, що у нас бідна країна, але у нас олігархам зменшують ПДВ (як Веревському через Верховну Раду), а інші бізнесмени мають платити «за повною програмою».
У людей завжди буде потреба в інформаційному продукті. І на цьому базується наш оптимізм. Звичайно, ми повинні дивитися, як розвивається суспільство, реагувати на це все, бути еластичними до змін, які відбуваються у нашій галузі. Інакше неможливо вижити.