«Не можна школу у сільській місцевості ні понизити у ступені, ні закрити без громадського обговорення...»
На Львівщині планують закрити 18 шкіл, а їхнє майно – віддати в оренду
До нового навчального року на Львівщині можуть закрити 18 шкіл, а ще 22 — понизити у ступені. Мова насамперед про школи, де навчається мала кількість учнів. Про це повідомила начальниця відділу дошкільної, загальної середньої освіти та позашкільної роботи департаменту освіти ЛОДА Ірина Сислюк. За її словами, зараз школи Львівщини мають 200 млн грн нестачі фінансування. До кінця року деяким школам може не вистачити коштів на виплати заробітної плати вчителям. Аби вирішити цю проблему, влада запланувала оптимізацію шкіл. Посадовець пояснює, що в середньому на одного учня держава на рік виділяє 15−25 тисяч гривень, а у школах, де навчається мало дітей, ці витрати становлять 65−85 тисяч, а іноді перевищують 100 тисяч гривень.
Чи доцільно «одним махом» позбутися навчальних закладів у невеличких містах і селах? Невже місцеві органи влади, нинішні ОТГ, не можуть знайти виходу із такої критичної ситуації? Ламати, як кажуть, не будувати… Журналіст «ВЗ» поспілкувалася із заступником директора обласного Інституту післядипломної педагогічної освіти Сергієм Пазюком. А також з вчителькою початкових класів і фактично директоркою школи у селі Шарпанцях колишнього Сокальського району Ганною Кульчицькою. Шарпанецька загальна школа 1 ступеня (Сокальська ОТГ) — одна з тих, що потрапила під міністерську «трансформацію шкіл».
За словами Сергія Пазюка, на Львівщині є 22 початкові школи, де менше ніж десять учнів! А також 66 шкіл, у яких в 1−9 класах навчаються менше сорока дітей. Ще маємо 31 заклад (1−3 рівня), тобто 11-річки, де до ста учнів у школі. А має бути хоча би 110 учнів.
— Усі ці школи потраплять під закриття? — запитую.
— У першу чергу потрібно ставити питання не про кошти, а про якість освіти у навчальних закладах. Разом з головою комісії з питань освіти Іванною Герус ми побували у Сокалі. Наприклад, у Сокальській, Золочівській, Яворівській, Новояворівській громадах виникла така ситуація. Відповідно до розрахунків за формулою освітньої субвенції їм не додали коштів на адміністративно-педагогічний персонал (у цих районах понад 40 тисяч населення, де щільність осіб — понад 50 людей на квадратний метр).
— Кажуть, закриють школу — пропаде село…
— Треба аналізувати демографію населеного пункту. Кожна громада веде такий облік дітей — від 0 до 5 років. І за кожною школою закріплена територія обслуговування. Треба дивитися, народжуються діти на цій території чи ні. Можна школу, звісно, тримати, але якщо ніхто у ту школу не прийде вчитися, це проблема. Політика Міністерства освіти: маленькі діти мають вчитися біля дому (тобто, за можливості, не закривати початкові школи у селах. — Авт.). Зараз знову дозволили створювати класи-комплекти, тобто об’єднувати дітей, наприклад, з 1−4 класів. В одному класі має бути не менше ніж п’ять дітей і не більше дванадцяти. У такому класі-комплекті можна зекономити кошти і дітей соціалізувати.
Якщо говорити про 5−9 класи, то у цьому випадку це катастрофа. Мала наповнюваність класів призводить до переведення дітей на індивідуальну форму навчання. Дитині у сьомому класі, наприклад, дають вісім годин на навчання. А вона мала б навчатися 33 години. Але там «пішли» предмети. Мало дітей у школі, мало педагогів. Тоді кожен педагог читає декілька предметів. Мала бути політика така: якщо немає приросту дітей, їх потрібно було б підвозити до сусідньої школи.
— Яка ситуація зі шкільними автобусами?
— На Львівщині багато автобусів. Але у нас створено громади, відповідно, відбувся перерозподіл навчальних закладів між громадами. Тому треба заново налагоджувати усі зв’язки. Потрібно школи поєднати між собою маршрутами. Стоїть питання для багатьох громад — не просто займатися такою примітивною оптимізацією шкіл, а розробляти стратегії розвитку навчальних закладів — на кілька років наперед. Не можна жодну школу у сільській місцевості ні понизити у ступені, ні закрити без громадського обговорення. Має бути створена громадська група — з освітян, батьків. У першу чергу у таких робочих групах мають бути представники тих закладів, які у групі ризику, які можуть закрити. Туди треба поїхати, подивитись, як заклад функціонує, і тоді робити висновки. Бо є наміри закрити навчальний заклад, але всі розуміють, що є ще законодавство. Ми плануємо закрити школу, а люди скажуть: «Не дозволимо!».
У попередні роки, якщо, скажімо, бракувало коштів на зарплати педагогам, міг допомогти район або область. А зараз у кого просити допомоги? Будь-яка громада не захоче ділитися коштами.
— Я так розумію, що про будівництво нових сучасних шкіл на Львівщині не йдеться…
— Бачимо процес у зворотний бік… Проблема багатьох наявних шкіл — відсутність спортивних залів (Є на Львівщині досі школи, де туалет на вулиці. — Авт.). Для громад освітній бюджет став несподіванкою. На Львівщині на заробітну плату педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти бракує 200 млн грн. На учня Львівської територіальної громади виділили 16 тисяч грн на рік. А, наприклад, на поморянського — 33 тисячі грн. Але і цих коштів бракує. Маємо говорити не лише про гроші, а й про комфортні умови навчання дітей та якість освіти. У школі можуть бути і комп’ютери, і гарні парти, а результати ЗНО — погані.
Подейкують, є пропозиція від депутатів — майно зі шкіл, які планують закрити, здавати в оренду. А виручені кошти скерувати на освітню галузь…
Ганна Кульчицька має 20 років педагогічного стажу. Каже, школу у Шарпанцях планували закрити ще три роки тому. Власне тоді скоротили технічний персонал з навчального закладу — прибиральника і кухаря. Нині усі господарські роботи у школі вчителька і водночас директорка виконує сама разом з колегою Андрієм Степановичем, який має 30 років педагогічного стажу. Чого варті лише п’ятдесят соток шкільного подвір’я, яке треба покосити!
— Три роки тому нам вдалося обстояти школу, — каже пані Ганна. — На сьогодні у нашій початковій школі навчається семеро дітей. У нас двоє педагогів. Приїжджає вчителька з англійської мови. З четвертого класу до Лучицького НВК, що за три кілометри від нашого села, перейде четверо учнів. До першого класу нашої школи прийде теж четверо учнів. Але маємо непогану демографію, у селі є двадцять дітей від 0 до 6 років. Батьки написали звернення до Сокальської ОТГ, щоб нашу школу не закривали. Є діти старших класів, яких шкільний автобус возить до Лучицького НВК, але змушені повертатися маршруткою… Для малих дітей це недобра перспектива…
— Чи пропонують вчителям роботу у тих школах, які планують закрити?
— Працевлаштовувати вчителів, як кажуть, немає можливості. Перспектива — «біржа праці».