«Якщо самокати прирівняють до велосипедів, я ними не їздитиму. Страшно»
Попри певні перестороги, у містах України – справжній бум на катання електричними гуляйногами
Зокрема, у Львові є кілька фірм, які запустили послуги з катання й пересування на електросамокатах. Щоправда, останнім часом сталося кілька прикрих випадків. На Сихові батько з неповнолітнім сином мчать на самокаті без шоломів прямісінько дорогою, інший самокатник збив 83-річну жінку. У мережі також оприлюднили відео, як жінка з дитиною на площі Ринок наїхали на трамвайну рейку й упали на проїжджу частину… Втім, у європейських містах на самокатах активно пересуваються. Схоже, за цим сучасним екологічним видом транспорту майбутнє… Але чи існують в Україні якісь правила для електричних гуляйніг?
Гаряча лінія львова (15−80) на своїй сторінці написала таке: «Останнім часом зросла кількість учасників дорожнього руху, які пересуваються на електросамокатах. Однак через порушення правил користування самокатами та неуважність під час руху зросла кількість неприємних пригод. Працівники відділу „Центр безпеки міста“ зафіксували прикру ситуацію у центральній частині Львова (випадок, який трапився з жінкою та дитиною на площі Ринок. — Авт.). Бережіть себе та ближніх!».
Попереджає про небезпеку і патрульна поліція у Львівській області. Та зазначає, що за останній період стрімко зросла кількість учасників дорожнього руху, які пересуваються на електросамокатах, сигвеях, гіроскутерах, моноколесах та інших засобах. На своїй сторінці у Фейсбуці поліцейські розмістили спеціальне відео. «Найбільшу тривогу викликає використання таких засобів неповнолітніми, які не завжди знайомі з правилами дорожнього руху, — йдеться у заяві поліцейських. — Допоки йде робота щодо врегулювання нормативно-правових аспектів, які стосуються використання на вуличній мережі нових засобів пересування, патрульна поліція рекомендує дотримуватися вже наявних правил дорожнього руху. Звертайте увагу на знаки та світлофори. Рухаючись проїжджою частиною, їдьте за правилами для велосипедистів. Важливо одягати шолом, налокітники, наколінники, світловідбивні елементи, яскравий одяг. Важливо бути помітним на дорозі. Враховуйте області видимості, стежте за дорожнім покриттям, від якого залежить траєкторія руху в наступну секунду. Дотримуйтеся дистанції та інтервалу. Будьте у безпеці».
У прес-службі патрульної поліції журналістка «ВЗ» уточнила, коли саме буде врегульовано законодавчо правила для самокатників? На це отримала посилання на офіційний портал Верховної Ради України. Виявляється, ще 6 лютого 2020 року був зареєстрований проєкт закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки окремих категорій учасників дорожнього руху (користувачів персонального легкого електротранспорту, велосипедистів та пішоходів). Однак віз і нині там…
Попри все, катання на самокаті справді прикольне! Але якщо їхати не швидко. І щоб було безпечно. Кататися серед натовпу я би, чесно кажучи, не ризикнула. Бо знаю, що навіть під час пробіжки, якщо раптом хтось вискочить перед тобою у парку, важко одразу зупинитися… Маю кількох знайомих, які не бояться ризикувати. Вони поділились зі мною своїм досвідом катання по Львову.
На вихідних, виявляється, знайти нерозряджений самокат буває важко. Охочих покататися не бракує. Спеціальний додаток скачуєте на телефон, оплачуєте послугу через банківську картку (хвилина — 2 грн). На спеціальній карті видно, у яких частинах міста стоять самокати. Є, до речі, гуляйноги, які хтось уже забронював (бронь, залежно від фірми, коштує від 9 до 15 грн). Тому не дивуйтеся, якщо хтось до вас підійде і скаже, що заздалегідь забронював саме цей самокат… За хвилин сорок доведеться викласти сто гривень. Максимальна швидкість самоката — 25 км за год.
Колишній заступник начальника управління патрульної поліції, юрист Максим Підболячний написав на своїй сторінці у Фейсбуці: «Ну що, друзяки? Ото нарешті ризикнув я катнути Bolt самокат (чемно, з обмеженнями швидкості). Враження — вау! Принаймні в таку погоду. Звісно, пішки дешевше. Але все одно втричі швидше, аніж пішки, за недорого і „з вєтєрком“. Ну і весна навколо, відчув себе як в Амстердамі. Я люблю тебе, Львове!».
Максим розповів, хтось з міських посадовців казав, що, на його думку, самокати прирівнюються до велосипедів і мусять їздити або велодоріжками, або дорогами. «От майже в усьому з ним не згоден, — каже Максим Підболячний. — Наразі ніяких підстав прирівнювати електросамокат до велосипеда немає. Це юридично безграмотно. ПДР і ЗУ „Про дорожній рух“ містять вичерпне визначення велосипеда/велосипедиста… Щодо велодоріжок — так. Бо виганяти електросамокатників на дорогу — нерозумно. Вони куди вразливіші за велосипедистів. Можу обґрунтувати. Якщо їх справді прирівняють до велосипедів, я ними не їздитиму. Страшно. Стійкість гірша, тож озирнутися назад, як на ровері, не вийде. Колеса менші, відтак вразливість до вибоїн».
«Якби від мене залежало, зробив би так: виділив би самокати/гіроборди/гіроцикли в окрему категорію, — веде далі Максим. — Зобов'язав би, в разі наявності велодоріжок, рухатись тільки ними. А от у разі відсутності… Ну, наприклад, допускати до руху тротуарами тільки такі, які мають обмеження максимальної швидкості, наприклад, 15 км/год (з великими операторами прокату можна домовитись про встановлення таких обмежень). Допускати до руху дорогою за умов використання заходів безпеки (шоломів тощо)».
Нагадаємо, 10 травня у львівському будинку на вул. Виговського сталася пожежа. Евакуювали близько ста осіб. Унаслідок пожежі отруїлися продуктами горіння мешканці квартири — 83-річна жінка та 85-річний чоловік, яких у стані середнього ступеня важкості доправили в обласну клінічну лікарню. Усі мешканці повернулися додому… Попередньо стало відомо, що в орендованій квартирі жили хлопці, які працюють в одній зі служб доставки. Поставили заряджати чи то електровелосипед, чи електросамокат… Це начебто й спричинило пожежу. Справу розслідує обласна поліція. Остаточних висновків, як дізналася журналіст «ВЗ», досі немає.
Як вважає Максим Підболячний, компетентні служби мають боротися із самопальними або неякісними електричними приладами (зокрема, самопальними батареями). «Щодо пожежі на Виговського, самокат тут остільки-оскільки. Там хтось міг автомобільний акумулятор заряджати або, наприклад, квадрокоптер… Тому пожежа на Виговського — не привід піддавати самокати остракізму. Боротись треба з неякісними електричними приладами. А правила потрібні. Тільки зважені, а не ура-ура — махай шаблею».