Передплата 2025 «Добра кухня»

«Якщо самокати прирівняють до велосипедів, я ними не їздитиму. Страшно»

Попри певні перестороги, у містах України – справжній бум на катання електричними гуляйногами

Зокрема, у Львові є кілька фірм, які запустили послуги з катання й пересування на електросамокатах. Щоправда, останнім часом сталося кілька прикрих випадків. На Сихові батько з неповнолітнім сином мчать на самокаті без шоломів прямісінько дорогою, інший самокатник збив 83-річну жінку. У мережі також оприлюднили відео, як жінка з дитиною на площі Ринок наїхали на трамвайну рейку й упали на проїжджу частину… Втім, у європейських містах на самокатах активно пересуваються. Схоже, за цим сучасним екологічним видом транспорту майбутнє… Але чи існують в Україні якісь правила для електричних гуляйніг?

Гаряча лінія львова (15−80) на своїй сторінці написала таке: «Останнім часом зрос­ла кількість учасників дорожнього руху, які пересуваються на елек­тросамокатах. Однак через пору­шення правил користування са­мокатами та неуважність під час руху зросла кількість неприєм­них пригод. Працівники відділу „Центр безпеки міста“ зафіксу­вали прикру ситуацію у централь­ній частині Львова (випадок, який трапився з жінкою та дитиною на площі Ринок. Авт.). Бережіть себе та ближніх!».

Фото з відкритих джерел
Фото з відкритих джерел

Попереджає про небезпеку і патрульна поліція у Львівській об­ласті. Та зазначає, що за остан­ній період стрімко зросла кіль­кість учасників дорожнього руху, які пересуваються на електро­самокатах, сигвеях, гіроскуте­рах, моноколесах та інших засо­бах. На своїй сторінці у Фейсбуці поліцейські розмістили спеціаль­не відео. «Найбільшу тривогу ви­кликає використання таких засо­бів неповнолітніми, які не завжди знайомі з правилами дорожньо­го руху, — йдеться у заяві полі­цейських. — Допоки йде робота щодо врегулювання норматив­но-правових аспектів, які стосу­ються використання на вуличній мережі нових засобів пересуван­ня, патрульна поліція рекомендує дотримуватися вже наявних пра­вил дорожнього руху. Звертай­те увагу на знаки та світлофори. Рухаючись проїжджою частиною, їдьте за правилами для велоси­педистів. Важливо одягати шо­лом, налокітники, наколінники, світловідбивні елементи, яскра­вий одяг. Важливо бути помітним на дорозі. Враховуйте області ви­димості, стежте за дорожнім по­криттям, від якого залежить тра­єкторія руху в наступну секунду. Дотримуйтеся дистанції та інтер­валу. Будьте у безпеці».

У прес-службі патрульної по­ліції журналістка «ВЗ» уточнила, коли саме буде врегульовано за­конодавчо правила для самокат­ників? На це отримала посилання на офіційний портал Верховної Ради України. Виявляється, ще 6 лютого 2020 року був зареєстро­ваний проєкт закону про внесен­ня змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення регу­лювання відносин у сфері забез­печення безпеки окремих кате­горій учасників дорожнього руху (користувачів персонального легкого електротранспорту, ве­лосипедистів та пішоходів). Од­нак віз і нині там…

Попри все, катання на само­каті справді прикольне! Але якщо їхати не швидко. І щоб було без­печно. Кататися серед натовпу я би, чесно кажучи, не ризикнула. Бо знаю, що навіть під час про­біжки, якщо раптом хтось виско­чить перед тобою у парку, важко одразу зупинитися… Маю кількох знайомих, які не бояться ризику­вати. Вони поділились зі мною своїм досвідом катання по Льво­ву.

На вихідних, виявляється, зна­йти нерозряджений самокат бу­ває важко. Охочих покататися не бракує. Спеціальний додаток скачуєте на телефон, оплачуєте послугу через банківську картку (хвилина — 2 грн). На спеціальній карті видно, у яких частинах міста стоять самокати. Є, до речі, гуляйноги, які хтось уже забро­нював (бронь, залежно від фір­ми, коштує від 9 до 15 грн). Тому не дивуйтеся, якщо хтось до вас підійде і скаже, що заздалегідь забронював саме цей самокат… За хвилин сорок доведеться ви­класти сто гривень. Максималь­на швидкість самоката — 25 км за год.

Колишній заступник на­чальника управління патруль­ної поліції, юрист Максим Підболячний написав на сво­їй сторінці у Фейсбуці: «Ну що, друзяки? Ото нарешті ризикнув я катнути Bolt самокат (чемно, з обмеженнями швидкості). Вра­ження — вау! Принаймні в таку погоду. Звісно, пішки дешевше. Але все одно втричі швидше, аніж пішки, за недорого і „з вєтєрком“. Ну і весна навколо, відчув себе як в Амстердамі. Я люблю тебе, Львове!».

Максим розповів, хтось з міських посадовців казав, що, на його думку, самокати при­рівнюються до велосипедів і му­сять їздити або велодоріжка­ми, або дорогами. «От майже в усьому з ним не згоден, — каже Максим Підболячний. — Нара­зі ніяких підстав прирівнювати електросамокат до велосипе­да немає. Це юридично безгра­мотно. ПДР і ЗУ „Про дорожній рух“ містять вичерпне визначен­ня велосипеда/велосипедис­та… Щодо велодоріжок — так. Бо виганяти електросамокат­ників на дорогу — нерозумно. Вони куди вразливіші за вело­сипедистів. Можу обґрунтува­ти. Якщо їх справді прирівняють до велосипедів, я ними не їзди­тиму. Страшно. Стійкість гірша, тож озирнутися назад, як на ро­вері, не вийде. Колеса менші, відтак вразливість до вибоїн».

«Якби від мене залежало, зро­бив би так: виділив би самокати/гіроборди/гіроцикли в окрему ка­тегорію, — веде далі Максим. — Зобов'язав би, в разі наявнос­ті велодоріжок, рухатись тільки ними. А от у разі відсутності… Ну, наприклад, допускати до руху тротуарами тільки такі, які мають обмеження максимальної швид­кості, наприклад, 15 км/год (з великими операторами прока­ту можна домовитись про вста­новлення таких обмежень). До­пускати до руху дорогою за умов використання заходів безпеки (шоломів тощо)».

Нагадаємо, 10 травня у львів­ському будинку на вул. Вигов­ського сталася пожежа. Евакую­вали близько ста осіб. Унаслідок пожежі отруїлися продуктами го­ріння мешканці квартири — 83-річ­на жінка та 85-річний чоловік, яких у стані середнього ступе­ня важкості доправили в обласну клінічну лікарню. Усі мешканці по­вернулися додому… Попередньо стало відомо, що в орендова­ній квартирі жили хлопці, які пра­цюють в одній зі служб доставки. Поставили заряджати чи то елек­тровелосипед, чи електросамо­кат… Це начебто й спричинило пожежу. Справу розслідує облас­на поліція. Остаточних висновків, як дізналася журналіст «ВЗ», досі немає.

Як вважає Максим Підболяч­ний, компетентні служби мають боротися із самопальними або неякісними електричними при­ладами (зокрема, самопальни­ми батареями). «Щодо пожежі на Виговського, самокат тут остіль­ки-оскільки. Там хтось міг авто­мобільний акумулятор заряджати або, наприклад, квадрокоптер… Тому пожежа на Виговського — не привід піддавати самокати ост­ракізму. Боротись треба з неякіс­ними електричними приладами. А правила потрібні. Тільки зваже­ні, а не ура-ура — махай шаблею».