Спочатку єврей переховував українку від більшовиків, потім вона його від нацистів
Як українці й поляки дистрикту «Галичина» рятували євреїв під час нацистської окупації
14 травня в Україні вперше відзначать День пам’яті українців, які рятували євреїв під час Другої світової війни. Цю пам’ятну дату цьогоріч у лютому запровадила Верховна Рада України. Людей, які рятували євреїв від нацистів, держава Ізраїль називає Праведниками народів світу і офіційно присвоює їм це звання. За повідомленням Українського інституту національної пам’яті, 2 659 громадян України удостоєні цього звання. Водночас тисячі рятівників досі залишаються невідомими.
У державному архіві Львівської області на зберіганні є 169 фондів з 245 описами 53 094 справ періоду німецької окупації 1941−1944 рр. Більшість із них за часів СРСР були засекречені. Розсекретили їх лише після проголошення Незалежності України. Документи стосуються політики націонал-соціалістичної Німеччини у Галичині, зокрема, масового винищення євреїв на території дистрикту «Галичина» (утворений 1 серпня 1941 року, включав у себе Дрогобицьку, Львівську, Станіславівську та Тернопільську області.
У липні та серпні 1941 року лише у дистрикті «Галичина» відкрито для євреїв дев’ять таборів примусових робіт (у Львові, Винниках, Острівці, Куровичах, Якторові, Лацках, Плюхові, Дрогобичі й Бориславі). У вересні й жовтні створено ще шість великих таборів, зокрема Янівський у Львові. 8 листопада 1941 року генерал-губернатор дистрикту «Галичина» др. Ляш видав розпорядження про «улаштування жидівської мешканевої дільниці в м. Львові (єврейського гетто)». Для гетто виділили околицю у районі Замарстинова і Знесіння, відділену залізничною колією від інших міських дільниць. Тут жили не лише переважно бідні євреї, а й небагаті українці та поляки. Мешкали понад 25 тисяч людей, які мали свої будиночки, невеликі земельні ділянки. Майже третина з них — євреї. А переселитися до гетто мали більше 136 тис. євреїв із інших міських дільниць, відповідно тутешні українці й поляки мали звідси виселитися. Переселення євреїв до гетто тривало від листопада 1941 р. до квітня 1942 р. Євреям дозволяли брати з собою лише найнеобхідніше, більшість майна залишалася новій владі.
Гетто створювали й у Дрогобичі, Зборові, Жовкві, Бориславі. Оголошення від 10 березня 1942 року застерігає, що «жиди, які без дозволу опускають приділену їм мешканеву дільницю, будуть карані смертю. Цій самій карі підлягають особи, які таким жидам дають приют… Вироки будуть феровати надзвичайні суди «Зондергеріхт».
Львівська інтелігенція намагалася якось вплинути на німецьку владу. Зокрема, з липня 1941-го по серпень 1942-го пробували офіційно рятувати відомого львівського мистецтвознавця, видатного знавця нумізматики та етнології, засновника Львівського єврейського музею Максиміліана Гольдштейна. В архівній справі збереглися довідки про цінність роботи Гольдштейна, прохання до служби поліції та СС на дозвіл проживати поза єврейською дільницею йому та його родині та влаштувати його на роботу у Музей художнього промислу. Документи підписані відомим вченим І. Свенціцьким, директором музею К. Півоцьким, комісаром музею Ю. Лещинським, істориком-письменником М. Голубцем, від міської управи — керівником літературно-художнього клубу Г. Полянським. Таким чином більше року вдавалося захистити Гольдштейна та його родину від виселення у гетто. Він і донька Ірена працювали в музеї, отримували хоч якусь платню, а головне — мали документи, які дозволяли вільне пересування містом.
Розпорядженням № 56 від 28 лютого 1942 р. староста міста німець Куят повідомляв, що Львів оголошувався «місцем замешкання тільки тих жидів, які в дні правосильності цього розпорядку мали у Львові стале місце замешкання». Це означало якщо не неминучу смерть, то жорстоке переслідування тих євреїв, які різними способами перебралися до Львова у надії загубитися у великому місті. Були оприлюднені нові розпорядження про смертну кару для тих, хто «безправно переховує, харчує жидів чи перешкоджає акції виселення», введені надзвичайні суди.
Попри те, знаходилися місцеві мешканці, які жертвували життям, своїм і родичів, щоб рятувати євреїв. Допомагали як могли: годували, ховали від поліцаїв, колаборантів і сусідів-донощиків. З численних архівних документів випливає, що на території Західної України гітлерівці розстріляли багатьох мешканців, які спробували порятувати євреїв.
Оголошення від 12 грудня 1943 подає список осіб, засуджених «на смерть наглим судом при командирі поліції безпеки
У фонді Надзвичайного німецького суду для місцевого населення «Зондергеріхт» є кримінальні справи щодо осіб, які переховували євреїв або надавали їм якусь іншу допомогу. Кожна справа — факт людської трагедії. Вражає приреченістю та беззахисністю справа Францішки Габер. Францішка Габер, єврейка, 1908 р.н., уродженка Борислава, разом з малолітнім сином Елгіном у 1942 році втекли зі Львова до Тлумача Станіславського повіту, де переховувались у незнайомих людей до червня 1944 року. Тоді Францішка повернулась до Львова, де прихисток надала її давня знайома Францішка Слугоцька. 26 червня 1944 року у дім Францішки Слугоцької з обшуком прийшли із кримінальної поліції. Господині дому вдалось втекти, її оголосили у розшук, а Францішка Габер та її син були заарештовані та відправлені у трудовий табір. У справі збереглись фотографії родини Габер. На довоєнних світлинах — щаслива родина з маленьким хлопчиком. Подальша доля єврейської родини, як і господині дому, невідома.
Є у фонді кримінальні справи, у яких винесений судом смертний вирок. Подружжя Бернатовичів було заарештоване 21 квітня 1944 року. Бернатович Юзеф, римо-католик. Дружина Ганна з дому Голуйко, греко-католичка. Проживали у Львові. На допиті Юзеф Бернатович розповів, що він із дружиною переїхали до Львова з Ярослава у березні 1943 року, купили будинок, який до створення єврейської дільниці належав євреям. За декілька днів виявив, що у пивниці цього будинку переховуються 9 євреїв. У поліцію не повідомив, оскільки надіявся, що ніхто з сусідів нічого не бачив. Допомагав євреям діставати продукти, вночі дозволяв їм готувати їжу на кухні. Зауважує, що поліцаї третього комісаріату української допомогової поліції знали про те, що він переховує євреїв, але мовчали та не заарештовували їх.
Ганна Бернатович час від часу продавала на місцевому ринку одяг євреїв та на виручені гроші купувала їм їжу. А коли вже нічого було продавати, ділилась з євреями хлібом. Прізвища та доля євреїв невідомі. А от Юзеф Бернатович 28 квітня 1944 року був страчений за звинуваченням у переховуванні євреїв, Ганна Бернатович засуджена до трьох років ув’язнення у виправно-трудових таборах.
Українка Анна Романюк та полька Марія Кродкевска, які проживали у Львові на вул. Балоновій, 12, у червні 1944 року були заарештовані гестапо за переховування євреїв. Як зізналась Анна Романюк, єврея Зигмунда Шнайдера вона знала ще до війни, працювала у нього служницею. Свого часу Зигмунд Шнайдер допоміг Анні та переховував її від більшовиків, оскільки їй загрожувало вивезення до Сибіру. Тому Анна прихистила Шнайдера, його дружину та дітей. Вдень вони ховались у пивниці. Пізніше до них прийшли ще інші родичі. Марія Кродкевска на допиті зізналась. що вона переховувала євреїв за рекомендацією своєї сестри Анелі.
Незвичною є справа поліцая зі Судової Вишні Володимира Лемеця. Він народився 1921 року, греко-католик. Звинувачувався у тому, що під час свого чергування в ніч з 5 на 6 вересня 1943 року випустив єврейку Пепі Райхенберг. Лемець був тюремним охоронником. У протоколі допиту зізнається, що єврейка з камери № 1 попросилась до туалету. Він вивів її та, повернувшись до вахтерної кімнати, заснув. Коли прокинувся, звернув увагу, що пропали ключі й сам він замкнений. Коли він відімкнув через щілину двері та вийшов з вахтерної, виявив, що двері у камеру, де була єврейка, відчинені, а її в камері немає. У висновку слідства записано, що версія Лемеця надумана, оскільки він ще до війни був знайомий з Пепі Райхенберг. Висновок слідства: «Свідомо випустив єврейку під час свого чергування. Хоча заперечує свою вину, вона доведена результатами слідства».
Неможливо у межах однієї статті представити всі документи, як і згадати поіменно всіх, кого судили надзвичайним судом чи іншими каральними органами дистрикту «Галичина» та кому вдалося врятуватись у пеклі Голокосту. Біблійна заповідь «Возлюби ближнього, як самого себе!» у період війни набирає дуже глибокого філософського значення. Адже потрібно любити ближнього свого більше, ніж самого себе, жертвуючи перед загрозою смерті своїм життям та життям рідних, треба простягнути руку допомоги ближньому, часто незнайомим людям, представникам іншого народу, які залишилися сам на сам з жахливою реальністю винищення.
Галина Кордіяка, заступник директора Державного архіву Львівської області