«Після скандальних виборів у Прикарпатті Захід дивитиметься на українців як на політичних дикунів...»
Через фальсифікації, застосування кримінальних технологій у Надвірній треба провести повторне голосування, вважає експерт
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/434679/koshel-87-2.jpg)
У ніч перед Великоднем зовсім не святковим був настрій у «без п’яти хвилин» народного депутата від «Слуги народу» Василя Вірастюка. Велика палата Верховного суду своєю постановою скасувала рішення Центрвиборчкому про визнання відомого спортсмена переможцем проміжних парламентських перегонів в окрузі № 87 (центр цього в/о — у місті Надвірній на Івано-Франківщині). Свій вердикт Велика палата ВСУ обґрунтувала тим, що серед іншого ЦВК не забезпечила перевірку всіх порушень виборчого процесу, про які повідомляли кандидати у нардепи. Ситуація із підсумками волевиявлення у цьому окрузі майже тупикова. Важко спрогнозувати, як саме розвиватимуться події. Усе залежить від мудрості згадуваної ЦВК. Від того, наскільки вона на перше місце поставить закон, а не політичну кон’юнктуру. І від того, чи зуміє побороти страх перед можливим тиском із «високих» кабінетів… Про все це розмовляємо з головою Комітету виборців України Олексієм Кошелем — його організація днювала-ночувала у цьому проблемному окрузі, тож про весняні виборчі перипетії на Прикарпатті знає добре.
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/05/koshel-87.jpg)
— Пане Олексію, як би ви — максимально доступно для простих громадян — розшифрували рішення Великої палати Верховного суду України від 1 травня про проміжні вибори у 87-му виборчому окрузі?
— Протягом місяця після проведення виборів у цьому окрузі і встановлення їхніх результатів усі експерти, журналісти, громадськість говорять про ймовірно спотворені вибори. Справді, є серйозні підозри у фальсифікації, бо зникла частина бюлетенів за опонента кандидата від партії «Слуга народу» Василя Вірастюка. Як на мене, у в/о № 87 повторилася ситуація 2012 року — тоді, у розквіт правління Віктора Януковича, ми вперше отримали п’ять «проблемних» виборчих округів. Як і тоді, нині на Прикарпатті спостерігали застосування технології «тітушок», викрадення виборчої документації (таке свого часу було у Києві). Рішення Верховного суду лише підтвердило всі наші побоювання. У цьому рішенні вказано на ймовірність фальсифікації результатів волевиявлення.
Однак, як і 2012 року, чинне законодавство не регулює питання з проведенням повторних виборів. У законі сказано лише, що може бути не визнано результати голосування на окремих виборчих дільницях. У цілому по округу такої можливості не передбачено. 2012-го було ухвалено політико-юридичне рішення про проведення повторних виборів у «проблемних» округах. На мою думку, таке ж рішення повинні ухвалити і тепер.
Згадуване рішення Верховного суду від 1 травня не є остаточним. Триває розгляд ще одного позову. Але вже зараз можна сказати, що, попри все, рішення ВСУ є досить загальним, розмитим. Це цілком зрозуміло, бо для чіткого рішення немає юридичної бази. Для прикладу, у цьому рішенні йдеться про можливість проведення повторних виборів на окремих дільницях. Коли я побачив таке словосполучення, то, м’яко кажучи, здивувався. За понад 25-річну практику спостереження за виборами з боку Комітету виборців такого ми не бачили…
Рішення Великої палати Верховного суду фактично зобов’язує Центральну виборчу комісію переглянути свою ухвалу про встановлення результатів виборів. А далі все залежатиме від тієї ж ЦВК.
— Які сценарії розвитку подій можливі у в/о № 87?
— ЦВК може підтримати позицію Верховного суду і оголосити повторне голосування на окремих виборчих дільницях. Це був би один із ненайкращих виходів із ситуації. Сподіваюся, саме такого рішення не буде.
Не виключаю оптимального варіанта: коли ЦВК вирішить встановити результати виборів за протоколами дільничних комісій. Маю на увазі протоколи з підписами, мокрими печатками, які було складено до викрадення бюлетенів. Нагадаю, за цими протоколами Василь Вірастюк програвав…
Не слід виключити і сценарію, коли може бути оголошено повторне голосування у межах усього округу. Можливі й інші варіанти. Зараз окремі нардепи з партії «Слуга народу» заявляють про необхідність перерахунку голосів на окремих виборчих дільницях. Але, шановні, перепрошую! Там немає що рахувати! Бо бюлетені із голосами за конкурента Василя Вірастюка вкрадено!
Тож рішення ЦВК може бути різним. І доволі несподіваним. Через це ЦВК, очевидно, опиняється у зоні ризику. На Центрвиборчком можуть чинити достатньо серйозний тиск — аби було ухвалено рішення на користь Василя Вірастюка. Я розумію інтереси партії «Слуга народу» — їй хочеться показати, що вона є переможцем. Але треба мислити інтересами не окремої політичної сили, окремого політика, а держави! Фактичний зрив виборів у 87-му окрузі, масове використання під час їх проведення кримінальних технологій — достатньо відчутний удар по репутації нашої держави. Я переконаний, що після подій у цьому окрузі ОБСЄ, інші міжнародні організації, наші західні партнери дивитимуться на українців як на політичних дикунів, а на Україну — як на країну, яка не спроможна провести чесні демократичні вибори. Як на державу, яка повертається до традицій ведення виборчих кампаній режиму Януковича. Тому в інтересах нашої влади — провести повторне голосування із дотриманням високих міжнародних стандартів.
— Чим можна пояснити кардинально полярні на надвірнянських виборах рішення різних інстанцій, у тому числі — судових? Правда ж має бути одна…
— Виборча практика в Україні показує, що виборчі комісії дуже часто ухвалюють рішення в інтересах певних політичних сил. У мене складається враження, що окружна виборча комісія у Надвірній у різні періоди була контрольована партією «Слуга народу». Тому закривала очі на окремі виборчі правопорушення. Вважаю, що викрадення виборчої документації сталося, у тому числі — через неналежну її охорону. Ці неналежні умови було створено згаданою ОВК. Не виключаю фінансового стимулювання членів ОВК, через що і стало можливим використання на виборах класичних кримінальних технологій.
Інша серйозна проблема на виборах у в/о № 87 — використання адміністративного ресурсу. Комітет виборців України заявляв про його пряме застосування за кілька днів до голосування. Як ви, напевно, пригадуєте, на нараду президента щодо протиепідемічної ситуації на Прикарпатті було запрошено кандидата у народні депутати від «Слуги народу» Василя Вірастюка. Ми знаємо, що він може бути фахівцем із важкої атлетики, знавцем із перетягування вантажів, експертом із шоу-бізнесу. Але жодним чином не фахівцем із боротьби з коронавірусом! Його участь у президентській нараді, яку транслювали на всю Україну, є кричущим прикладом застосування адмінресурсу з боку Офісу президента.
Під час виборів ми також спостерігали дивну ситуацію, коли охорону Окружної виборчої комісії здійснювали загони спецпризначення СБУ. Наголошую: йшлося не про питання державної безпеки, не про загрозу терористичних актів, коли мали би задіювати СБУ, а про охорону приміщення ОВК. Чомусь цим займалося не МВС, а СБУ. У цьому випадку у мене теж складається враження, що друг Володимира Зеленського — Іван Баканов, який очолює Службу безпеки України, очевидно, мав можливість більш ретельно виконати завдання щодо охорони — з можливим використанням технологій зникнення виборчої документації. Власне тому такі технології там і застосовували…
— Організовує вибори і відповідає за високі стандарти їх проведення влада. Зважаючи на те, що сталося, яку оцінку ви виставили б їй за вибори у Надвірній?
— Ця оцінка — зі знаком «мінус». З великим мінусом. Бо через боротьбу за те, щоби за будь-яку ціну переміг кандидат від політичної партії «Слуга народу», ми отримали відчутні іміджеві удари по нашій країні. Я думаю, від цих виборів нам доведеться відмиватися досить довго.