«Закон про референдум дозволить скасовувати закони, прикриваючись волею народу»
Цим документом можуть маніпулювати, у ньому є небезпечні для країни підводні камені, вважають експерти
Президент Володимир Зеленський може почуватися задоволеним від втілення однієї зі своїх передвиборчих ідей. Парламент у другому читанні ухвалив закон про проведення всенародного референдуму (у першому читанні законопроєкт схвалили у червні). Опозиція і більшість політичних експертів ставляться до запровадження цього інструменту «безпосередньої демократії» дуже скептично. Багато хто вважає, що в умовах великих зовнішніх загроз, інформаційних воєн, впливу яких піддаються багато наших співвітчизників, він може зіграти на руку Кремля і його п’ятої колони, здатен зруйнувати не лише український парламентаризм, а й саму Україну…
Закон підтримали заледве 255 народних депутатів. 266 «слугам народу» підсобили 9 позафракційних і 20 представників групи «Довіра», за якою, на думку аналітиків, стоять промисловий олігарх Ахметов і аграрний — Веревський. Аналітики кажуть, що одним з перших референдумів буде надзвичайно важливий для останнього — «земельний»…
У кулуарах Верховної Ради ходили розмови, що президентська фракція розкололася у поглядах на цей закон, був ризик провалу голосування. Тому Банкова мобілізувала всі свої ресурси, зокрема попросила підтримки у «Довіри», яка зазвичай виручає команду Зеленського у разі проблемних голосувань. А голова Зе!-фракції Арахамія у внутріпартійному чаті пригрозив вигнанням з фракції тим, хто не натисне зелену кнопку. Для додаткового тиску на парламентаріїв перший віцеспікер Стефанчук застосував відкриту візуальну пропаганду: поставив біля себе табличку з відповідним закликом…
Закон прописує набір тем, на які може бути проведено всеукраїнський референдум. Ідеться про внесення змін до трьох розділів Конституції, зміну території країни та інші питання загальнодержавного значення. А ще на референдумі можуть відмінити закони — якщо вони з якихось причин не до вподоби главі держави чи іншим суб’єктам, яких наділено правом ініціювати референдум (крім президента, за його ініціативи це може робити Верховна Рада, а також президент — за народної ініціативи). Аби став можливим останній пункт, ініціатори (політичні партії, громадські організації) повинні зібрати підписи не менш ніж трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу. Причому ці голоси має бути зібрано бодай у двох третинах усіх областей, і не менш ніж 100 тисяч підписів — у кожній з них.
Водночас у законі вказано, на які теми проводити референдуми не можна. Табу накладено на питання, які суперечать українській Конституції і загальновизнаним принципам та нормам міжнародного права. Референдум не оголошуватимуть, якщо пропоновані питання зазіхають на суверенітет держави, її територіальну цілісність, створюють загрозу національній безпеці, розпалюють ворожнечу у суспільстві. Крім того, на референдумі не дозволено цікавитися думкою загалу щодо вузькопрофільних тем: бюджету, податків. А також питань, які входять до компетенції суду, прокуратури, поліції (покарання, амністії).
Референдум стане неможливим, якщо загалом в Україні або в окремих її регіонах введуть воєнний або надзвичайний стан.
На всенародне опитування дозволено виносити лише одне питання. Воно має бути чітким, зрозумілим для респондентів, передбачати лише два варіанти відповіді: «так» або «ні». Наступний референдум з раніше порушеного питання дозволено ініціювати не раніше, ніж через три роки. Не дозволяється проводити референдум одночасно з будь-якими виборами. Передбачено електронне голосування на референдумі — але це дозволять лише після того, як з’явиться відповідна технічна можливість, і коли буде ухвалено відповідний законодавчий акт.
Референдум — справа недешева. Для його проведення з державного бюджету потрібно буде виділити щонайменше 2 млрд грн. Утім, згадуваний віцеспікер парламенту Стефанчук заявив якось, що можна буде обійтися значно меншою сумою, у межах 100 млн грн.
В Україні всенародний референдум проводили двічі. 1991 року — на підтвердження Акта проголошення незалежності. А також — 2000 року. На той «плебісцит» тодішній президент Кучма виніс чотири питання: про обмеження депутатської недоторканності, скорочення складу Верховної Ради до 300 депутатів, створення двопалатного парламенту, розширення передумов для розпуску законодавчого органу. З усіх цих питань в середньому 76% учасників голосування висловилися «за». Однак результати цього референдуму так і не було втілено у життя.
Керівник громадянської мережі «Опора» Ольга Айвазовська загалом позитивно відгукнулася про ухвалений закон щодо референдуму, каже, у ньому виставлено багато запобіжників, які не дозволять зловживати цим інструментом. Водночас просить політиків вкрай обережно й відповідально користуватися ним. І проводить такі аналогії: «Ніж може бути холодною зброєю або ж скальпелем для проведення філігранного хірургічного втручання — з метою лікування та збереження життя. Мудрості всім!».
У політикумі і політологічному середовищі все ж занепокоєні ухваленим документом, кажуть про широке поле для маніпуляцій, які створює цей закон. У партії «Європейська Солідарність» (не дала жодного голосу) вважають протиправним те, що через референдум можна буде скасувати окремі закони. На думку представника фракції «Голос» Сергія Рахманіна, закон про референдум «надає фактичну можливість кнопкодавам тиснути на ядерну кнопку». І підтвердив побоювання колег з «ЄС». Виступаючи у дебатах, Рахманін заявив: «…Якщо закон буде ухвалено, то будь-хто з будь-якого приводу зможе змінювати, коригувати або скасовувати закони з невідомих причин, прикриваючись волею народу. Таке робили неодноразово, це дуже старий прийом, який використовували лиходії і шахраї навіть вселенських масштабів».
Політолог Тарас Березовець назвав цей закон «старою медведчуківською темою для розвалу країни». Солідарний з ним політаналітик Олександр Палій: «Путін, Лукашенко і Гітлер дуже любили референдуми, особливо щодо узурпації влади. Як відомо, після того, як Адольф Гітлер провів кілька опитувань і референдумів, нині у демократичній ФРН загальнонаціональні референдуми перебувають під категоричною забороною — як завідомо шахрайські й маніпулятивні. Дозволено опитування місцевого рівня виключно на місцеві питання (на кшталт — дозволити курити на зупинці чи ні)».
А ось думка колишнього заступника голови ЦВК Андрія Магери: «Від прийняття закону про так зване народовладдя не поділяю цуценячого захоплення. Таке враження, що неука-терапевта перевели у хірургічне відділення…».
Коментар для «ВЗ»
Юрій Ключковський, народний депутат кількох скликань, експерт з виборчого права
Я не є великим прихильником застосування інституту референдуму, він має досить далеке відношення до реального народовлаодя. Дуже часто референдуми використовують для маніпулювання громадською думкою, в інтересах авторитарної політичної влади. Не знаю жодного всенародного референдуму в Європі за останні роки, який приніс би позитивні результати. Згадайте британський Brexit, референдум у Нідерландах про ратифікацію Угоди про асоціацію України з ЄС — усі вони були популістськими заходами.
Важко спрогнозувати, чого можна чекати від ухвалення цього закону — на тлі заяв про те, що «нам треба дуже часто звертатися до народу». Свіжий приклад — так зване опитування від президента на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Воно не принесло жодного позитиву країні. До речі, його підсумків не оголосили ще й досі. Воно було фікцією. Свавільним кроком влади. Хоча один наслідок за його підсумками нам усе ж пообіцяли: внесення змін до Конституції щодо зменшення числа народних депутатів із 450 до 300. Менше депутатів — легше їх підкупити…
Що ж до електронного голосування на референдумі, яке передбачає ухвалений закон, то це повний абсурд! Ми бачили, які внутрішні соціальні напруги викликало електронне голосування у Сполучених Штатах. Обґрунтовано чи ні — не має значення. Немає суспільної довіри! А у нас її немає і не буде тим паче. Нас запевняють, що електронне голосування буде таким же безпечним, як інтернет-банкінг. А подивіться, скільки випадків шахрайства із цим інтернет-банкінгом зафіксовано в Україні! І це при тому, що ця система — захищена, відкрита, публічна. Тоді як голосування на виборах — таємне. Перевірити, чи мій голос враховано правильно, чи не приписано моєму голосові цілком протилежного значення — я не зможу. Тому довіри до такого способу голосування у мене ніколи не буде.