«Фахівці не вірять у здатність Зеленського керувати державою»
Річниця Зе!-президента: чи так сталося, як гадалося?
Рік тому склав присягу президента і отримав символи глави держави Володимир Зеленський. Його перехід із артистичної на політичну сцену став світовою сенсацією, а у 73% наших громадян вселив надію на кардинальне поліпшення життя. Люди чекали дива. У своїй інавгураційній промові шостий президент давав зрозуміти, що доможеться встановлення миру на Донбасі, поверне всіх полонених, що скасує депутатський імунітет, доможеться ухвалення Виборчого кодексу з відкритими списками, дасть роботу заробітчанам, захистить знедолених, які потерпають від шокуючих тарифів, принизливих зарплат і пенсій. Зе!-президент обіцяв покінчити з епохою бідності, припинити «відкати», «дерибани», «потоки» та інші види корупції. Казав, що чиновники в його команді будуть професіоналами, яких відбиратимуть на відкритих конкурсах і служитимуть народу.
Навпроти багатьох із названих пунктів я не поставив би галочку «виконано». Дещо із того, про що звітує нині Банкова, є радше імітацією, аніж дійсністю. Багато що суперечить раніше декларованому. Кожен з нас може винести свій вердикт. Тож послухаємо, як саме річну роботу Володимира Зеленського оцінюють політики (його симпатики і опоненти), а також експерти.
Поставила би йому «тверду четвірку»
Ірина Верещук, народний депутат («Слуга народу»):
— Президент Зеленський за цей рік залишився людиною. Не змінився у тій частині, що називається людяністю. Йому болить війна. Йому болить економічна скрута. Болить, що наша економіка не розвивається так швидко, як собі уявляв. Той біль передається під час його зустрічей з нашою фракцією…
Володимир Зеленський не пішов на «договорняки» з олігархами, як би його не звинувачували, що про нього не говорили б.
Звичайно, політичний рейтинг Зеленського падає. Але це об’єктивний процес. Було б дивно, якби у ситуації, в якій нині перебуваємо, — коронавірус, світова рецесія, війна на сході — його рейтинг зростав би. Але й сам президент Зеленський, коли йшов на вибори, казав: я знаю, що можу піти лише на одну каденцію, але готовий робити болючі реформи, що неминуче вдарить по моїй популярності. Це справді відбувається. Головне, щоб це падіння не було кардинальним.
Зараз у нормандському форматі іде складний перемовний процес щодо досягнення миру на Донбасі. Він ускладнюється як нововиявленими обставинами, так і економічною кризою. Результатів поки що не видно. Ми не змусили Росію припинити вогонь, на сході гинуть люди. Досі не можемо змусити Росію сісти за стіл перемовин, вона відмовляється визнавати себе стороною конфлікту. Рішення міжнародних судів наразі не дають бажаного ефекту — того сильного фінансового тиску, за якого Росія змушена була би платити мільярди доларів компенсації за окупацію, за агресію, за порушення прав людини. Тому поки що президент як Верховний головнокомандувач не досяг заявленої мети.
Про економічну сферу. За Конституцією, президент за неї не відповідає, для цього є виконавча вертикаль, уряд. Але глава держави вносить кандидатуру прем’єр-міністра. Не будемо лукавити: президент впливає на кадрові призначення, зокрема на добір міністрів. Кабмін очолює Денис Шмигаль. Людина зі Львова, добре нам знана. Він — економіст. Знаю його із 2010 року, працював в облдержадміністрації, у Податковій. Добрий функціонер, знає проблеми країни. На них він, як на мене, розуміється краще, ніж пан Гончарук. Але усіх тих чеснот замало. Бо ситуація поглиблюється кризою, яка насувається на світ, подекуди неусвідомленням, нерозумінням її можливих наслідків (бо їх не може спрогнозувати ніхто).
Усе, що відбувається у нашій економіці, теж лежить у площині відповідальності президента Зеленського. Він багато годин на день приділяє пошуку виходів із економічної кризи…
Як би я оцінила діяльніть президента за 12-бальною шкільною системою? Зважаючи на всі обставини і аванс, який йому давали люди (цей величезний кредит довіри зберігається досі), на енергійність глави держави, балів 8 я б йому поставила. А за колишньою шкільною системою, за якої ще вчилась я, виставила б йому «тверду четвірку». У нас у школі вчителі часто оцінювали за старання, за бажання досягти результату.
Влада «зробила разом» український народ
Михайло Цмбалюк, народний депутат («Батьківщина»):
— Перший рік президентства Зеленського назвав би роком надій і розчарувань. Існували великі надії, що президент, який ніколи не був у політиці, змінить країну, по-новому підійде до державного будівництва. Для цього мав унікальний шанс, бо вперше в історії незалежної України мав усю повноту влади: монобільшість у парламенті, свій уряд, навіть два власно сформовані Кабміни. Попри те, що влада була в одних руках, не виконано більшості із обіцяного. Зокрема не ухвалено закон про народовладдя, тобто про проведення референдумів. Президент напівжартома обіцяв: прийде весна — будемо саджати. Нічого із цього не зроблено — вже у цій владі маса корупціонерів, і їх не покарано. Ліс як вирубували, так і продовжують рубати…
Коли Зеленський був кандидатом у президенти, критикував «Нафтогаз» за необґрунтовано високі ціни на газ — а вони і досі такі. Керівнику «Нафтогазу» пану Коболєву нова влада продовжила контракт.
Зеленський обіцяв, що наглядові ради держпідприємств будуть суто українськими, що оплату праці їхніх членів упорядкують до розумних меж. Теж цього не виконано.
Обіцяно було збільшити допомогу матерям при народженні дитини — не виконано. Обіцяли підвищити платню медикам — «забули». Освітянам гарантували кілька тисяч євро платні за їхню працю — не виконали. Не виконується закон про щорічне осучаснення пенсій відповідно до інфляції.
Кандидату у президенти Зеленському хтось писав популістичну передвиборчу програму для того, щоб він прийшов до влади. Але не врахував, що написане не можна буде виконати.
Ми бачимо величезний спад промислового виробництва. Це сталося ще до коронавірусу. Тільки торік від економіки у держбюджет не надійшло близько 100 млрд грн податків і зборів. Не відбулося реформування митниці…
Грубо кажучи, нова влада «зробила разом» наш український народ. Президенту не вдалося сформувати ефективну управлінську команду. Децентралізацію (одна із вдалих реформ попередньої влади) не завершено, вона відбувається хаотично. Реально влада не перейшла на місця — відбулася, по суті, її централізація. Більшість податків забирають у центр.
Колишній міністр фінансів Ігор Уманський заявляв, що понад 10 млрд грн щомісячно не надходить у бюджет — через те, що податкова виводить ці кошти. Грубо кажучи, їх крадуть фіскали разом із правоохоронцями. Ось де треба шукати гроші для вирішення соціальних питань!
Ми не бачимо ні боротьби з корупцією, ні підняття економіки, ні соціального захисту людей.
Взяти хоча б ту ж свободу слова. Ми бачимо, як знищено інформаційну політику держави. Ми все більше чуємо російськомовного продукту. Українські телеканали не транслюють у віддалені села і міста — зате там доступна російська пропаганда…
Не зроблено позитивного кроку для завершення війни на Донбасі. Обіцяного президентом миру не спостерігається. Україна втрачає свої позиції на міжнародній арені. Українські питання вирішують без участі України.
Не видно завершення реформи у Міністерстві оборони, немає поступу у наближенні нашого війська до стандартів НАТО. Спостерігається тихий саботаж.
Більшість з поданих мнобільшістю законопроєктів — лобістські. Ми бачимо, що відбувається в енергетичній сфері. Нинішня влада доводить цю галузь до краху. Так звані правки Геруса дозволили купувати електроенергію у Росії, Білорусі — водночас нема куди подіти свою електрику. А НКРЄ ще й пропонує підняти ціни для населення…
Нормальні фахівці не хочуть іти в його уряд. Бо не вірять у здатність президента керувати державою.
Глава держави не згадує про агресора і про НАТО…
Сергій Джердж, голова Громадської ліги «Україна — НАТО»:
— У питанні співпраці України із НАТО якихось зауважень до політики Зеленського у мене немає. Перший візит шостого президента був до Брюсселя, у штаб-квартиру Північноатлантичного блоку, а вже звідти глава держави поїхав у структури Євросоюзу, в європейські столиці. Торік до України приїжджала делегація НАТО, були спільні брифінги з його Генсеком Столтенбергом, на переговорах багато йшлося про безпеку Чорного, Азовського морів. Було озвучено, що у 2020 році Україна приєднається до Програми розширених можливостей, і це додасть нам нових майданчиків для співпраці з НАТО, дозволить проводити спільні з країнами альянсу військові навчання за формулою «30+1».
Водночас дещо насторожує. Ось уже п’ятий місяць президент не підписує річну національну програму щодо співпраці з НАТО, її не опубліковано. У кінці минулого року проєкт цієї програми вже існував.
Не могла не занепокоїти українців і заява міністра оборони Тарана, який, виступаючи у Генштабі, сказав, що нам, мовляв, не потрібно ганятися за стандартами НАТО, бо їх і так не досягнемо. Це був недоречний посил високопосадовця. Міністр мав би донести нашому війську зовсім інші тези…
У виступах президента не чути згадки про агресора, який напав на нашу країну. Як і не чути про закріплену у Конституції мету — вступ до НАТО. Це свідчить про слабкість президента. Хоче загравати з різними сторонами, у тому числі, на міжнародній арені. Але це провальна політика! Противники, вороги бачать цю слабкість, і це їх лише провокує. У Росії складається враження, що Україну можна дотиснути, змусити президента Зеленського відійти від європейського вектора. Якби ж президент чітко заявляв про свою позицію, тоді і для Кремля було б зрозуміло: руки геть від України! Бо вона свій курс вже визначила. Хитання, загравання провокують Москву до більшого втручання у наші внутрішні справи, до більшого підгодовування п’ятої колони, до потужнішого інформаційного наступу.
«Какая разніца?» — тези російської пропаганди
Володимир В'ятрович, народний депутат («Європейська Солідарність»):
— Як я і передбачав рік тому, за результатами «допрезидентської» діяльності Володимира Зеленського, гуманітарна політика у шостого президента фактично відсутня. Цей рік показав, що жодного розуміння важливості цієї політики у глави держави немає. Він не послідовний. У його політичних заявах є суперечності, пов’язані з російським розумінням історії…
Представники політичної сили Зеленського у парламенті намагаються вихолостити з нашого життя ті досягнення, які було здобуто після Майдану. Під приводом боротьби з коронавірусом монобільшість забуває про підтримку освіти і культури. Ось який уже місяць ці профільні міністерства не мають керівників…
Із прізвищем Зеленського у нас пов’язують мем «какая разніца?». Такий його пофігістський підхід до гуманітарної політики дозволяє Росії посилювати свою ідеологічну експансію, аби повернути Україну у свою орбіту. Мем «какая разніца?» — це продовження однієї з ключових тез російської пропаганди про те, що Росія і Україна — один народ. Коли кажуть «какая разніца, какая мова?» — то йдеться про мову російську. Коли кажуть «какая разніца, какая вулиця?», то йдеться про вулицю із совєцькою назвою. «Какая разніца, какой памятник?» — мають на увазі пам’ятник комуністичним вождям.
Уже рік як ухвалено Закон про українську мову як державну, а у команді Зеленського наполегливо намагаються нівелювати цей закон.
У президента немає власного чіткого бачення гуманітарного розвитку держави. Але якщо він стикається із системним тиском з боку стурбованого загалу, від глави держави можна сподіватися правильних рішень…