Томос із Константинополя припинить «духовний патронаж» Росії над Україною
Напередодні Священного Синоду Москва не перестає плодити релігійні провокації
![](https://img.wz.lviv.ua/mR8ErD6GoCZZY9wKo3Umf6vXHqA=/428x285/smart/filters:format(webp)/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/381162/27-synod.jpeg)
Сьогодні, 27 листопада, у турецькому Стамбулі розпочнеться історичне для нашої країни засідання Вселенського Патріархату. Очікується, що на його Священному Синоді затвердять Томос (церковний декрет) про автокефалію православної церкви в Україні. І оголосять дату проведення Об’єднавчого собору у Києві. Очевидцем цього рішення буде відряджений главою нашої держави радник президента, директор Інституту стратегічних досліджень Ростислав Павленко, який упродовж кількох останніх років очолював переговорну групу з Константинополем.
НАВІТЬ у передостанні години перед цією віховою релігійною і суспільно-політичною подією противники незалежності української церкви не припиняють протидію їй, намагаються вставити палиці у колеса. Вичерпавши арсенал пропагандистських випадів, Москва і проросійські сили в Україні планують силові провокації, аби зірвати надання Томосу. Правоохоронним органам стало відомо, що напередодні Синоду агенти Кремля під виглядом переодягнутих «радикальних націоналістів» готові інсценізувати захоплення десятка храмів УПЦ Московського патріархату, щоб у такий спосіб викликати громадський неспокій. Є дані, що до постановки цього шоу причетний колишній депутат Київської обласної ради від Партії регіонів Юрій Цікаленко, якого у кримінальних колах знають не інакше як «Юра Качок». Кажуть, офіційно цей тип відповідає за охорону Києво-Печерської та Почаївської лавр, якими користується УПЦ МП. А неофіційно — за організацію загонів таких собі тітушок у монаших обладунках, які можуть вдатися до фізичних дій…
Розрахунок робиться на те, що розтиражована російською пропагандою телекартинка проанонсованих «захоплень» культових споруд налякає ієрархів Константинополя і стримає Варфоломія І від вже обіцяного ним кроку. Але Вселенський Патріарх уже неодноразово заявляв, що добре знає про російські провокації у процесі надання автокефалії. Розуміє їхню мету, тому не збирається відмовлятися від своїх намірів.
Тим часом у самій Російській православній церкві, геть чисто забувши про зваженість, такт і дипломатію, які мали би бути притаманні духовним особам, у своїх виступах перейшли на політичний лексикон. Глава синодального відділу зовнішніх церковних зв’язків РПЦ митрополит Іларіон і далі заявляє, що «проект створення єдиної помісної церкви в Україні приречений на невдачу». Значну частину свого гнівного виступу московський владика присвятив «головному винуватцеві» створення «розкольницької церкви» — президенту України Петру Порошенку. Твердить, що той як світська людина, «втрутившись» у релігійне життя, «зробив велику помилку», яка, мовляв, негативно позначиться на його політичних перспективах. «Я думаю, що цей захід (процес надання Томосу — І. Ф.) стане кінцем його (Порошенка) політичної кар’єри», — «пророче» заявив митрополит РПЦ Іларіон. А далі він продовжив свої «нравоучєнія», наче штатний кремлівський пропагандист: «На його (Порошенка) місце прийдуть нові люди, які, я сподіваюся, отримають якісь уроки з невдачі так званого об’єднавчого собору так званої автокефальної церкви — навіть якщо якийсь папірець буде видано якійсь там групі розкольників Константинопольським Патріархом».
Натяк більш ніж прозорий: Російська православна церква, так само, як політичне керівництво Росії, з великим нетерпінням чекає зміни цивільної влади в Україні. Сподівається, що замість постмайданівської демократичної команди до керма у нашій державі стануть її опоненти — «договороздатні» з Росією сили, які «відновлять дружбу з братнім народом». І, окрім іншого, повернуть Україну у лоно «братньої» церкви…
У такій ситуації потрібна висока громадянська позиція не тільки наших рядових парафіян, а й українських ієрархів, від яких значною мірою залежить успішне об’єднання розрізнених гілок православ’я. Не дай Боже, щоб при утворенні нової Церкви, при виборі її предстоятеля їх вразив згубний вірус «гетьманства». А такі застороги існують…
Коментарі для «ВЗ»
Петро Кралюк, професор Острозької академії, доктор філософії
Сподіваюся, під час Священного Синоду у Стамбулі Вселенський Патріархат визначить дату проведення Об’єднавчого собору в Україні, здійснюватиме підготовку до нього. На жаль, доводиться констатувати, що ієрархи українських православних церков, які братимуть участь у цьому Соборі, не зуміли домовитися між собою і самостійно провести цей форум. У мене була надія, що у наших церковних діячів вистачить розуміння важливості цієї події для української нації, для помісної Української православної церкви, тож вони чинитимуть відповідно. Але маємо те, що маємо. Добре, що Вселенський Патріархат не відмовляється від бажання надати нам Томос…
Не виключаю, що і на фінальній стадії цього процесу чинитиметься опір. Це видно з інформації, яка надходить через ЗМІ. Розраховую, що українці є достатньо розумними, щоб не піддаватися на провокації. Сподіваюся також, що наша влада виявить у цій ситуації мудрість, виваженість. Так само як вірю, що відповідальність проявить громадянське суспільство.
Віталій Кулик, директор Центру дослідження проблем громадянського суспільства
Я сам не є оцеркованим, тим більше не є православним. Тому для мене ця подія не має якогось особистого значення. Але для суспільного життя надання Томосу означає завершення певного етапу, пов’язаного з належністю України до соціокультурного середовища, на яке раніше поширювалася влада московського православ’я.
З іншого боку, я б не хотів, щоб боротьба за автокефалію велася совковими методами — такими, якими протидіє Томосу московський патріархат. Маю на увазі «одержавлення» православної церкви, створення для неї особливих умов порівняно з іншими релігійними конфесіями, засилля релігійної пропаганди у засобах масової інформації. Як і не хотів би повернення церкви у школу. Як атеїст я хотів би, щоб для моїх поглядів, для мого світогляду залишався простір, у тому числі — для популяризації моїх атеїстичних ідей. А загалом я вітаю отримання Томосу, підтримую тенденцію на відокремлення українського православ’я від російських релігійних територій.