Передплата 2024 «Добра кухня»

В Ужгороді дали старт будівництву першої в Україні електрифікованої євроколії

Відрізок колії, довжиною 22 кілометри, що сполучатиме Ужгород з прикордонним Чопом урочисто відкрили Прем'єр-міністр Денис Шмигаль та голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Лященко

Фото автора
Фото автора

Останній, відповідаючи на питання журналістів, повідомив, що колія буде електрифікована. На це додатково передбачено близько 1 млрд 600 тис. гривень. Відтак на ужгородському залізничному вокзалі заклали першу кладку нової колії.

Вона забезпечить виїзд як на Будапешт та Відень, так і на словацьке місто Кошице. Це один із кількох проєктів УЗ, що співфінансуються в рамках CEF — Connecting Europe Facility Call 2023.

Ідея побудови такої колії з’явилися ще за уряду Володимира Гройсмана. Тоді ініціатором такої залізничної євроінтеграції був закарпатський нардеп Роберт Горват. Нардеп розповів, що така колія на Закарпатті була, але її демонтували в 1991 році. Відновити її планували раніше. Після того, як у 2021 році в уряду з’явилися ідея зробити на Закарпатті транспортний хаб у межах будівництва Великого шовкового шляху, який Китай прокладає на Європу — через Казахстан.

Роберт Горват каже, що шлях має пролягати або через Кощице, чого хочуть словаки, або через Чоп, чого хочемо ми. Причому, за його словами, Україна у кращому становищі за словаків, бо Чоп завжди був великою вантажною станцією, найбільшою в західній частині Радянського Союзу. Крім того, шлях через Чоп до ЄС — прямий, а через Кошице потребує робити гак. Загалом ідеться про суттєвий заробіток на транспортуванні китайських товарів.

Ще один плюс проєкту — зменшення навантаження на автомобільні пункти пропуску на наших кордонах. Для зручності пасажирів та економії часу на вокзалі в Ужгороді заплановано облаштувати пункт митного і прикордонного контролю, що дасть змогу не зупиняти поїзди на державному кордоні.

Щодо вартості, то лише проєктування колії коштувало 5 мільйонів гривень. Повна вартість проєкту виміряється сотнями мільйонів гривень. Будівництво співфінансуються в рамках CEF — Connecting Europe Facility Call 2023 у пропорції 50 на 50.

До слова, у травні 2022 року міністр інфраструктури України Олександр Кубраков повідомив, що Україні потрібно будувати європейську колію для інтеграції в європейську систему. За його словами, переведення однієї залізничної лінії на стандарт ЄС може коштувати від 2 до 3 мільярдів доларів.

Довідково

Україна є найбільшою за площею державою у Європі, що має розвинену та розгалужену мережу залізниць. Протяжність тільки головних колій складає понад 20 тисяч км. Тому Україні, щоб повністю перейти на європейський стандарт залізничної колії, може знадобитися понад 20 років, а орієнтовна вартість становитиме в межах 250 мільярдів євро.

Нагадаємо, що в Україні колія має ширину 1520 мм, тоді, як у ЄС — 1435 мм.

Схожі новини