Передплата 2024 «Добрий господар»

Історичне фото: вчені оприлюднили перше зображення чорної діри

• 10.04.2019, 20:13
  • 1 033

Астрономам вперше вдалося отримати зображення чорної діри, що розташована в далекій галактиці.

Її діаметр складає понад 40 мільярдів кілометрів, що в три мільйони разів перевищує розміри Землі, вчені назвали її «монстром», повідомляє ВВС.

Чорна діра розташована на відстані 500 мільйонів трильйонів кілометрів і її зображення сформували на основі даних мережі з восьми телескопів по всьому світу.

Деталі опублікували 10 квітня в журналі Astrophysical Journal Letters.

Професор з університету Радбаунд у Нідерландах Гейно Фальке, який запропонував експеримент, розповів, що чорну діру знайшли в галактиці M87.

«Те, що ми бачимо, більше, за всю Сонячну систему», — сказав він.

«Її маса у 6,5 мільярдів разів більша, ніж у Сонця. І це одна з найважчих чорних дір, які, як ми вважаємо, існують. Це абсолютний монстр, чемпіон у важкій вазі серед чорних дір Всесвіту».

На зображенні видно інтенсивне яскраве «кільце вогню», як описує його професор Фальке. Воно оточує ідеально круглу чорну діру. Яскравий ореол утворюється в результаті падіння перегрітого газу в діру.

Це світло яскравіше, ніж всі мільярди інших зірок у галактиці, і тому його можна побачити на такій відстані від Землі.

Край темного кола в центрі — це точка, в якій газ потрапляє в чорну діру, яка має таку силу тяжіння, що навіть світло не може її покинути.

Зображення відповідає тому, як фізики-теоретики й голлівудські режисери, уявляли чорні діри, стверджує доктор Зірі Юнсі, з Університетського коледжу Лондона — який є частиною проекту.

«Хоча це відносно прості об'єкти, чорні діри ставлять деякі з найскладніших питань про природу простору і часу, і в кінцевому підсумку нашого існування», — сказав він.

«Примітно, що зображення, яке ми спостерігаємо, настільки схожі на те, що ми отримуємо на основі наших теоретичних розрахунків. Поки видається, що Ейнштейн знову правий».

Але наявність першого зображення дозволить дослідникам дізнатися більше про ці таємничі об'єкти. Їм буде надзвичайно цікаво знайти ті моменти, в яких чорна діра відрізняється від того, що від неї очікує теоретична фізика.

Ніхто насправді не знає, як утворюється яскраве кільце навколо отвору. Ще цікавішим є питання про те, що відбувається, коли об'єкт потрапляє в чорну діру.