Затонулий Rubymar отруює Червоне море
Разом зі судном на дно пішли тисячі тонн хімічних добрив. А на поверхні - 40-кілометрова нафтова пляма…
Вантажне судно Rubymar, що після його обстрілу єменськими сепаратистами-хуситами затонуло в Аденській затоці, загрожує природному середовищу Червоного моря. Разом із Rubymar на дно пішла 21 тисяча тонн промислових (хімічних) добрив. Крім того, зі судна витекло чимало нафти, яка утворила на поверхні пляму завдовжки понад 40 кілометрів.
Як стверджує інтернет-портал TankerTrackers, усе це спричинить «екологічну катастрофу в територіальних водах Ємену в Червоному морі».
18 лютого Rubymar був уражений хуситською ракетою. Кілька тижнів подальша доля судна, покинутого екіпажем, була під питанням. Експерти сподівалися, що Rubymar удасться відбуксирувати у порт, але погода не дозволила цього зробити… А минулої суботи визнаний міжнародною спільнотою уряд Ємену повідомив, що обстріляне хуситами судно затонуло.
Ян Релбі, засновник компанії I.R. Consilium, що займається морською безпекою, стверджує, що можливій екологічній катастрофі сприяють унікальні природні особливості Червоного моря. Узимку вода у ньому рухається на північ, до Суецького каналу, а влітку — до Аденської затоки. Як наслідок, «те, що виливається в Червоному морі, у ньому й залишається», — пояснив Релбі інформагенції AP.
Саудівська Аравія десятиліттями опріснює воду, яку бере з Червоного моря. Майже всю питну воду в багатьох містах королівства отримують саме з опріснювальних установок. Розлита в Червоному морі нафта, припускають експерти, може забруднити це обладнання й призвести до його поломок.
Червоне море, нагадують учені, є важливим джерелом морепродуктів, зокрема у Ємені, де до громадянської війни (між повстанцями-хуситами, яких підтримує Іран, і суннітським урядом) рибальство було другою після видобутку нафти експортною галуззю.
Точна кількість нафти, яка витекла з Rubymar, невідома. Ян Релбі вважає, що близько семи тисяч барелів. Тобто більше, ніж чотири роки тому вилилося зі судна Wakashio, що розбилося в Індійському океані поблизу берегів архіпелагу Маврикій. Унаслідок тієї катастрофи довкіллю було завдано багатомільйонних збитків, а тисячі рибалок позбулися роботи.
Експерти також указують на ризик для Червоного моря через тонни промислових добрив, які пішли на дно разом зі судном. Якщо значна кількість цих добрив потрапить у воду, це може призвести до масштабного «цвітіння» водоростей. А відтак до браку у воді кисню й утворення в Червоному морі «мертвих зон»… Частина його знаменитих коралових рифів, які активно вивчають вчені (зокрема, через стійкість коралів до підвищення температури морської води), опинилася під загрозою знищення.
Торговельні судна, які, на думку хуситів, пов’язані з Ізраїлем, США й Великою Британією, єменські сепаратисти обстрілюють із листопада минулого року. Хусисти стверджують, що діють так на знак солідарності з терористичною організацією ХАМАС, із бойовиками якої зараз Ізраїль воює у секторі Ґази. У відповідь на ракетні атаки хуситів США у грудні 2023 року створили багатонаціональні сили — для захисту безпеки морського руху на стратегічному водному шляху.