Удвічі швидший за «Конкорд»
У США розробляють проєкт нового надзвукового пасажирського літака, швидкість якого 4800 км на годину!
NASA (Національна аерокосмічна агенція США) замовила компаніям Boeing і Northrop Grumman розроблення детальних планів будівництва надзвукового пасажирського літака. За задумом, новий лайнер зможе літати зі швидкістю аж до 4 «махів» (тобто в чотири рази швидше від звуку), — а це приблизно 4800 кілометрів на годину.
Останнім комерційним пасажирським літаком, який літав із надзвуковою швидкістю, був легендарний британсько-французький «Конкорд» (Concorde). У 1976−2003 роках ці повітряні красені з характерною «зовнішністю» працювали переважно на транс-атлантичних маршрутах, літаючи з Лондона й Парижа до Нью-Йорка й Вашингтона.
Трансатлантичний переліт «Конкордом» тривав лише близько 3,5 години, тому, попри високу вартість квитків, попит на такі розкішні авіаподорожі був. І все ж через величезні експлуатаційні витрати (зокрема, гігантські витрати пального) було прийнято рішення польоти «Конкордів» припинити.
Звісно, на рішення про припинення експлуатації «Конкордів» мала вплив і жахлива катастрофа одного з таких літаків, що сталася 25 липня 2000 року в Парижі. Тоді надзвуковий авіалайнер Aérospatiale-BAC Concorde 101 авіакомпанії Air France виконував чартерний рейс за маршрутом Париж — Нью-Йорк. Під час розгону злітно-посадковою смугою у літака спалахнув один із двигунів. Зупинити лайнер, який уже набрав високу швидкість, екіпаж уже не міг, тож підняв літак у повітря, сподіваючись здійснити вимушену посадку. Але через дві хвилини після зльоту «Конкорд» упав на будівлю готелю, розташованого за 4 км від летовища… У тій авіакатастрофі загинули 100 пасажирів, 9 членів екіпажу й 4 особи на землі.
Як встановило слідство, під час розбігу на швидкості 280 км/год лайнер наїхав на металевий уламок від літака DC-10, внаслідок чого шина одного з коліс на лівій стійці шасі тріснула. Фрагмент шини, що вдарив у крило літака, спричинив витік пального. Інший фрагмент шини перебив електропровід і спричинив коротке замикання. Пальне, що витікало з бака, спалахнуло від іскри й спричинило спрацювання пожежної сигналізації другого двигуна і його відключення екіпажем. Згодом перший двигун «задихнувся» від гарячих газів і відключився…
Це була єдина катастрофа «Конкорда» за 27 років його експлуатації. Після того, як «Конкорди» припинили польоти, жодна авіакомпанія світу не використовувала надзвукові літаки на комерційних рейсах.
Але невдовзі, здається, це може змінитися. Як повідомив інтернет-сервіс Jalopnik, до ідеї надзвукових повітряних перельотів повернулася NASA. За задумом, літаки, які прийдуть на зміну легендарним «Конкордам», будуть не лише удвічі швидшими за них, а й набагато менш шумними. Це важливо, адже однією з причин, через які відмовилися від використання «Конкордів», було ревіння їх потужних двигунів.
Як вважають у NASA, у світі нині є близько 50 авіаційних маршрутів, на яких комерційне використання надзвукових пасажирських лайнерів може бути економічно виправданим. Через чинні сьогодні обмеження на надзвукові польоти пасажирських лайнерів над сушею (зокрема, через сильний шум від таких літаків), у NASA роблять ставку на трансокеанські маршрути, що пролягають головно над Атлантичним і Тихим океа-нами.