Польоти не уві сні, а наяву
Враження журналістки «ВЗ» від повітряної мандрівки над Каппадокією у Туреччині
У світі є багато місць, від краси яких можна втратити дар мови. І Каппадокія – одне з них. Це країна казкових ландшафтів на території сучасної Туреччини. Мабуть, не знайдете людини, яку б залишили байдужими неймовірні, а іноді смішні скелі... Я не лише побачила цю фантастику, а й політала на повітряній кулі над казковими скелями.
Під час подорожі директор турецької туристичної фірми Caretta-tour Алі Кючюк до останнього моменту тримав у таємниці сюрприз, який нам підготував. Оскільки у програмі престуру Каппадокії, а тим паче повітряних куль, завдяки яким вона стала популярною, не було.
Дорогою наш гід Мустафа розповів, що Каппадокія – потужний туристичний центр, який щороку відвідує понад мільйон туристів з різних країн. Назва перекладається, як “країна чудових коней”. Однак не всі розуміють, звідки ж взялася така назва, та й до чого тут коні взагалі. Як з’ясувалося, все просто: в античні часи у цій місцевості Туреччини було добре розвинуте конярство. Тепер, на жаль, залишилася хіба що назва.
Близько 10 мільйонів років тому вся Каппадокія була... дном океану. Унаслідок вулканічної активності, а також під тиском лавини утворився товстий туфовий прошарок. За рахунок цього прошарку долина і піднялася. Через багато мільйонів років, під час чергової вулканічної активності, сталося виверження базальтової лави. Міцна гірська порода вкрила туф, після чого морозні зими і повноводні ріки надали туфу чудернацьких форм. Якщо придивитися до каппадокійських гір у вигляді грибочків, можна побачити, що “ніжка” складається з туфу, а “шляпка” – з базальту. Ці кам’яні стовпи у Каппадокії називаються перибаджалари.
Коли я вперше побачила усю цю красу на власні очі, здалося, що потрапила не в іншу країну, а на іншу планету, де настільки незвичні ландшафти... За словами Мустафи, у народі їх називають “місячними”.
Але цю всю красу можна, як на подарунковій листівці, побачити лише під час польоту на повітряній кулі. Ми приїхали до готелю, коли вже добре смерклося. Алі Кючюк сказав, що можемо повечеряти і відразу лягати спати. О третій ночі всім бути на рецепції. Бажано одягнутися тепло.
О третій годині приїхав бус, і нас, напівсонних, повезли у призначене місце – на величезну галявину, де всі збиралися. Було ще темно, але можна було розгледіти контури “здутих” повітряних куль. Складалося враження, що ті кулі також ще сплять... А потім пішов процес їх пробудження шляхом надування гарячим гелієм. Кулю надувають газом з пальника. Пекельне полум’я вилітало з нього з шумом, наче язик триголового змія, і зникало всередині кулі, змушуючи її розправляти свої шматяні боки.
Коли куля була майже надута, пілот дав команду “своїм” пасажирам залізти у кошик. У кожен поміщаються 24 особи – по шестеро у кожному відділенні. Місця лише для стояння. Пілот зі своїм помічником і усіма літальними причандаллями – в окремому відділенні посередині кошика. Здається, всі розмістилися, і можна злітати. Але ми ще на щось чекали. За словами Алі, поки пілот не отримає команди з аеропорту, доти жодна куля не може піднятися у небо. А їх одночасно підіймається 150! І тільки раз на добу – до сходу сонця.
“Добро” нарешті дали, пілот додав газу, і ми відірвалися від землі. Складалося враження, що вітер несе кулю невідомо в який бік, і що ми ось-ось влетимо у туфовий грибочок. У перші хвилини було не просто страшно, а дуже страшно. Але пілот настільки вправно “рулював”, що страх перейшов у захоплення, бо ж на горизонті почали вимальовуватися дивовижні обриси каппадокійського ландшафту.
У нашому кошику було багато туристів з Японії. У кожного в одній руці камера, в іншій – телефон. Я ж найбільше переживала, щоб хтось ненароком не вибив мій телефон…
Наш пілот постійно по рації з кимось перемовлявся. А нам, своїм пасажирам, ніби між іншим кинув: “Будемо разом вчитися літати. Бо я також тут новачок”. Насправді це був такий жарт, народ засміявся. Але сміх був такий собі, нервовий... До речі, щоб ось так вправно почуватися у небі на повітряній кулі, а ще відповідати за життя 24 пасажирів, треба закінчити спеціальну льотну школу. Навчання триває рік. Після складеного іспиту пілот ще пів року стажується з професіоналом. І лише після цього може сам керувати таким “кораблем”.
Політ викликає неймовірні емоції. Спочатку через брак світла пейзаж здається чорно-білим і нерухомим, однак вже за мить сонце вдихає у нього життя. Перші промені ніжно погладжують хребти кам’яних велетнів, плавно перестрибують по схилах гір тіні, пробуджуються долини. З кожною секундою здається, що не лише змінюються відтінки, а й сама форма “грибочків”…
І ось урешті-решт небо вкрилося яскравими і різнокольоровими кульками, ніби у мультику. Ура, всі летимо – над “грибочками”, долинами, ущелинами. Куля то здіймалася вгору, зігріваючи нас гарячим повітрям від полум’я пальника, то плавно “йшла” донизу, пролітаючи хмаринкою над самісінькими верхівками дерев. Здавалось, ось-ось ми щось зачепимо. Але спритний пілот аеростата, трохи полоскотавши нерви пасажирам, в останній момент не зачіпає ані дерева, ані не летить у скелю.
Мою увагу привернули кілька молодих пар, які розпивали шампанське на оглядовому майданчику гори. За словами Алі, у Каппадокії тепер така мода – освідчуватися у коханні до сходу сонця, коли “свідками” стають повітряні кулі і люди, які із захопленням (а може, навіть із заздрістю) стежать за цією подією.
Ще цікавішим був момент приземлення. Наша куля, наче пір’їнка, ніжними кроками йшла донизу. Пілотові треба було “посадити” її на причіп машини, яка нас наздоганяла. За машиною бігли троє дужих чоловіків. Зі 100-відсотковою точністю ми “гепнулися” на причіп, а чоловіки за кілька секунд пристебнули ременями кошик до причепа. Кулю почали помаленьку здувати. І лише тоді нам дозволили вистрибнути з кошика.
А на землі вже стояв столик, накритий червоною скатертиною. На столику – скляні фужери на високих ніжках. Пілот і його помічник розхлюпали кілька пляшок шампанського, з гуркотом відкоркували, трохи нас облили, але врешті-решт наповнили келихи... Це була посвята. За словами Алі, це нагорода за те, що подолали страх.
А ще нам видали сертифікати про політ, на кожному з них – прізвище та ім’я пасажира, а також дата польоту. Одне слово, все за вищим ґатунком – і за високим прейскурантом. Один політ на повітряній кулі коштує від 120 до 150 доларів з особи.
Редакція газети “Високий Замок” дякує турецькій туристичній фірмі Cаretta-tour за організацію цікавої подорожі.
Читайте також: «В Америці у поліцію скаржаться на тих водіїв, які їздять повільно»