«М'яка сила» Піднебесної
Про успіхи Китаю на інформаційному фронті
У попередньому тижневику у статті «Гібрид комунізму і капіталізму» я дивувалася, як в одній країні можна поєднати дві непримиренні моделі правління — економічний лібералізм і монополію комуністичної ідеології з тотальною цензурою. І обіцяла розповісти про особливість китайських ЗМІ.
Ми побували у кількох газетах та телеканалах. Як центральних, наприклад, у газеті «Женьмінь жибао» (перекладається як «Народна газета»), так і регіональних — у містах Шеньчжень та Гуанчжоу. Враження від таких відвідин неоднозначне. З одного боку, нам намагалися продемонструвати найсучасніші досягнення китайських медіа, особливо технічні новинки та переваги, з іншого, не могли приховати того очевидного факту, що в країні повністю відсутня свобода слова, а усі ЗМІ є державною та партійною власністю, у цю сферу категорично заборонено залучати іноземні інвестиції, а політична спрямованість медіа жорстко контролюється.
…Наш автобус заїхав на територію редакції газети «Женьмінь жибао». Заходимо у сучасний хмарочос. Це 22-поверхова будівля. Наш перекладач, який попросив називати його Павлом (сказав, що так нам буде простіше, оскільки його китайського імені ми все одно не запам’ятаємо, та й вимовити його важко), ще в автобусі урочисто заявив, що «Женьмінь жибао» — «найпопулярніша газета нашої партії і нашої країни». Така собі осучаснена китайська газета «Правда» часів Радянського Союзу.
Поки їдемо ліфтом, нас приголомшують цифрами. За час перебування у Китаї я звернула увагу, що вражати — улюблена справа китайців. Особливо це стосується офіційних делегацій, як, наприклад, нашої. Ми приїхали на запрошення Всекитайської асоціації журналістів, яка підтримує давні дружні зв’язки з Національною спілкою журналістів України. Приймали нас, як кажуть, на найвищому рівні: поселяли у дорогі готелі, годували у найкращих ресторанах і показували лише найпривабливіші картинки. Одне слово, демонстрували привабливу вітрину країни. Це нагадувало, як у радянські часи приймали іноземні делегації, яким показували лише зразкові колгоспи та підприємства.
Але вернімося у «Женьмінь жибао». Ми мали заплановану зустріч з керівництвом онлайнверсії газети. Китайські колеги хотіли показати нам усе найпередовіше в їхніх медіа, а паперова версія «Женьмінь жибао» — це вчорашній день. Хоча наклад газети — три мільйони примірників — не змінюється протягом кількох десятиліть. Та про це згодом…
Редакція онлайн-версії займає дев’ять з двадцяти двох поверхів будівлі. Загалом у медіа- холдингу працює десять тисяч осіб! З них на сайті газети — 2 тисячі 600 людей! Крім щоденного паперового видання та сайту, мають своє інтернет-телебачення та кількадесят дочірніх (тематичних) видань.
Офіс медіа-холдингу за зовнішнім виглядом та інтер’єром нічим не відрізняється від європейських чи американських видань: такі ж просторі ньюзруми, де за сучасними комп’ютерами працюють журналісти. Переважно молодь. Візуальна відмінність хіба що у тому, що в коридорі одного з поверхів на стіні — великі портрети партійних вождів — починаючи від засновника китайської Компартії Мао Цзедуна (до речі, в оформленні назви газети використано його каліграфію), до теперішнього — Сі Цзіньпіня. Усі натхненно читають «Женьмінь жибао». На іншому поверсі у коридорі розміщено величезні плакати, на яких зображений нинішній лідер країни на різних публічних заходах — на одному відкриває якесь підприємство, на іншому фотографується у колі усміхнених студентів, на третьому — виступає з промовою… І головне — у всіх редакціях, де ми були, у центральних вестибюлях обов’язково красується величезне партійне гасло на червоному тлі про «керівну і спрямовуючу силу китайської Компартії» або якась цитата Сі Цзіньпіня. Ці комуністичні пережитки разюче дисонують з сучасним виглядом редакцій. Але якщо подивитися зміст, наприклад, тої ж «Женьмінь жибао» чи інших партійних видань, зрештою, достатньо глянути на перші сторінки китайських газет, як все стає на свої місця. Партійна преса виконує цілком притаманну їй роль — пропагує ідеї правлячої сили. Причому не лише у Китаї.
Редактори онлайн-версії газети, з якими мали зустріч, визнавали, що паперова версія вже не відповідає повною мірою сучасним викликам. Інтернет був підключений у Китаї в 1994 році. А вже 1 січня 1997 року побачила світ електронна версія газети «Женьмінь жибао». Зараз це окремий повноцінний ЗМІ, який є акціонерним товариством. 48 відсотків належать газеті «Женьмінь жибао» (вона, нагадаю, є офіційним
Я згадувала, що паперовий тираж «Женьмінь жибао» тримається на рівні трьох мільйонів. Для нас це фантастична цифра, в Україні й близько немає таких накладів. Але зважаючи на кількість населення Китаю — 1 мільярд 380 млн. — це не так вже й багато. Я запитала редактора сайту, що робиться для того, аби наклад не падав, і наскільки важливо зберігати цей тираж з огляду на останні тенденції.
Газета розповсюджується переважно серед членів Компартії Китаю (партійний квиток мають 86 млн. осіб). Вона не націлена на пересічного читача. Її отримують партійні чиновники, керівники державних підприємств, викладачі тощо. Отримують безкоштовно. Зрештою, вони її вже оплатили зі своїх партійних внесків. Власне тому тираж такий стабільний протягом багатьох років. Але це штучний тираж. Збільшувати його не планують, оскільки паперова газета нині — дороге задоволення. Вартість паперу на світовому ринку щоразу зростає, відтак постійно зростають витрати на газету. За великим рахунком, визнав наш співрозмовник, зберігати цей тираж немає сенсу. Оскільки користувачів онлайн-версії газети — понад 200 мільйонів. Тож існування паперової газети — радше інерція, традиція.
Саме тому в Китаї величезну увагу приділяють не лише онлайн-версіям газет, а й розвитку соціальних мереж. Оскільки молодий читач віддає перевагу навіть не сайтам, а соціальним мережам та мобільним додаткам. У цьому напрямі і рухаються китайські ЗМІ.
Завдання китайських медіа — впливати не лише на уми власних громадян, а й здійснювати інформаційну експансію у всьому світі. Усі китайські ЗМІ присутні у популярних світових соцмережах. Причому не лише китайською, а й англійською мовою. Наприклад, сайт «Женьмінь жибао» поширює інформацію аж дев’ятьма мовами, зокрема японською, російською, французькою, іспанською, корейською, арабською, португальською. У багатьох країнах світу має своє представництво. Активно співпрацює із зарубіжними ЗМІ. Те саме стосується й інших китайських медіа. Китайські телерадіокомпанії також активно наводять мости співпраці з партнерами в інших країнах. Ми були в телерадіокомпаніі у місті Гуанчжоу. Там нам розповіли, що в жовтні збираються їхати до Києва, аби налагодити співпрацю з якимось українським телеканалом, аби робити спільні програми, наприклад, які б розповідали про Китай.
У Китаї заблоковано доступ до популярних світових соцмереж. Я не могла ані подивитися, ані постити стрічку Інстаграм. Натомість тут створено своєрідний замінник Facebook — китайську соцмережу WeChat. У ній «сидить» китайська молодь. Але блокуючи розповсюдження західних соціальних мереж у себе в країні, китайці активно використовують ці платформи для розповсюдження та популяризації своїх ЗМІ у світі. Усі китайські медіа мають свої акаунти у Твіттері, Фейсбуці, Інстаграм, Ютюбі. В такий спосіб ненав’язливо ретранслюють офіційну точку зору китайської влади та розповідають про успіхи і досягнення Піднебесної. Такий вид інформаційної експансії називається «м'якою силою». Її використовують для створення позитивного іміджу країни у світі, для формування вигідної Китаю громадської думки про країну, а також для просування впливів. І тут Китай досяг справді небувалих успіхів. Адже останніми роками імідж країни у світі відчутно поліпшився. У свідомості багатьох людей Китай — цілком приваблива країна, яка небезпідставно претендує на світове лідерство. Мовляв, ще трохи, і за економічною потугою та політичним впливом Китай може догнати і перегнати Сполучені Штати. Натомість про негативні сторони цієї авторитарної країни інформації у світових медіа майже не зустрінеш. Це і не дивно, адже усі новини, які розповсюджуються у світі через китайські ЗМІ, тотально контролюються владою. Піднебесна витрачає шалені гроші на те, аби похвалитися світу, яка це «просунута» та успішна країна. Китай нав’язує світу фейковий образ демократичної і стабільної країни. І у світі це заковтують, як риба наживку.
Одне слово, інформаційну війну Китай вже виграв. Дай Боже, щоб інформаційною війною він і обмежився.