Китайська «електричка» — не розкіш, а засіб експансії
У відповідь на навалу дешевих електроавтівок із КНР ЄС запровадив на них додаткові мита. Але чи допоможуть?..
Європейський Союз минулого тижня ввів додаткові мита на електричні автомобілі, вироблені у Китаї. Розмір цих мит — від 7,8% до 35,3% (і це крім 10% мита, яким у ЄС обкладають усі авто, імпортовані з-за меж євроспільноти). Рішення ЄС — спроба зупинити експансію «електричок» із КНР, порівняно з якими електромобілі, виготовлені в Європі, значно дорожчі. Навіть американська «Тесла» поступово втрачає лідерство на цьому ринку. В останньому кварталі минулого року компанія Ілона Маска продала 484,5 тисячі «електричок», а компанія BYD (далеко не єдиний у Китаї виробник таких автівок) — 526,4 тисячі.
Цього року справи у BYD (англійською Build Your Dream, тобто «Збудуй свою мрію») ідуть не гірше. У липні-вересні 2024 року дохід цього китайського автовиробника зріс, порівняно з тим же періодом 2023-го, на 24% - до 28,24 мільярда доларів. Отже, квартальний дохід BYD уперше перевищив квартальний дохід Tesla, яка у липні-вересні 2024 року одержала 25,2 мільярда доларів. BYD також повідомила, що чистий прибуток цієї компанії у третьому кварталі цього року становив 1,63 мільярда доларів, а за дев’ять місяців 2024-го — 3,5 мільярда.
Хоча минулого року «титул» найбільшого виробника електромобілів зберегла американська «Тесла» (продала 1,8 мільйона «електричок», а BYD — «лише» 1,57 мільйона), в останньому кварталі 2023-го китайський виробник електрокарів «Теслу» все-таки обійшов: BYD продав 526,4 тисячі електричних автівок, а «Тесла» — 484,5 тисячі. Як наслідок, за підсумками минулого року, BYD повідомив про зростання продажів аж на 73% (порівняно з 2022-им), а у компанії Ілона Маска цей показник був скромнішим — 38%. На думку експертів, така динаміка розвитку вказує на те, що за підсумками 2024-го BYD обійде «Теслу» й стане світовим лідером за продажами «електричок».
Досягати таких успіхів китайським автовиробникам допомагає комуністична влада КНР. Розслідування, яке провела у жовтні 2023 року Європейська комісія, показало, що Китай надає великі субсидії своїм компаніям, які виробляють електричні автомобілі. Саме завдяки цій державній допомозі китайські «електрички» дешевші, ніж американські та європейські. Китайські державні субсидії, встановила Європейська комісія, охоплюють весь виробничий ланцюжок — від виготовлення акумуляторних батарей до прямих дотацій автомобільним компаніям.
Державні дотації приватним виробникам у ЄС цілком слушно вважають порушенням принципів чесної конкуренції на ринку. Саме тому Європейська комісія минулого тижня запровадила додаткові мита на електричні автомобілі, вироблені у Китаї. Розмір цих мит — від 7,8% до аж 35,3% (і це крім 10% мита, яким у ЄС обкладають усі авто, імпортовані з-за меж євроспільноти).
Розмір додаткового мита, яким тепер обкладають автівки конкретного китайського виробника, залежить від того, як сильно цю компанію дотувала китайська держава. А також від того, чи співпрацювала ця китайська компанія з Єврокомісією під час відповідного розслідування. Якщо в майбутньому державна допомога конкретній компанії-виробнику з КНР зросте або зменшиться, то, відповідно, зміниться й мито, яке вона сплачуватиме під час ввезення своїх «електричок» на територію ЄС.
Міністерство торгівлі Китаю вже оголосило, що «не погоджується» з рішенням Євросоюзу про запровадження додаткових мит на китайські електромобілі, а відтак подасть скаргу до Світової організації торгівлі. Єврокомісія тим часом повідомила, що продовжить переговори з Пекіном, адже не виключає, що врешті-решт удасться знайти альтернативний вихід із цієї торговельної суперечки.
Тим часом одна зі знакових компаній найсильнішої економіки Європи, німецький автомобільний концерн Volkswagen AG, планує закрити щонайменше три свої заводи, розташовані у Німеччині. Як повідомила профспілка «Фольксваґена» (її лідери кілька тижнів вели перемовини з керівниками концерну), тисячі працівників звільнять. Раніше Volkswagen AG жодного свого заводу в Німеччині не закривав — це перший такий випадок в історії компанії.
Чому керівництво Volkswagen AG змушено піти на такий крок? Проблеми компанії зумовлені, зокрема, конкуренцією з китайськими автомобільними компаніями, насамперед із виробниками «електричок».
"Ми не заробляємо достатньо грошей на продажі наших автомобілів, — констатував виконавчий директор Volkswagen AG Томас Шеффер. — Водночас наші витрати на енергію, матеріали й робочу силу постійно зростають. Наші німецькі заводи недостатньо прибуткові, а витрати на їх утримання на 25−50 відсотків вищі, ніж ми планували". За словами Шеффера, виробництво на заводах VAG у Німеччині «удвічі дорожче», ніж виробництво «на заводах конкурентів» (має на увазі насамперед Китай. — А. Є.).
Цікаво, що, попри цінову конкуренцію з китайськими виробниками «електричок», Німеччина (поряд із Мальтою, Словаччиною, Словенією і Угорщиною) голосувала проти рішення Єврокомісії ввести додаткові мита на електромобілі з КНР. Річ у тім, що, ввозячи «електрички» в ЄС, ці мита платитимуть не лише китайські компанії, а й усі, які виробляють свої автівки у Китаї. А відтак і німецькі… «Під роздачу» потрапила й американська «Тесла», яка також має заводи у Піднебесній. Вироблені там компанією Маска електромобілі під час ввезення до ЄС обкладатимуться додатковим митом у розмірі 7,8%.