Передплата 2025 «Добре здоров’я»

Китайська «електричка» — не розкіш, а засіб експансії

У відповідь на навалу дешевих електроавтівок із КНР ЄС запровадив на них додаткові мита. Але чи допоможуть?..

За підсумками 2024 року світовим лідером за продажами електричних автомобілів стане китайська компанія BYD. Фото irishexaminer.com
За підсумками 2024 року світовим лідером за продажами електричних автомобілів стане китайська компанія BYD. Фото irishexaminer.com

Європейський Союз минулого тижня ввів додаткові мита на електричні автомобілі, вироблені у Китаї. Розмір цих мит — від 7,8% до 35,3% (і це крім 10% мита, яким у ЄС обкладають усі авто, імпортовані з-за меж євроспільноти). Рішення ЄС — спроба зупинити експансію «електричок» із КНР, порівняно з якими електромобілі, виготовлені в Європі, значно дорожчі. Навіть американська «Тесла» поступово втрачає лідерство на цьому ринку. В останньому кварталі минулого року компанія Ілона Маска продала 484,5 тисячі «електричок», а компанія BYD (далеко не єдиний у Китаї виробник таких автівок) — 526,4 тисячі.

Цього року справи у BYD (англійською Build Your Dream, тобто «Збудуй свою мрію») ідуть не гірше. У лип­ні-вересні 2024 року дохід цьо­го китайського автовиробника зріс, порівняно з тим же періо­дом 2023-го, на 24% - до 28,24 мільярда доларів. Отже, квар­тальний дохід BYD уперше пере­вищив квартальний дохід Tesla, яка у липні-вересні 2024 року одержала 25,2 мільярда дола­рів. BYD також повідомила, що чистий прибуток цієї компанії у третьому кварталі цього року становив 1,63 мільярда дола­рів, а за дев’ять місяців 2024-го — 3,5 мільярда.

Хоча минулого року «титул» найбільшого виробника елек­тромобілів зберегла амери­канська «Тесла» (продала 1,8 мільйона «електричок», а BYD — «лише» 1,57 мільйона), в остан­ньому кварталі 2023-го китай­ський виробник електрокарів «Теслу» все-таки обійшов: BYD продав 526,4 тисячі електрич­них автівок, а «Тесла» — 484,5 тисячі. Як наслідок, за підсумка­ми минулого року, BYD повідо­мив про зростання продажів аж на 73% (порівняно з 2022-им), а у компанії Ілона Маска цей по­казник був скромнішим — 38%. На думку експертів, така дина­міка розвитку вказує на те, що за підсумками 2024-го BYD обі­йде «Теслу» й стане світовим лі­дером за продажами «електри­чок».

Досягати таких успіхів китай­ським автовиробникам допо­магає комуністична влада КНР. Розслідування, яке провела у жовтні 2023 року Європейська комісія, показало, що Китай на­дає великі субсидії своїм ком­паніям, які виробляють елек­тричні автомобілі. Саме завдяки цій державній допомозі китай­ські «електрички» дешевші, ніж американські та європейські. Китайські державні субсидії, встановила Європейська комі­сія, охоплюють весь виробни­чий ланцюжок — від виготовлен­ня акумуляторних батарей до прямих дотацій автомобільним компаніям.

Державні дотації приватним виробникам у ЄС цілком слушно вважають порушенням принци­пів чесної конкуренції на ринку. Саме тому Європейська комі­сія минулого тижня запровади­ла додаткові мита на електрич­ні автомобілі, вироблені у Китаї. Розмір цих мит — від 7,8% до аж 35,3% (і це крім 10% мита, яким у ЄС обкладають усі авто, ім­портовані з-за меж євроспіль­ноти).

Розмір додаткового мита, яким тепер обкладають автів­ки конкретного китайського ви­робника, залежить від того, як сильно цю компанію дотувала китайська держава. А також від того, чи співпрацювала ця ки­тайська компанія з Єврокомісі­єю під час відповідного розслі­дування. Якщо в майбутньому державна допомога конкрет­ній компанії-виробнику з КНР зросте або зменшиться, то, від­повідно, зміниться й мито, яке вона сплачуватиме під час вве­зення своїх «електричок» на те­риторію ЄС.

Міністерство торгівлі Ки­таю вже оголосило, що «не по­годжується» з рішенням Єв­росоюзу про запровадження додаткових мит на китайські електромобілі, а відтак подасть скаргу до Світової організації торгівлі. Єврокомісія тим часом повідомила, що продовжить переговори з Пекіном, адже не виключає, що врешті-решт удасться знайти альтернатив­ний вихід із цієї торговельної суперечки.

Тим часом одна зі знакових компаній найсильнішої еконо­міки Європи, німецький авто­мобільний концерн Volkswagen AG, планує закрити щонаймен­ше три свої заводи, розташо­вані у Німеччині. Як повідомила профспілка «Фольксваґена» (її лідери кілька тижнів вели пере­мовини з керівниками концер­ну), тисячі працівників звіль­нять. Раніше Volkswagen AG жодного свого заводу в Німеч­чині не закривав — це перший такий випадок в історії компа­нії.

Чому керівництво Volkswagen AG змушено піти на такий крок? Проблеми компанії зумовлені, зокрема, конкуренцією з китай­ськими автомобільними компа­ніями, насамперед із виробни­ками «електричок».

"Ми не заробляємо достат­ньо грошей на продажі наших автомобілів, — констатував ви­конавчий директор Volkswagen AG Томас Шеффер. — Водночас наші витрати на енергію, ма­теріали й робочу силу постій­но зростають. Наші німецькі за­води недостатньо прибуткові, а витрати на їх утримання на 25−50 відсотків вищі, ніж ми плану­вали". За словами Шеффера, виробництво на заводах VAG у Німеччині «удвічі дорожче», ніж виробництво «на заводах конку­рентів» (має на увазі насампе­ред Китай. — А. Є.).

Цікаво, що, попри ціно­ву конкуренцію з китайськи­ми виробниками «електричок», Німеччина (поряд із Маль­тою, Словаччиною, Словенією і Угорщиною) голосувала про­ти рішення Єврокомісії ввести додаткові мита на електромо­білі з КНР. Річ у тім, що, ввозя­чи «електрички» в ЄС, ці мита платитимуть не лише китайські компанії, а й усі, які виробляють свої автівки у Китаї. А відтак і ні­мецькі… «Під роздачу» потра­пила й американська «Тесла», яка також має заводи у Підне­бесній. Вироблені там компа­нією Маска електромобілі під час ввезення до ЄС обклада­тимуться додатковим митом у розмірі 7,8%.