Передплата 2025 «Добре здоров’я»

«Я малюю мрію про Україну завтрашнього дня»

У Львівському муніципальному мистецькому центрі відкрили виставку «#NEIVANMADE. Звикати. Живопис. 2024»

Фото з особистого альбому Михайла Скопа
Фото з особистого альбому Михайла Скопа

#NEIVANMADE (Михайло Скоп) — український художник, ілюстратор та доктор філософії. Він створює воєнні плакати, які використовують на протестах по всьому світу. Роботи митця представлені на понад 50 виставках і зберігаються в міжнародних колекціях у США, Бельгії та Німеччині тощо. Однією з його розробок є колода Таро Arcana Belli, яка за допомогою символіки розповідає про боротьбу українського народу у війні. Через творчість Михайло Скоп прагне зафіксувати українську ідентичність, створити сучасний міф, розкриваючи глибинні культурні контексти за допомогою міфології.

У своїх полотнах, представлених на виставці, #NEIVANMADE розмірковує, що приховує завтра. Наші міста не відновляться з попелу, ті, кого ми втратили, не повернуться, і ми самі раптово не потрапимо у країну багатства та успіху. Однак щось глибше зміниться. Щось, що можуть зрозуміти лише ті, хто живе сьогодні. Цей цикл натхненний творами американських реалістів, які зображували прості життя звичайних людей. Їхні картини, наповнені світлом і спокоєм, вірою в людську природу та свободою як невід'ємною простою правдою. Саме таким автор уявляє Україну завтрашнього дня: свободу для всіх і мирне життя як найвищі ідеали, що супроводжують нас у новий світ, який ми отримуємо прямо зараз. Це буде нашим раєм, який навіть у найтемніші часи сяє всередині кожного з нас.

Які ж будуть українці у цьому раю? Жахи війни залишили невиліковну рану у наших серцях. Тому головними героями його картин є ті, хто страждає від посттравматичного стресового розладу. Вони — тіні, які знаходяться у світлому світі простого мирного життя, намагаючись адаптуватися або звикнути до того, що все вже позаду, поки приховують безмежну порожнечу за усмішками.

— Пане Михайле, ваша чергова персональна виставка має назву «Звикати». Чому вона присвячена?

— У проєкті «Звикати» я малюю мрію про Україну завтрашнього дня, — сказав журналістці «ВЗ» #NEIVANMADE. — Тихий ранок, вечерю звичайної сім'ї, гумор і доброзичливість завжди і всюди, акварельне небо — таке безмежне і прозоре. Наш «садок вишневий коло хати», за який багато тисяч українців роблять неймовірне кожного дня. Але у цьому ідилічному світі живуть чорні силуети. Це випалені душі людей із ПТСР, що переживають свою травму попри те, що війна давно минула. Усі картини є інтерпретаціями творів американських регіоналістів, зокрема Нормана Роквела, Гранта Вуда, Чарльза Петерсона, Харта Бентона та Едварда Хоппера. Це зроблено для того, щоб показати, наскільки схожими є мрії про мирне життя у США і Україні. Як мало нас насправді відрізняє і що ми є значно ближчими, ніж здається.

— Не лише любов до мистецтва і музики маєте. Знаю, що ви також оздобили колоду карт Таро з ворожінням — це магія. Як це пов’язано з мистецтвом?

— З початком повномасштабного вторгнення росії я зображаю події нашої боротьби у воєнних плакатах. Arcana Belli є центральним проєктом у серії воєнних плакатів, який переосмислює класичні карти Таро Райдера-Вейта, ілюстровані Памелою Сміт у 1910 році. Мета проєкту — розповісти світові про Україну через універсальну мову символів Таро. Це система знаків і образів, зрозуміла в багатьох культурах, яка дозволяє створювати нові асоціативні зв’язки та вводити тему війни в Україні у глобальний культурний контекст. Таро стає інструментом для переказу сучасного українського досвіду, поєднуючи зрозумілі цільовій аудиторії по всьому світу архетипи із реаліями війни. Через іконографію Таро знайомі кожному українцю образи набувають нового архетипічного звучання. Проєкт адресований міжнародній аудиторії, яка сприймає ці символи як спосіб розповіді про Україну. У такий спосіб Arcana Belli допомагає краще зрозуміти український контекст через мову знаків, знайомих усій світовій спільноті, водночас розширюючи значення цих образів. Також я звертаюсь до стилістики народних дереворитів та циклу Франсиско Гойї «Жахи війни», адже тут вся увага не стільки на «фотографічному» відтворенні реальності, а на прихованій символічній суті.