За Польщі за одне яблуко платили 5 ґрошів
Лише у селі Гусакові проводять народне дійство «Яблунева ялинка»
Є в Україні унікальне село — Гусаків, що належить Мостиській територіальній громаді. Там народилося свято — «Яблунева ялинка», яке місцеві мешканці зберігають досі. Не просто зберігають заради гучної забави, а бережуть як реліквію, народну традицію, розповідають про неї дітям і внукам.
Не раз чула про «той, третій, празник — святе Водохрестя», до якого у Гусакові прив’язують «Яблуневу ялинку». А цьогоріч мені пощастило взяти участь у святкуванні, на яке запросила засновниця Громадської організації «Всесвіт з Україною» Світлана Мерзлова.
Попри те, що від Гусакова рукою подати до польського кордону, а коли ясна ніч, кажуть місцеві, добре видно Перемишль, дорога від Мостиськ до села — жахлива. Не дорога, а суцільне бездоріжжя. Але коли тими вибоїнами дістанешся до села, стає тепло, навіть попри мороз. Таке враження, що потрапляєш у рідну домівку. Люди тут привітні, будинки — охайні, по-господарськи задбані. Правда, на багатьох видніються таблички — «Продається». Змаліло село, пустують хати… На сьогодні в Гусакові живе близько 500 осіб. Але є велика гарна школа, у якій навчається 220 дітей не лише з цього села, а й з кількох навколишніх. Поруч — садочок, який відвідує 30 діток. Про це розповіла директорка школи Оксана Кебус. У школі діють кілька гуртків — музичний, вокальний, танцювальний. Багато випускників школи склали мультитест на понад 180 балів і вступили у вищі навчальні заклади на бюджетну форму навчання.
Уся робота в селі відкладається. Усі - на репетицію
Те, що у селі талановита молодь, я побачила на святкуванні. Хлопці і дівчата колядували, танцювали, грали на музичних інструментах, проводили для гостей майстер-клас нанизування яблук на сосну.
Як з’ясувалося, це не так просто. Досвід молоді з прикрашання ялинки передає старше покоління.
У селі є Народний дім з чотирма гуртками. Уже 33 роки тут діє народний художньо-просвітницький колектив «Фольклорний переспів», а також гуртки художнього слова і вокальний. Виступ народного фольклорного гурту з цього Народного дому зачарував. Завідувачка Народного дому Марія Романівна Тарас каже, що склад їхнього колективу, який створили 33 роки тому, досі не змінився. У селі і навколишніх селах не уявляють жодного свята, храмового празника, весілля без участі «Фольклорного переспіву».
— З піснею усі молодіємо, — жартує Марія Романівна.
— У селі нема вихідних — город, сіно, курка-гуска-корова… А тут треба йти на репетицію, бо за кілька днів виступ…
— Уся робота відкладається. Усі - на репетицію! Корів не маємо, а решта може зачекати. Найперше пісня! Одне одного підтримуємо. Не лише у навколишніх селах виступаємо. Співали і у Києві, і на Житомирщині, у садибі Лесі Українки. З піснею об'їхали всю Україну.
Саме про обряд «Яблуневої ялинки» на святі розповідала, окрім молоді, і Марія Тарас.
За кожне яблуко треба платити
Як з’ясувалося, обряд проведення свята, яке ще називають «Яблуневою сосною», відзначають на Водохреще. Спочатку дійство приготування головного обрядового атрибуту — яблуневої ялинки. У лісі вибирають міцне дерево. На нього нанизують яблука — на трьох рівнях. Далі процесія несе цю ялинку до церкви на освячення, потім її встановлюють у Народному домі чи у центрі Гусакова. І найцікавіший момент — торги за яблука з «яблуневої сосни». За словами пані Марії, за кожне яблуко треба платити. Хлопець, який хоче освідчитися дівчині у коханні, купує одне яблуко з цієї ялинки. Яблука у нижньому ряду — найдешевші у ціні. Трохи дорожче просять за «середню частину» дерева. Ще дорожчі - у верхньому ряду. А най-найдорожче те, що на верхівці. Цьогоріч за таке яблуко виторгували 10 тисяч гривень. Звісно, усі виручені кошти пішли на підтримку ЗСУ.
За Польщі, каже Марія Романівна, за одне яблуко кавалер платив 5 ґрошів. Заможніші могли дати навіть 1 злотий. За бабці Австрії платили крейцерами.
З «Яблуневою ялинкою» пов’язані дві легенди. До Гусакова чи то з Франції, чи з Польщі приїхав художник і закохався у місцеву дівчину. Але на батьківщині був заручений з дівчиною. Одного дня закоханий художник поїхав зі села додому. Дівчина тужила, вийшла у Йорданський ранок на подвір'я і почала благати Всевишнього, щоб подав їй якийсь знак, що саме вона є єдиною коханою художника. І Всевишній подав знак: посеред зими, кучугур снігу і тріскучого морозу на одному з дерев повиростали яблука. Подивитися на диво збіглося усе село. Люди вирішили зрубати дерево, віднести до церкви, освятити і роздати усім вірним по яблуку.
За іншою легендою, коли народився Ісус Христос, усі несли Йому дари. Гусаківці були дуже бідними, тому могли принести лише пахучу сосну. Поки йшли з тим деревцем до Новонародженого Дитяти, на сосні виросли… яблука.
Легенда каже, що гусаківці були дуже бідними. Але у це важко повірити. Коли засновниця Громадської організації «Всесвіт з Україною» Світлана Мерзлова вирішила підписати меморандум про співпрацю з головою Мостиської ТГ Оксаною Павуцьо під час дійства «Яблунева ялинка», і попросила провести для гостей зі Львова майстер-клас з хусткування, організатори заперечили, мовляв, у них жінки колись не ходили у хустках, а лише у капелюшках. І, справді, у них хустки зав’язані на спеціальні «підклади-корони», і кожна жінка виглядає у ній як королева.
Якщо хлопець подарує дівчині яблуко, вона до року часу вийде заміж
— Вперше про «Яблуневу ялинку» я почула років 15 тому від колишнього директора Палацу мистецтв у Львові Романа Наконечного, який родом з цих країв, — розповіла журналістці «ВЗ» Світлана Мерзлова. — Я тоді займалася ресторанним бізнесом, а панові Роману потрібен був кейтеринг на проводення «Яблуневої ялинки». Тоді таке свято проводили у Палаці мистецтв. Мені дух перехопило, коли вперше побачила таке дерево. Тоді також продавали яблука з ялинки. Він тоді казав, якщо хлопець подарує дівчині яблуко, вона обов’язково до року часу вийде заміж. До речі, пам’ятник Тарасові Шевченку, що стоїть навпроти Гусаківської школи, поставив пан Роман. Це я вже тепер побачила. Та й не лише пам’ятник — Роман Наконечний багато чого зробив для села, а «Яблуневу ялинку» пропагував не лише в Україні, а й за кордоном. Тому про цю традицію знають далеко за межами Гусакова, таке дерево пан Роман возив навіть до Канади. Хотів, щоб про цю традицію знав увесь світ.
— Вам також це свято «запало» в душу?
— Довго виношувала цю мрію — побувати у Гусакові і взяти участь у такому дійстві. Знайшла телефон керівника Народного дому у Гусакові. І Марія Тарас запросила нас у Гусаків, бо, як з’ясувалося, Гусаків колись мав Маґдебурзьке право, і ця традиція — святкування «Яблуневої ялинки» — від того часу збереглася. Про це мами розповідають дітям, діти — своїм дітям…
Львів'яни також приїхали у Гусаків не з порожніми руками. Діти з творчого колективу «Калина» зі своїм керівником Іриною Бойко заколядували і заспівали патріотичних пісень. А молода і талановита львівська поетеса, авторка 5 книжок Оля Вовк читала власні вірші, усі розгадували-відгадували загадки, які написала Оля.
Зірковим гостем на урочистості був заслужений артист України Ігор Богдан. «Щодня виступаю перед українськими захисниками, які проходять реабілітацію у військових медичних закладах. Хочу добрим словом і колядкою їх підтримати. Коли бачу гарних хлопців у візочках, перехоплює горло і не можу слова промовити. Але сам себе сварю: ти приїхав їх підтримати, а не плакати!».
Співак так запалив публіку, що народ і підспівував, і підтанцьовував, і довго не відпускав зіркового гостя. Бо, як розповіла Марія Тарас, «на свято бігли з усіх куточків Гусакова, коли почули, що приїхав Ігор Богдан»…