«Впевнена» — ще не «най-най». У мене ще є скульптура «Непалеолітична Венера» — у неї груди взагалі нижче пояса"
Заслужений художник України Василь Корчовий — про мету і особливості своєї творчості
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/496552/skulptor.jpg)
У Стрийському парку уже відреставрували скульптуру «Впевнена» авторства Василя Корчового, яку у ніч на 22 серпня облили мастилом невідомі вандали. Цю статую жінки з надміру пишними формами, нагадаємо, встановили у парку у рамках проєкту «Скульптурний маршрут», і вона одразу привернула увагу львів'ян та опинилася в епіцентрі скандалу. У суспільстві розгорілися запеклі дебати: одні хейтили таке мистецтво, яке буцімто «пропагує нездоровий спосіб життя», інші, навпаки, доводили, що художник має своє авторське бачення, а мистецтво існує для того, аби викликати емоції та дискусії.
Один із організаторів виставки — галерист Павло Гудімов — напередодні відкриття передбачав, що до «Впевненої» буде прикута особлива увага публіки, і наголошував, що автор скульптури виступив проти бодішеймінгу (дискримінація людини за особливості її тіла). Журналістка «ВЗ» зателефонувала до автора — заслуженого художника України Василя Корчового — і розпитала, як він ставиться до скандалу довкола його твору та що хотів сказати, акцентуючи на таких огрядних формах своєї моделі.
— Ставлюся спокійно до цього ажіотажу. Я вже понад тридцять років спокійно реагую на це. Пригадую, як вперше у році 1990−92-му на загальноукраїнській виставці у Київському будинку художника я виставив роботу «Намисто» — торс повної жінки без рук, без ніг, без голови. Куратором виставки був відомий скульптор Микола Білик. І тут до нас підбігає графік і обурюється: «Заберіть це уродство від моєї роботи!». На що Білик сказав йому: «Можете взяти свої роботи і перенести в інший зал». Тоді мене це навіть не вразило, тому що з любов’ю виконую свої роботи. Якби я робив щось погане чи щось недоробив і знав, що там щось не так, і мені б на це вказали, тоді б переживав. А так — жодного хвилювання.
А дружині моїй важко було, вона переживає за це все, шкодує мене, сидить у соцмережах і на все відписує. Вона не вірить, що я спокійний. Моя дружина Олена — музикознавець, але як мистецтвознавця я її ціную більше, ніж усіх професійних мистецтвознавців (хай вони мені пробачать). Вона донедавна була професором Київської консерваторії, але пообіцяла піти звідти, якщо консерваторію не позбавлять імені російського композитора Петра Чайковського. Колектив відмовився прибрати ім'я Чайковського, і вона пішла звідти. Зараз працює в Інституті сучасного мистецтва.
Я вже на четвертий день того ажіотажу довкола «Впевненої» зайшов на свою сторінку у ФБ (хоча практично нею не користуюся) і подякував усім, хто став на мій захист, сказав, що вже не маю що писати, бо мої прихильники настільки розумні, що краще за мене пояснили мою творчу позицію, ніж би я сам пояснив.
— Як ви прийшли до такої естетики, що зображуєте саме таких огрядних жінок?
— Мені дана така властивість — розуміти цю красу. Ще зі студентських часів я бачив, що мало хто розуміє, що такі форми — це красиво. І я хочу довести, що повні жінки — це красиво. І ця ніша ніким з творців не зайнята. Усі люблять зображати худеньких. А я люблю в натурі таких повних жінок. Мало хто таких любить, тому таке ставлення і до цих скульптур. А я з любов’ю ставлюся до них.
— Хто був натурницею для вашої скульптури?
— Я її робив з натури, але це збірний образ. Як античні скульптори робили? У них був свій ідеал людини, і вони брали з однієї натури обличчя красиве, з іншої руки, ще з іншої - ноги і створювали збірний образ. Я теж так роблю, бо такої натурниці, яка б мені абсолютно сподобалася, нема. Хоча я нічого не придумую. Моя натурниця мала такі самі огрядні форми. Мене дехто звинувачує, що я зображую якесь «уродство». Але такі жінки є! «Впевнена» — ще не «най-най». У мене ще є скульптура «Непалеолітична Венера» — у неї груди взагалі нижче пояса. І я це не придумав, я це бачив у житті. І коли мене звинувачують, що зображую «уродство», вважаю це богохульством з їхнього боку. Таких людей створив Бог. Бог дав їм таку програму, що вони не можуть схуднути. А ті богохульники не мене хулять, вони Бога хулять. Я нічого не придумую, лише відображаю те, що є. Між нами різниця в тому, що я це люблю, я це розумію, а вони — ні.
Одна дівчина виставила мої роботи в Інтернеті і зробила опитування: «Як ви ставитеся до таких жінок?». І один хлопчина написав: «Мені не подобаються такі жінки, а скульптури Василя Корчового подобаються». Ну, думаю, може, через моє мистецтво до таких людей почнуть ставитися хоча б лояльно, не будуть їх цькувати. Хоча у мене широкий діапазон, люблю зображати і худеньких теж.
— Є такий колумбійський скульптор Ботеро, він теж зображає таких повних людей…
— Так, він теж послідовний у своїх намаганнях привернути увагу до повних жінок. Не хочу його образити, але він аматор… А мене вчили в академічній вищій школі - Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури. Звичайно, кожен художник вважає себе кращим. Хоча я можу оцінити збоку, що є скульптори, які роблять щось краще за мене. Так, Ботеро знайшов тренд — зображати повних людей, він це, мабуть, любить.
— Чи у вас купували скульптури товстеньких жінок?
— Купували, але мало, звичайно. Десь до десятка купили їх — протягом усієї моєї творчості. Я ще настільки «не пробився», щоб у мене багато їх купували. Це роботи станкові, тобто невеликі. Покупці встановлювали їх у себе в приміщенні.
— Яка з проданих вами робіт була найдорожча?
— Якщо говорити про замовлення, то це був надгробок на Байковому цвинтарі. Його називають «Сон», це скульптура жінки, яка, лежачи, ніби спить. Я робив її у співавторстві. Там ціла композиція, стела. Після обробки це 25 тонн білого мармуру. Вона обійшлася замовнику у майже півмільйона доларів. Але моя частка там мізерна порівняно з загальною вартістю…
— Скульптури будуть стояти у Стрийському парку цілий рік. Чи вони не попсуються?
— Та що ви, вони ще нас переживуть і сотні поколінь! Полірований граніт стоїть просто неба 700 років. Він не боїться нічого. Навіть скульптури з пісковику на Карловому мосту у Празі стоять уже 400 років. Хоча пісковик менш витривалий, ніж граніт.
— Що дає художнику така виставка в парку? Це престижно? Роботи можуть купити?
— Ні, ці роботи не можна купити, бо вони, грубо кажучи, вже продані. Вони були створені ще 2021 року під час міжнародного скульптурного симпозіуму, організованого Канівським мистецьким об'єднанням «ЧервонеЧорне». Туди з'їжджаються скульптори, їм оплачують проживання, харчування і ще видають певну стипендію. Суми стипендії не розголошую… Такі симпозіуми дуже корисні, ми вчимося одне в одного. Ми на цьому творчому майданчику рубаємо скульптури і одночасно обмінюємося досвідом. А роботи залишаються в організаторів, вони належать засновнику цього мистецького об'єднання Юрію Сташківу. Він бізнесмен, галерист. А Дмитро Гудімов, ще тоді, коли ці роботи були створені, просив Сташківа привезти кілька робіт на кілька місяців у Львів. І це сталося. Юрій Сташків взяв на себе витрати на перевезення і встановлення цих робіт у Стрийському парку.
— З початком повномасштабної війни росії проти України ви не виїжджали з Києва. Ваша робота якось змінилася?
— Ми живемо на Лівому березі. Як почалася війна, ми з жінкою плели маскувальні сітки на фронт. А потім, коли мер Кличко закликав киян починати працювати, я купив велосипед і почав їздити у свою майстерню, що на Правому березі Дніпра. Війна увійшла у тематику моїх робіт. В Одесі у квітні 2022 року від обстрілів рашистів загинули маленька дитинка, її мама та бабуся. Батько цієї дитини замовив мені надгробок на їхню могилу. Незабаром повезу цей надгробок в Одесу встановлювати.
Довідка «ВЗ»
Василь Корчовий — заслужений художник України. Народився 1962 року у селі на Хмельниччині. У 1989 р. закінчив скульптурний факультет Київського державного художнього інституту. Педагоги — Макар Вронський, Володими Чепелик, Віктор Сухенко. 1995 року закінчив асистентуру-стажування, керівник Василь Бородай. Живе у Києві. Працює у станковій та монументальній реалістичній скульптурі - у камені, дереві. Займається інтер'єрними та архітектурними проєктами, портретним та пейзажним живописом. Автор пам’ятника Григорію Сковороді у Хмельницькому, фонтана «Амур з лірою» у фоє Національної філармонії України та композиції «Орфей та Евридика» на сходах до філармонії. Оформляв інтер'єри Верховного суду України.
Ще у студентські часи Корчовий почав створювати скульптури жінок, які згодом стали початком серії «Інша краса». З цими роботами ставав переможцем загальноукраїнських конкурсів. Персональні виставки відбулися у Києві (2005 р.), Львові (2008 р.), Хмельницькому (2009 р.). Деякі роботи митця зберігаються у Національному музеї у Львові, Музеї Полтавської битви, Хмельницькому художньому музеї.