Запарювала ту саму заварку сім разів, і щоразу смак чаю був іншим!
«Високозамківці» взяли участь у китайській чайній церемонії в Золочівському замку
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/435943/img-7512.jpg)
Через те, що ковід закрив кордони, любителі подорожувати нарешті почали звертати увагу на внутрішній туризм. А в Україні є на що подивитися! Минулими вихідними колектив газети «Високий Замок» взяв участь у китайській чайній церемонії, яку проводили у Китайському палаці Золочівського замку.
Кілька годин перебування у цьому замку дають змогу перенестися в давню історію. Замок, що на відстані якихось 60 кілометрів від Львова, колись був на перетині торгових шляхів. Це було дерев’яне укріплення з палісадом, яке називалось Радече і яке татаро-монгольська навала стерла з лиця землі. Пізніше на місці знищеного укріплення відродилося життя. Стратегічно важливе розташування забезпечило Золочеву отримання Маґдебурзького права у 1523 році.
Як свідок історичних подій Золочівський замок є однією з найвизначніших пам’яток культури й оборонної архітектури на теренах галицької землі.
Розміщений на невисокому пагорбі у заплаві двох річок, Золочівський замок свого часу слугував як для оборони, так і для житла. У 1634−1636 роках за проєктом невідомого архітектора його спорудив Якуб Собєський, батько Яна Собєського — короля Польщі. Якуб Собєський заклав тут нову голландську систему оборони. Це була найпередовіша система оборони у Європі ХVІІ століття. Чим ця система оборони відрізнялася від усіх інших, «високозамківцям» розповіла завідувачка сектору Тетяна Олейникова. Навколо замку, за її словами, не було так званого мертвого поля. Тобто територія, якою б міг скористатися ворог, була неприступною. Коли гармати стріляли з одного та з іншого бастіону у напрямку один до одного, то ядра сходилися в одному місці. Територію повністю обстрілювали, і це робило замок неприступним.
Коли ворог все ж таки підходив близько, основний удар був скерований на браму. А поруч був равелін — споруда, яка створювала додатковий захист.
— Коли ми розпочали реставрацію замку, — каже пані Тетяна, — про наявність равеліну ніхто не знав. Почали відгортати землю тракторами, і один з тракторів застряг на місці. Як з’ясувалося, він вперся у кам’яні фундаменти равеліну. Його розкопали, знайшли величезне згарище. Очевидно, равелін був знищений ще у ХVІІ столітті. Тепер тут — приміщення для туристів (ресторан, магазинчики з сувенірами. — Авт.).
Почалася відбудова равеліну на початку 90-х років минулого століття згідно з проєктом реставрації Золочівського рамку. Коштів на реставрацію не виділяли, і лише завдяки завзяттю керівника Львівської галереї мистецтв, Героя України Бориса Возницького, почалися реставраційні роботи. «Такого, як Золочівський замок, немає і близько. Здивувати людей у Золочівському замку можна не Великим палацом, і навіть не Китайським палацом, а оборонними спорудами — равелінами, бастіонами, мостом», — казав колись «реаніматор» замків Львівщини легендарний Борис Возницький. 21 січня 2007 року відбулося відкриття давнього оборонного укріплення головних воріт Золочівського замку — равеліну. У замку з передбрамних укріплень — равеліну і підйомного моста, окрім фундаментів моста, розкопаних у процесі реставрації, не залишилося нічого. І цей передвхід до замку довший час відлякував туристів. Допомогу надала діаспора з Канади і Америки, а також місцеві прихильники замку.
Тепер замок милує око. Але у нього «важке минуле». Австрійський уряд знайшов нове застосування замкові з високими товстими стінами — там була державна в’язниця. Таке призначення Золочівський замок виконував аж до 1953 року — в Австро-Угорщині, Польщі, СРСР, Німеччині і знову в СРСР. Згодом радянська влада облаштувала тут професійно-технічне училище…
Ми пройшли по відновленому підйомному мосту до в’їзду у неприступну твердиню, і очам відкрився прямокутний замковий двір з розбитим французьким парком у самісінькому центрі, прикрашеним скульптурами і фонтанами. Краса — неймовірна!
У дворі замку є два палаци. Більший з них — це Великий палац, а навпроти виїзної вежі -Китайський палацик — унікальна пам’ятка архітектури. Таких є лише три в Європі (у Сан-Сусі, Петергофі, Золочеві).
Китайський палац у Золочівському замку наприкінці XVII століття побудував польський король Ян ІІІ Собєський для коханої дружини Марисеньки. Палац має вигляд двоповерхової шпилястої ротонди з одноповерховими бічними прибудовами. Зараз тут Музей східних культур. У п’яти експозиційних залах представлено близько 250 творів живопису, графіки, скульптури, предметів декоративно-прикладного мистецтва, а також археологічних експонатів, які представляють мистецтво Єгипту, Китаю, Японії, Індії, Індонезії, Османської імперії, Персії. Серед експонатів — мумія сокола, фрагменти єгипетських саркофагів, японська графіка другої половини XVIII століття, лакові вироби Китаю, східні тканини XVII-XVIII століть, а також полотно львівського художника кінця XVII століття Івана Малиновського «Єрусалим».
Після екскурсії нас запросили на китайську чайну церемонію. Гвинтовими сходами ми піднялися на третій поверх і опинилися ніби в іншому вимірі часу. Тло створювала тиха китайська музика. На підлозі — подушки, на які нам запропонували сісти. Ведуча церемонії пані Ростислава розповіла, що ця чайна церемонія приурочена до Дня музеїв, який святкують 18 травня, до Дня чаю, який святкували 21 травня, і до Дня вишиванки.
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/05/IMG-7583.jpg)
— Китайці завжди чайну церемонію приурочують до певної події, — каже пані Ростислава. — Наша сьогоднішня чайна церемонія називається «Гун Фу Ча», що з китайської перекладається як вища чайна майстерність. Свій початок вона бере з ХІХ століття, створена для того, щоб віддати шану чаю, а також розкрити чотири його основні особливості: аромат чаю, смак, післясмак і стан, в який входитиме наш організм після того, як ми цей чай випили.
Батьківщиною чаю є Китай. Цю культуру відкрив багато тисяч років тому лікар Шень-Нун. Він довів, що листя чаю має дезінфікуючу дію на організм. Тому спочатку чай використовували лише як ліки.
Ми звикли, що чай запарюємо у скляному чи фарфоровому запарнику. Тобто заливаємо окропом і чекаємо. Заварка може стояти годину і більше. Але то вже не чай. Бо окропом чай запарювати не можна. Температура води має знизитися до 80 градусів.
Пані Ростислава показала нам приладдя і посуд, з якого мали пити чай. Насамперед це дворівневий бамбуковий столик, на якому стоять усі піалки, чайничок, а також допоміжні інструменти. Запарювала чай у глиняному чайнику «ча-ху». Для запарювання чаю потрібна і чаша мудрості «ча-хай». І чаша «ча-хе» — для вдихання аромату чаю. Для кожного гостя було приготовлено по дві піали — висока «веньсянбей» (чоловіче начало) і низька, яка символізує жіноче начало, «піньмінбей». Необхідним атрибутом чайної церемонії є божества, тому на столі стояла трилапа жабка -символ достатку, а також Хотейчик — символ радості і щастя. Обов’язковим символом є Лу-Юй — скульптурка чайного майстра, який у VІІІ столітті написав чотиритомний чайний трактат. Від нього і бере початок проведення чайних церемоній.
Ми дегустували чай улун. На вигляд він зеленого кольору. Пані Ростислава налила у скляну посудину окропу, зачекала, поки охолоне до 80 градусів, і тоді перелила воду у глиняний запарник. Налила кожній з нас чаю у високу піалу. За традицією, ми накрили високу піалу низькою і, притримавши великим пальцем маленьку піалу, перевернули їх «з ніг на голову». Забрали високу піалу і маленькими ковточками посьорбували чай. Власне посьорбували. І це не ознака поганого тону. За словами пані Ростислави, якщо гості сьорбають чай, значить, він їм смакує. Чаю наливають у піалу небагато, бо якщо господар наллє гостеві повну піалу, це означає, що він незадоволений гостем.
Пані Ростислава запарювала ту ж саму заварку сім разів, стільки ж нам наливала. І щоразу смак чаю був іншим!
Наша чайна церемонія тривала півтори години. Таке чаювання направду заспокоює, можна зібратися з думками і обов’язково загадати бажання. Має здійснитися.
— Усе почалося з йоги, яку практикую вже 14 років, — розповіла журналістові «ВЗ» пані Ростислава. — Після занять ми збиралися і чаювали. Саме тоді й подумала, що настав час почати розумітися на чаях. Пішла на курси чайної церемонії у Києві, потім поїхала у Китай, щоб побачити на власні очі, як росте чай, побувати на величезних чайних ринках. Поїхала у тур «Чайний шлях». Проводжу церемонію у Золочівському замку кілька разів на рік. А усе почалося з того, що мої друзі запросили мене у подорож замками. Коли я увійшла у Китайський палац Золочівського замку, зрозуміла: ось де треба проводити чайні церемонії. І вже через два місяці провела першу церемонію.
Редакція газети «Високий Замок» дякує туристичній фірмі «Карпатія-Галич-тур» за організацію цікавої подорожі.