Ліків для онкохворих немає. І найближчим часом не буде
У бюджет 2020 року на централізовану закупівлю медикаментів заклали майже 10 млрд гривень. Але станом на кінець жовтня ДП «Міжнародні закупівлі України» провело лише 17% тендерів...
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/423211/likykorupciya.jpg)
За темпами поширення онкозахворювань Україна посідає друге місце в Європі. Щодня 450 українців дізнаються про те, що у них рак. Сьогодні на обліку в онкологів перебувають 1,2 млн українців із цим діагнозом. За останні п’ять років ситуація із забезпеченням цих хворих безкоштовними ліками значно покращилася — через те, що нарешті вдалося зламати багаторічні корупційні схеми. Але експерти й пацієнтські організації б’ють на сполох. «Цього тижня уряд своєю постановою фактично перетворив ДП «Медичні закупівлі України» — незалежну закупівельну агенцію — на тендерний відділ Міністерства охорони здоров’я.
Тепер ДП погоджуватиме кожну кому з відомством навіть у технічній документації. Є ризик, що тендери можуть монополізовувати під одного виробника, унаслідок чого зникне конкуренція, і ми не зможемо купувати ліки для хворих українців за зниженими цінами", — таке побоювання висловила під час презентації дослідження «Медичні закупівлі 2018−19″ та „рецидив“ корупційної хвороби 2020-го» експертка у сфері захисту прав пацієнтів, ексзаступниця в. о. міністра охорони здоров’я (2018−2019) Ольга Стефанишина.
Уперше системний аналіз державних закупівель ліків ГО «Центр протидії корупції» провела 2013 року. До того це питання громадськістю практично не обговорювалося. Усі мирилися зі ситуацією, коли пацієнту, в якого виявили рак чи гепатит С, доводилося розпродувати майно, щоб оплатити своє лікування. На допомогу з боку держави розраховувати не доводилося… Після Революції гідності Центр протидії корупції разом з партнерськими організаціями взявся просувати рішення, які виводили закупівлі з тіні. 2015 року український парламент ухвалив законодавчі зміни, які дозволили залучити до централізованих державних закупівель міжнародні спеціалізовані організації — Crown Agents, UNDP та UNICEF, яким передали 40 державних програм. Це — приблизно 500 препаратів і майже 700 медичних виробів.
«Упровадження змін саботувалося на різних рівнях, і лише 2017−2018 та частково 2019 року вдалося налагодити прозору систему закупівель і постачання ліків», — розповіла членкиня правління Центру протидії корупції, юристка Олена Щербан.
У 2015−2016 роках міжнародним організаціям вдалося заощадити на закупівлях до 40% бюджетних коштів. А це — мільйони доларів!
«Якщо закуповуєте ліки у виробника, уклавши з ним довгостроковий контракт, це дозволяє закуповувати їх за меншою ціною, з гарантією належної якості і поставки, у зазделегідь обумовлені терміни та у необхідній кількості, — пояснює юрист Центру Юрій Гермашев. — 2014 року 95% коштів, які держава надала на закупівлю ліків для онкохворих, були передані дистриб’юторам, більшість з яких належали до орбіти однієї особи (фактично всі гроші пішли в одну касу). А вже 2018-го кошти надійшли 24 компаніям, з яких 19 — виробники ліків, які перемогли у тендерах за програмою «Доросла онкологія», і 27 компаніям (з яких виробниками є 22) — за програмою «Дитяча онкологія».
Експерт наводить приклад доцетакселу — препарату, який призначають, зокрема, при раку молочної залози. Його вартість за останні п’ять років вдалося знизити у шість разів! Як стало відомо з відкритих джерел, 2014 року МОЗ закуповував через постачальника ТОВ «Людмила-Фарм» один флакон за ціною $ 88,43. А вже 2019-го міжнародна організація Crown Agents придбала його у виробника Sandoz Pharmaceuticals d.d. за… $ 14,22.
«Щороку у 13 тисяч українок діагностують рак молочної залози, з них 2 тисячі потребують лікування дороговартісним препаратом трастузумаб. Вартість однієї упаковки в аптеці сягає 50 тисяч гривень, а таких упаковок на рік жінці потрібно 18. Уявіть собі: хвора жінка повинна десь знайти на порятунок свого життя майже мільйон гривень! Програма розвитку ООН почала купувати цей препарат за ціною $ 520. 2017 року у тендері взяв участь конкурент оригінального виробника, і цей препарат вже можна було купити по $ 160 за упаковку. Сьогодні ціна трастузумабу, який закуповується за державні кошти, становить $ 60. Тобто за чотири роки ціну на цей препарат вдалося знизити майже у 10 разів!» — додає Ольга Стефанишина.
2018 року було створено ДП «Медичні закупівлі України» — українську альтернативу міжнародним закупівельним організаціям, яка мала стати ключовою закупівельною агенцією. Міжнародні організації у наступні два роки мали відіграти роль «подушки безпеки». «Проте, щоб належно організувати закупівельний цикл, закупівлі на наступний рік варто починати ще зі середини минулого. У лютому ДП „Медичні закупівлі України“ отримало дозвіл проводити державні закупівлі за 14 з 38 медичних напрямів, серед яких були й онкологічні. Але МОЗ змусив ДП кожен крок погоджувати з ним, штучно затягнувши процес затвердження кричущо важливих документів, які би дозволили вчасно стартувати закупівлям медикаментів (один лише документ по дитячій онкології погоджували 28 днів!). Відтак перші тендери за напрямом дорослої онкології були оголошені аж у червні, а процес закупівель триває й досі», — каже Олена Щербан.
За словами виконавчої директорки БФ «Пацієнти України» Інни Іваненко, ліків не вистачає не лише онкопацієнтам: «У вересні люди, які живуть з ВІЛ, постали перед загрозою вимушеного переривання лікування. Але на це вчасно відреагувала „Всеукраїнська мережа людей, які живуть з ВІЛ“, і організувала закупівлю ліків для цих пацієнтів за кошти міжнародних донорів. Є проблеми з доступом до лікування дітей, які хворіють на рідкісні захворювання — фенілкетонурію, муковісцидоз, ювенільний ревматоїдний артрит. На жаль, не бачимо повної картини із залишками ліків по країні та терміни очікуваних поставок — Міністерство охорони здоров’я закрило доступ широкої громадськості до цієї інформації. МОЗ зекономило кошти з бюджету 2019 року за окремими нозологіями, у тому числі онкологією. Проте досі на потреби онкологічних хворих ці кошти не витрачені! Їх витрачали на боротьбу з Covid-19, а нещодавно частину з них витратили на закупівлю вакцин проти грипу. Це при тому, що є протиковідний фонд, кошти з якого витрачають… на ремонт доріг!».
«Ситуація — парадоксальна, бо на 2020 рік настільки збільшили бюджет, що у рамках існуючої номенклатури можна було би забезпечити пацієнтів ліками на 80−100% від існуючої потреби, — додає Олена Щербан. — Штучне затягування закупівель може призвести до того, що наприкінці року закупівлі будуть проводитися за неконкурентними процедурами, адже часу проводити повноцінні тендери вже не буде».
Дистриб’ютори, за словами експертки, можуть вимагати необґрунтованої передоплати, або ж погодяться забезпечити термінову поставку ліків лише за завищеними цінами.
Щоб звести до мінімуму ризик колапсу, громадські активісти закликають владу організувати залучення фінансової допомоги (благодійної, бюджетної, міжнародної), яка дозволить покрити потреби пацієнтів на період затягування закупівель, скасувати зайві погодження з МОЗом процесу закупівель, укласти договори з міжнародними організаціями і доручити їм терміново провести закупівлі — як за основними програмами, так і для нагальних потреб. Також необхідно збільшити фінансування державних програм для онкопацієнтів та інших важкохворих українців, на законодавчому рівні встановити чіткий графік закупівель та відповідальність за його недотримання.
«
А тим часом…
«Діагностика раку — не настільки важлива, як ремонт доріг», — подумали в уряді. І передали понад 61,5 млн гривень, передбачених МОЗ за програмою з удосконалення молекулярно-генетичної діагностики онкологічних захворювань, на покращення стану доріг загального значення у Львівській області. Загалом за цією бюджетною програмою, що випливає з розпорядження Кабміну від 21 жовтня, перерозподілили 104 млн 752 тисячі гривень.