Хочеш лаванди? Настрижи собі сам!
Колишній атовець, «полуничний барон» Микола Стецьків, заклав під Львовом лавандове поле
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/416550/lavanda2.jpg)
У мене є маленька подушка з лавандою, привезена з Криму ще до його окупації. Досі пахне! За останні кілька років лаванда стала чи не найпопулярнішою ароматною квіткою. Її використовують як декор, як ароматизатор, а кондитери активно створюють десерти з лавандою. Ну, а фото на лавандовому полі Провансу — мрія чи не кожної панянки, яка користується Інстаграмом… Утім, для ефектних фото зовсім не обов’язково їхати аж до Франції. Буквально за кілька кілометрів від Львова, у селі Гончари (Давидівська ОТГ), зараз цвіте лаванда! Заклав це лавандове поле Микола Стецьків, відомий у народі як «полуничний король», адже він також є засновником компанії «ФайнаBerry».
Наразі тут майже 25 соток лаванди. Через холодне літо вона почала цвісти лише нещодавно. Але вже за кілька днів сюди можна буде приїхати, аби настригти собі лаванди. Кілограм квіток (а це нічогенький такий оберемок) коштуватиме 400 грн.
У повітрі — ледь вловимий аромат, та якщо легко розтерти квітку між пальцями, запах посилюється. Але треба бути обережним — тут чимало бджіл. Цікаво, чи відчуватимуть місцеві пасічники лавандові нотки у свіжому меді? А ще тут незвично тихо. Важко повірити, що там, за лісом, уже кільцева дорога…
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/07/lavanda_1.jpg)
І справді, частина молодих кущиків аж ніяк не схожі на дворічні. «Фактично ціна таких маленьких саджанців 25 гривень. Ми ж платили по 50. Але це наша помилка. Ми не подумали, що в угоді треба прописати ще й діаметр саджанця. Ми звикли більше довіряти людям. Адже наш бізнес розвивають саме люди. Намагаємося якнайбільше спілкуватись з клієнтами, питати, чого б їм ще хотілось. Власне, лавандове поле — це побажання людей. Так само, кажуть, добре, якби, окрім полуниці, у вас були б інші ягоди. Ось там у нас буде по гектару малини та ожини, а тут — пів гектара лохини. На горі ми вже посадили виноградник».
Он там, поруч з лавандою, плануємо кафе та дитячу зону, адже до нас часто приїжджають з дітьми. А там буде магазин, де люди зможуть купити ягоди, джеми. Крім того, хочемо, щоб там продавали продукти і від місцевих господарів. Те, що вони вирощують вдома", — ділиться планами фермер.
Поруч з лавандою — кілька теплиць («тунелі»), де ростуть молоді насадження полуниці. Господар зізнається, ростуть не так активно, як мали б. Цей рік для фермерів несприятливий. Через рясні опади, різкі перепади температури добре ростуть хіба бур’яни. І Микола, і селяни скаржаться, що тільки встигнеш позбутися бур’янів та трав, як вони знову виростають… Та найбільше шкоди завдали полуниці весняні заморозки. Знищили майже 60% урожаю ранньої трускавки. А сам сезон розпочався на три тижні пізніше, ніж очікували. Через це «ФайнаBerry» зазнала кількасот тисяч збитків.
Це сьогодні «ФайнаBerry» — відомий ягідний бренд, який загалом має 11 га землі й стратегію розвитку на кілька років наперед. Важко повірити, але раніше Микола взагалі не мав справи з сільським господарством! Працював у сфері будівництва, займався внутрішніми ремонтами. Справи йшли добре, замовлень було багато. Але потім Микола Стецьків потрапив на схід, у зону АТО-ООС, де провів майже рік. І це був переломний час у його житті.
«Після повернення додому, де на мене чекали дружина та четверо синів, я був у важкому психологічному стані. Складно було сприймати контраст між тим, що відбувається на сході, й туристичним Львовом. Була така апатія, що два місяці після повернення не робив взагалі нічого. Але потім був змушений звернутись у Центр зайнятості. І саме там запропонували відкрити власну справу, бо у них є програми сприяння підприємництву. Як би це дивно не звучало, але, за великим рахунком, «ФайнаBerry» завдячує своїм існуванням працівниці Центру зайнятості, яка запропонувала відкрити власну справу і на початках була чи не головним мотиватором, — розповідає Микола. — Ми з дружиною загорілись цією ідеєю. Не знаю уже, хто з нас придумав вирощувати саме полуницю. На гроші від допомоги з безробіття ми придбали перші саджанці та добрива. Діє така програма: якщо ти стаєш на облік у Центрі зайнятості, то щомісяця отримуєш допомогу з безробіття. Але якщо ти готовий зайнятись підприємництвом, захищаєш бізнес-план, то можеш отримати усю суму одночасно. У мене вийшло приблизно 28 тисяч гривень. Практично усі ці гроші витратили на саджанці полуниці та добрива. Тоді й посадили перше полуничне поле на ділянці біля Раківця. З цієї ділянки чотири роки тому і почалась «ФайнаBerry».
За той час фермер експериментував з різними сортами, аби вирішити, які з них даватимуть найвищий урожай, а ще будуть смачними та ароматними. Власне, більшість покупців обирають «ФайнаBerry» саме за те, що їхня ягода смачна, а не лише красива на вигляд.
«Коли почали аналізувати інформацію, зрозуміли, що якісної полуниці на ринку бракує. Те, що продають насипом у ящиках на базарах, — не та якість, якої ми прагнули. Ми ж хочемо, аби людина, купуючи у нас ягоду, отримувала насамперед позитивні емоції — естетичне задоволення, адже ягода має бути свіжа, певного калібру, повинна мати гарний аромат і смак. Потім з’явилась пропозиція „Збери собі сам“. Це не наша ідея. Так роблять на багатьох західних фермах, зокрема у Канаді. Людям цікаво самим приїхати на поле, подивитись, як ягода росте, вибрати сорт, який їм смакує найбільше. Для дітей це теж додаткова атракція. Але ми не відразу наважились відкрити поле для відвідувачів. Просто 2017 року, коли я розвозив ягоду клієнтам, у якийсь момент був уже такий виснажений, що вирішив: пора запускати акцію „Збери собі сам“. Так принаймні частина клієнтів забиратимуть полуницю з поля».
Коли зрозуміли, що того гектара у Раківці мало, почали шукати іншу площу. Знайти землю виявилось нелегко. Тому записали ролик на сайті «Що там» про те, що фермер шукає землю. «Нам тоді дзвонили з цілої України, окрім Львівської області. А потім сільський депутат Роман Босий з Гончарів зателефонував. Каже, ви ще шукаєте землю? — розповідає Микола. — Ця земля колись була відведена під будівництво, але це торфовисько, місцевість болотиста. Аби трохи осушити її, ми розчистили півтора кілометра старих меліоративних каналів. Витратили на це 220 тисяч гривень. Хоча, за великим рахунком, цим мала би займатись держава. Зараз за гектар землі тут ми платимо 9,5 тисячі грн на рік. Це одна з найвищих орендних плат в області.»
«В уявленні більшості людей підприємець — людина, яка має безтурботне життя, їздить на крутих машинах і носить брендові речі. Чесно, у мене був приблизно такий самий погляд на бізнес. Якби знав, з якими проблемами доведеться зіткнутись, краще б і далі займався ремонтами. Поїхав би на заробітки, а потім би і сім’ю забрав до себе, — каже Микола Стецьків. — Вільних ніш у нас багато, можна займатись будь-чим і це успішно продавати, але щоб це зробити, треба продати душу дияволу. І бажано кілька разів. Так, цей рік аномально складний. Але й попередні були нелегкі. Працюємо чотири роки, і постійно реінвестуємо. За цей час жодних дотацій від держави не отримали, хоча торік подавали заявку. Утім, річ не в дотаціях. Фермерство вимагає величезних інвестицій. Тому дуже важливо, аби у фермерів, та й загалом у підприємців, був доступ до дешевих кредитів. А його немає. Ця урядова програма 5−7-9% - це саботаж на державному рівні. Ми намагались отримати той кредит. Аби отримати такий кредит, треба мати нерухомість, яку можна заставити. Учора мав розмову з чоловіком, який готовий був надати під заставу свій особняк. Йому сказали: «Окей, але давай ще один будинок у заставу до цього». Тобто для кредиту на 2 млн грн вони хочуть застави на 2 млн доларів. Але ж це неадекватно!
Аби якось залучити кошти, наприкінці минулого року Микола Стецьків почав продавати ягоди за передплатою. Тобто ти платиш вже, а отримаєш ягоду у сезон. Таким чином фермер хотів залучити гроші, аби розширити площі та придбати техніку. Так вдалося продати 2,5 тонни полуниці, хоча планував значно більше. На жаль, через погоду багато людей, які замовили ягоди, не змогли отримати їх вчасно. Хтось поставився до цього з розумінням і чекав, поки його полуниця дозріє. Хтось залишився незадоволеним. Микола каже: люди, які придбали ягоди за передплатою, досі їх отримують. До речі, на полі в Гончарах полуниця лише починає цвісти. Це пізні сорти, тож свіжими ягодами можна буде ласувати ще довго.
Зрозумівши, що за передплатою не вдасться отримати таку суму, на яку розраховували, Микола Стецьків через сторінку на Фейсбуку звернувся до друзів з закликом інвестувати кошти у «ФайнаБеррі». Так вдалось залучити ще три мільйони гривень. З них 720 тисяч пішло на теплиці, система поливу обійшлась ще у 800 тисяч. Купили трактор за 2 тисячі доларів. А до нього ще треба навісне обладнання. Найбільше коштів йде на заробітні плати, окрім мене, на двох полях у нас працює десятеро осіб".
Утім, попри складний рік і чимало фінансових зобов’язань, Микола не опускає рук. Більше того, він уже бачить, якою має бути «ФайнаBerry» за кілька років. Так, за його планами, до 2024 року 10% львів’ян повинні бути клієнтами «ФайнаBerry».