Українці вже можуть отримати електронну трудову книжку
Незабаром навіть заяву на відпустку можна буде подати електронкою
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/404161/6303601577540325-352.jpg)
На офіційному веб-порталі Пенсійного фонду з’явився новий сервіс — Електронна трудова книжка. Це фактично електронний варіант звичайної паперової трудової книжки. Утім, традиційні паперові книжки наразі залишаються чинними. Проте вже найближчим часом вони можуть стати необов’язковими, їх оформлятимуть лише за бажанням працівника, який не довіряє лише електронним носіям.
Скористатись сервісом «Електронна трудова книжка» можуть усі зареєстровані користувачі веб-порталу Пенсійного фонду. Для реєстрації треба особисто звернутись у відділення ПФ за місцем проживання. Якщо є електронний цифровий підпис, зареєструватись можна онлайн. Як повідомили у ПФУ, в «Електронній трудовій книжці» відображається інформація про всі трудові відносини працівника за даними звітних відомостей роботодавця. Інформація про сплачені страхові внески є з 1998 року. Натомість дані про трудову діяльність до 1998 року треба внести самостійно у вигляді сканованих копій передбачених законодавством документів, засвідчених кваліфікованим електронним підписом. Наразі Пенсійний фонд України розробляє відповідний порядок як це зробити. «Для громадян — це зручний сервіс, який дозволяє дізнаватись детальну інформацію про свою трудову діяльність, а також про сплачені страхові внески. У разі втрати паперової трудової книжки не потрібно витрачати час на відновлення даних, адже вони будуть збережені в електронному форматі», — повідомили у ПФ. При цьому працівники фонду закликають реєструватись на порталі навіть тих, кому ще далеко до пенсії, і ретельно перевіряти дані, які є в реєстрах. Як розповідав «ВЗ» заступник начальника Головного управління ПФ у Львівській області Олександр Сафін, трапляються випадки, коли людина працює, а роботодавець за неї не сплачує внески до ПФ, або сплачує не в повному обсязі. Відповідно, страховий стаж їй зараховується менший. Але вона про це дізнається лише тоді, коли звертається для оформлення пенсії. Тепер, коли вимоги до стажу постійно зростають, має значення кожен місяць. Тому важливо періодично перевіряти дані, які є в електронних реєстрах.
«Поки що рано говорити про електронні трудові книжки. Пенсійний фонд має дані з реєстрів застрахованих осіб, які сплачують ЄСВ. Але закон, який би запроваджував електронні трудові книжки, ще не прийнятий. Наскільки я знаю, там у прикінцевих положеннях передбачений термін п’ять років на оцифрування паперових трудових книжок», — каже експерт Федерації профспілок України Оксана Денісова.
Львів’янка Галина Мишуга переконана: електронна трудова книжка має бути обов’язковою, а паперову пора скасувати. «За законом, трудова книжка зберігається у роботодавця. І ти не бачиш, які дані туди вносять. Я п’ять років працювала заступником директора у приватній фірмі. Коли звільнилась, виявилось, що у трудовій книжці у мене записано „секретар керівника“. Цікаво, що тоді написано у жінки, яка справді працювала на посаді секретаря, — каже жінка. — Добре, що я переходила на роботу у компанію, де керівництво знало, яку роботу я виконувала, тому на запис у трудовій не звернули уваги. А якби я шукала роботу через онлайн-сервіс. Уявіть, вказую, що останні п’ять років працювала заступником керівника, мене беруть на роботу, я приношу трудову, і виявляється, що я була секретаркою! Знаю також випадки, коли людина звільнялась і їй не хотіли віддавати трудову книжку. У знайомої також був випадок, коли вона попередила керівника, що хоче звільнитись, бо не влаштовує зарплата. Її попросили попрацювати ще два місяці, поки інша працівниця повернеться з декрету. Вона погодилась. А потім, коли забирала трудову, виявилось, що їй занесли догану у трудову книжку. Вийшло, що спочатку була догана, а потім її звільнили „за згодою“ сторін. Вона навіть подавала до суду, бо за законом, записи про догани та дисциплінарні стягнення у трудову книжку вносити не мають права».
Утім, з електронними книжками також не все ідеально. Один з користувачів сервісу скаржиться, що некоректні дані не так уже й легко виправити «У мене значиться, що я звільнився у 2012-му і більше ніде не працюю. А я не звільнявся взагалі, працюю, як працював. Головне, що у розділі про страховий стаж інформація вказана коректно. Тобто я не працюю, а стаж іде. Ні після звернення на гарячу лінію, ні на електронну пошту помилку не виправили», — скаржиться пан Андрій. Звичайно, зараз некоректні дані в електронному реєстрі можна виправити, посилаючись на паперовий документ. А якщо трудові книжки скасують, як планують в уряді, а в реєстрі станеться якийсь збій. Яким чином тоді підтвердити дані?
До речі, трудовий договір також незабаром можна буде укладати в електронній формі. У грудні Верховна Рада прийняла закон, за яким письмовою формою документа є документ, створений у паперовій або електронній формі. Тобто електронний трудовий договір також вважатиметься письмовим договором. Наразі закон скерований на підпис президенту. Як тільки він набуде чинності, всі кадрові накази та розпорядження (зокрема, щодо прийняття на роботу працівників чи їх звільнення, відрядження, надання і перенесення відпусток, переведення на іншу посаду тощо) можна буде складати в електронній формі. Працівники, які мають електронний цифровий підпис, також зможуть подавати заяви (наприклад, на відпустку, на виділення матеріальної допомоги, звільнення тощо) в електронній формі.
Цікаво знати
У чинному Кодексі законів про працю передбачені суворі вимоги до ведення трудових книжок. Зокрема, там навіть вказано, що дані мають бути записані ручкою (а не надруковані) синім, чорним чи фіолетовим чорнилом. Тобто якщо б запис був червоною ручкою, його формально можна вважати недійсним.