«Переписувалися в соціальній мережі — а зустрілися на війні»
Актор Андрій Луценко двічі воював в АТО добровольцем. Звідти до Івано-Франківська повернувся… з дружиною
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/387999/andrij-lucenko-1.jpg)
За 21 рік роботи в Івано-Франківському академічному українському музично-драматичному театрі зіграв понад 70 ролей. Під час Революції гідності, у лютому 2014-го, коли на Майдані почалися криваві події, допомагав будувати барикади. А через півроку пішов добровольцем в АТО. Відслуживши рік в оперативно-бойовій прикордонній комендатурі під Маріуполем, повернувся в акторську професію. Та не міг довго служити Мельпомені. На душі клекотало: там, на сході України, гинули люди. І Андрій удруге став до лав «зелених беретів».
Свою долю зустрів у Маріуполі. Волонтерка Наталя допомагала українським воїнам з продуктами, одягом, речами першої необхідності. Четвертий рік подружжя — у щасливому шлюбі. Кілька місяців тому з Івано-Франківська переїхали до Наталиного рідного Маріуполя. В Маріупольському драматичному театрі актора прийняли приязно, з довірою вводять у вистави.
«Ви в редакції? За годину зателефоную», — у телефонній слухавці почула глибокий, сценічно поставлений голос Андрія Луценка. Зателефонував, — хвилина у хвилину. Найперше відмітила для себе пунктуальність цього чоловіка. Не любить пафосу та пишномовних слів. Його життєве кредо: «Чоловіки діляться на два типи: воїнів і пастухів».
— Коли на сході України Росія ввела війська, я працював в Івано-Франківському театрі, — Андрій розповідає розсудливо і неквапливо. — Увімкну радіо чи телевізор — там трагічні новини про російську агресію на Луганщині та Донеччині. Вчу роль, а в мізках інші думки витають. Фатальні події війни гадюкою вилися коло серця. Перед очима стояли криваві протистояння між силовиками та протестувальниками на Майдані 18−21 лютого 2014 року. Тоді в нашому театрі київський режисер Андрій Сенчук якраз ставив виставу «Назар Стодоля». Мене призначив на одну з головних ролей. Та мені було не до сценічної гри. Разом з акторами Олексієм Гнатковським, Андрієм Кирильчуком та Ростиславом Держипільським сіли в авто і поїхали до Києва. Там запізнався з 18-річним сільським юнаком, який разом з нами барикади будував. Він перший раз приїхав до столиці, і не на витвори мистецтва подивитися, а вберегти від смерті тих, хто боровся за гідне життя в Україні. Все це зачепило мене «за живе».
Був вересень 2014-го. Розпочався театральний сезон, але на серці відчував тривогу. Поспішав якось на репетицію. Раптом зловив себе на думці: не до театру треба йти… Сів у маршрутку і поїхав в обласний військкомат. «Хочу в АТО, — каже. — В армії служив прикордонником». Записали його дані, а за кілька днів викликали у військкомат. Закінчувалася третя хвиля мобілізації в АТО. Директора-художнього керівника театру Ростислава Держипільського поставив перед фактом: їде воювати в АТО. І в нього нарешті з’явилася внутрішня рівновага…
— Бойове навчання я проходив у Львівському прикордонному загоні, — каже Андрій Луценко. — Опісля оперативно-бойову прикордонну комендатуру відправили в зону АТО. На бойових позиціях у селі Зоря ми змінили побратимів-західняків. Країну захищали переважно «роботяги» (залізничники, водії, будівельники). Воювали і гинули 18-річні. Я дивувався: горілку дозволено продавати з 21 року, а на війну посилали 18-річних. Діти «мажорів» туди не їздять. Служив з нами, щоправда, мер невеликого містечка. А ще — полковник податкової поліції. Його не хотіли відправляти в АТО. Мотивували тим, що не має військового звання. «Ніхто не знатиме про мої погони та професію в тилу», — настоював полковник-податківець і пішов на фронт солдатом. Наші бойові точки були розташовані неподалік лінії розмежування. Пригадую нічні чергування. Кожен воїн по півгодини контролював ситуацію з допомогою тепловізора.
В АТО замість сцени в Андрія Луценка були холодні окопи, замість ролей — кулемет та сухі пайки. Акторську професію змінив на позивний «Артист». Про те, що пішов на війну, актор не сказав ні батькам, ні сестрі, ні братові. Живуть вони на Київщині. Бувало, телефонував мамі: «Мобілізувався, служу на польському кордоні під Нововолинськом». Мама робила вигляд, що вірить, і спокійно сприймала все, що казав син. Лише після повернення з війни дізнався: мама зателефонувала в Івано-Франківський театр. Там і сказали: її син — в АТО. Рік матір приховувала від Андрія правду, що знає, де він насправді.
Через рік Луценко повернувся до улюбленої професії. Грав у виставах Івано-Франківського театру, а в душі відчував неспокій. Коли в Інтернеті побачив відео, як під час «сепаратистського параду» українських полонених вели вулицями Донецька, виникло бажання воювати в АТО доти, поки Україна не переможе в цій кривавій бойні. Й актор знову пішов у військкомат. Звідти — в Донецький прикордонний загін. Тепер уже він служив у Маріуполі.
— Що запам’яталося? Побратим розповідав, як подружжя пенсіонерів-луганчан у своїй квартирі багатоповерхівки переховувало пораненого бійця ЗСУ. Дуже боялися, аби сусіди не дізналися і не здали їх «сєпарам», але напризволяще пораненого не покинули. Ще випадок. Якось посеред площі міста стоїмо ми, а поруч — натовп людей з окупованих територій. Раптом якась бабуня нам кричить: «Мальчікі, когда ви уже освобождать нас прідьотє?». Звичайно, вона ризикувала. Знала, чим їй може загрожувати, коли повернеться на окуповану територію. До речі, мене дуже підтримували колеги Івано-Франківського театру. Часом телефонують: «Може, щось треба, Андрію? Гроші зберемо і купимо». Насправді ми усім були забезпечені: від амуніції до продуктів. Біда українців об’єднала. Усією країною збирали гроші для воїнів АТО. Низький уклін добровольчим батальйонам та волонтерам. Підгодовували так, що свої пайки ми віддавали місцевим мешканцям.
Серед волонтерів була маріуполянка Наталя. Андрій познайомився з нею в соціальних мережах задовго до війни з Росією. Роками переписувалися — а зустрілися на війні. Погомоніли за філіжанкою кави. Наталка показала рідний Маріуполь. «Я тут народилася, — каже. — Україна — моя Батьківщина». Ще й почув рингтон на її мобільному — гімн України. Каже, він з Наталею — на одній хвилі. Стримана, розсудлива жінка з багатим внутрішнім світом. З нею Андрієві спокійно і затишно. Тож на Прикарпаття Андрій Луценко повернувся з дружиною…
Рік прожили в Івано-Франківську. Андрій повернувся в театр, Наталя (за професією — інженер-гідролог) роботи не знайшла. Чоловікові боляче було дивитися, як дружина переживала за сина-студента і старенького батька, які залишилися вдома. Тож подружжя переїхало до Маріуполя. Андрій каже, Наталина сім’я налаштована патріотично. Син дуже любить свою матір. Бачить, з якою любов’ю та повагою ставиться до Андрія, тож бере з неї приклад.
— Батько дружини, — каже Андрій Луценко, — народився в російській глибинці. Змолоду живе в Маріуполі. Людина надто чесна і порядна. Таких одиниці. Часто просить, аби я поговорив з ним українською. «Мнє нєловко, што я столько лєт прожил в Украінє, а язика нє виучіл. Чітать — чітаю, а говоріть нє могу». Наталя часто переходить на українську, та спочатку подумки перекладає фрази. До речі, коли російські війська захопили місто, з багатьма друзями їй довелося розпрощатися.
У 2015-му 80 відсотків жителів Маріуполя були за Росію, зараз — відсотків 50. Чимало вважають: Маріуполь — це Україна. Росія — агресор та окупант. Від людей з окупованих територій чув таке: «Ми втомилися від війни. Коли вже звільните нас від окупантів?». Проте… Нині ті, хто бігав вулицями міста з «триколором», совєцкіє пенсіонерки, які плювали на українських полонених, приїжджають з окупованих територій по пенсії та продукти і кажуть: «Ви нам должни». Чому «должни»?! Вони ж отримують ДНР/ЛНРівську пенсію, більшість підтримує владу агресора.
— У Маріуполі розмовляю лише українською. Був випадок. Заходжу до крамниці. «Скільки коштує зарядний пристрій до мобільного?» — питаю. «360 грівен», — відповідає продавець. Пішов у банкомат, зняв гроші. Повертаюся — а продавець бере з мене лише 300 гривень. «Спасібо за ваш красівий украінскій язик», — каже. Навіть якщо люди хотіли б знати мову, їх ніколи ніхто української не вчив. На зорі незалежності мовне питання на сході України з високих трибун не порушувалося. А треба було відразу братися за запровадження державної мови: від дитячих садків, шкіл, вишів — до державних установ. «Не знаєш української — не приймемо на роботу». Тепер горланимо: нема закону про державну мову. В Маріупольському академічному драматичному театрі працюю четвертий місяць. У репертуарі є не лише російськомовні, а й україномовні вистави. Тішить, що колеги у розмові зі мною теж переходять на мову Шевченка.