«Перш ніж виготовити вуса або бороду з натурального волосся, його… відварюю»
Лариса Петракова, яка 39 років працює гримером-постижером у Театрі імені Марії Заньковецької, розповіла про таємниці фаху
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/387492/petrakova-pronya.jpg)
Якось спостерігала, як заньківчанину Степанові Глові перед виставою «Мазепа» пані Лариса наклала старечий грим. «У гримерно-постижерний цех прийшов молодим — вийшов звідти чоловіком у літах», — пожартував актор. Іншим разом вродливу актрису Юлію Михайлюк-Коржук перетворила на паскудну Проню Прокопівну з вистави «За двома зайцями». За роки роботи у театрі пані Лариса створила акторам близько двохсот художніх образів. Каже: аби підібрати вдалий портретний образ, підкреслити риси характеру, освіченість персонажів, їй необхідно знати не лише сюжет вистави, а й уміти відтворити зачіски різних історичних епох та народів. Над образами, які бачимо на сцені, працюють не лише артисти, режисери, художники-постановники, а й освітлювачі, костюмери, гримери-постижери.
Пані Лариса знайомить мене з гримерно-постижерним цехом. Він радше схожий на музей постижерських виробів. У величезних скляних шафах — безліч перук, кіс, шиньйонів, локонів різної довжини та відтінків (від золотистого, яскраво-рудого до смолянисто-чорного). Одні з натурального волосся, інші — зі штучного.
Звертаю увагу на світловолосу перуку з діадемою, що акуратно розкладена на підставці. Моя співрозмовниця каже: народна артистка України Таїсія Литвиненко одягає її лише для ролі
Лариса Петракова висуває величезну шухляду. У ній — кілька невеличких комірок. У кожній — вуса, бороди, брови, на паперовій стрічці — напис з назвою вистав, для яких призначені постижерські вироби. В цеху працюють три гримери-постижери: окрім Лариси Петракової, Софія Франчук (начальник цеху) і Тетяна Маланчук. На роботу жінки приходять задовго до початку вистави чи репетиції. Насамперед необхідно підготувати наклейки: вуса, бороди, брови почистити від клею, причесати. А ще — випрати перуки з натурального волосся, зробити нові пастижерські вироби.
— Перш ніж виготовити вуса або бороду з натурального волосся для вистави, хвилин зо двадцять його відварюю, просушую, розпушую і розчісую, — каже жінка. — Професійною мовою — готую крепе.
Аби я мала уявлення, як робляться постижерські вироби, Лариса Петракова вирізає з паперу форму під вуса, наклеює на дерев’яну болванку, що має вигляд людської голови, зверху накладає тонку тканину-сіточку. З допомогою гримерного гачечка набиває на неї по одній або кілька волосин. Збоку спостерігаєш: наче вишиває. Потім пригладжує, надає виробу форму. Півгодини — і вуса готові. Робота тонка і копітка, вимагає посидючості та терпіння.
Постижери часто працюють за ескізами художників-постановників, які визначають зовнішність актора.
— Роль Проні у виставі «За двома зайцями», наприклад, грають дві актриси: Інна Калинюк та Юлія Михайлюк-Коржук, — продовжує пані Лариса. — Це два різні образи. Софія Франчук робить акторкам зачіски, я допомагаю гримувати. Пам’ятаю, перед дитячою виставою «Івасик-Телесик» акторам Ігорю Гавриліву та Олегові Сікиринському ми створювали … жіночий образ. Адже в цій казці у двох складах вони грали роль Оленки- зміючки. Тільки-но актор загримується, одягне костюм, перуку — вже почувається в ролі. Від вдалого зовнішнього образу — до внутрішнього перевтілення. Бувало, перед прем’єрою продумуєш усе до деталей. Зіграє актор прем’єру, дивишся: не така перука йому потрібна. На другу виставу її змінюємо.
Жінка пригадує: в Одеському театрально-художньому училищі, в якому вона вчилася на гримера, попереджали: «У театрі, Ларисо, будеш перенавчатися». Каже: теорія справді відрізняється від практики. В училищі, наприклад, не вчили у волосся вплітати коси. Здається, дрібниця — насправді ж не так легко. Цього мистецтва навчилася у театрі.
Бували й курйози. В однієї актриси було коротке волосся, а за роллю їй треба було мати косу. Уявіть: вистава, в залі — аншлаг. Раптом вплетена в її волосся коса на сцені почала сповзати. Актриса, на щастя, не розгубилася: косу, що сповзала, притиснула величезною хусткою, яку мала на плечах. Тож, щоб уникнути курйозів, під час вистав гримери-постижери частенько підстраховують акторів за лаштунками сцени.
Коли я вже виходила з гримерно-постижерного цеху, на стіні помітила старенькі-престаренькі перуки. Що це? Виявляється, їх одягали ще корифеї театру, відомі актори Борис Романицький, Василь Яременко, Богдан Кох, Олександр Гринько, Богдан Антків. Їхні перуки стали мистецькими експонатами. Ще колишній художник-гример театру Всеволод Карлін залишив у спадок величезний альбом з фотографіями відомих акторів-заньківчан 1950−80 років у різних образах, з різних вистав української та світової драматургії. Фотоальбом і давні перуки працівники гримерно-постижерного цеху бережуть як реліквії та пам’ять про корифеїв заньківчанського театру.