Якщо прагнеш бути почутим, маєш «взути його черевики»
Як правильно вибудовувати взаємодію з оточенням, аби в ньому було комфортно жити й працювати
Віртуозом комунікації можна назвати Борда Борча Брьодлунда Міхальсена, доцента школи бізнесу та економіки UIT Арктичного університету Норвегії, який відвідав Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу.
«Поліпшення комунікативних навичок потребують усі, не лише українці, — каже пан Міхальсен кореспонденту „ВЗ“, — Українці у цьому сенсі не кращі, але й не гірші за інших. Тут я — з двох причин: на запрошення університету в рамках спільного проекту України та Норвегії з перепідготовки й соціальної адаптації військовослужбовців та членів їхніх сімей. А по-друге, заради студентів. Їм таке навчання допоможе в майбутньому отримати кращу роботу».
На роботі ми постійно спілкуємося одне з одним, з керівником, з підлеглими. Відтак прагнемо якнайкраще зрозуміти їх і хочемо, аби нас правильно розуміли. Хибно потрактовані, можемо зустріти опір та несприйняття оточення. Ось уже й маєте проблеми на рівному місці. Аби такого не траплялося, пан Міхальсен радить зважено обирати стиль свого спілкування з людьми. Є два типи спілкування, які називає стилем Рембо чи стилем Вінні-Пуха. Як правило, вдаємося саме до цих крайнощів.
«Стиль Рембо» має певні переваги: той, хто його практикує, вірить у свою винятковість, орієнтований на досягнення результатів, у нього сильні позиції, доносить до оточення зрозумілі послання (згадайте цього кіногероя — його наміри однозначні). Але доносить їх до партнера по спілкуванню в агресивній формі, при цьому не цікавиться його думкою. Мабуть, багато хто впізнає в цьому «крутому хлопці» свого шефа, який пресує підлеглих, не переймаючись зворотним зв’язком від них. Чи досягає своїх цілей? Часто, але не завжди.
«Вінні-Пух» — лагідний добряк, який уникає чітких формулювань, розмито окреслює свої цілі, відтак його навряд чи сприйматимуть всерйоз. Тому не може похвалитися особливими успіхами у взаємодії з колегами. Саме про таких часто кажуть, що «їм можна сісти на шию».
Неправильна як «мілітарна школа» комунікації (коли її постулати застосовують не на передовій, а у мирному житті), так і «пухнаста», що не дає бажаних результатів, — пояснює пан Міхальсен. — Якщо не матимеш у собі «Рембо» — будеш поганим військовим. Однак на університетській лаві, в ІТ-компанії «Рембо» — то справжнє нещастя. Золота середина — це розумний вибір стилю комунікації, що залежить від ситуації.
Керівникам і підприємцям, які прагнуть вибудувати успішний бізнес, пан Міхальсен радить взяти до уваги, що комунікація — процес двосторонній, тому відбуватися вона має нарівні. Також важливі відкритість і довіра. Їх відсутність — велика проблема для компаній, які втрачають на цьому неабиякі гроші й стають неефективними. І, нарешті, третій важливий принцип комунікації — діалог, який дуже мотивує людей.
Успішні комунікатори — як правило, лідери у своєму оточенні. Ідеальний комунікатор є ідеальним лідером. Пан Міхальсен ставить найвищу планку для визначення досконалої комунікації. Це — максимум, якого слід прагнути. Але є й базовий рівень комунікативної компетентності, обов’язковий для всіх, хто хоче бути конкурентоспроможним на сучасному ринку праці. Він, зокрема передбачає вміння представити себе з найкращого боку на співбесіді з потенційним роботодавцем. А зробити це — уявіть! — треба за… 30 секунд. Упродовж цього часу думку про вас уже буде складено.
Не менш важливими є навички промовця. Якщо вам необхідно провести ефективну презентацію якого-небудь товару, закладу чи проекту, маєте вкластися у… 60 секунд. І ця хвилина має бути квінтесенцією вашого розуміння мети запланованого виступу, його місця й часу, а також — аудиторії, до якої звертаєтесь.
Авраам Лінкольн, знаний як успішний лідер, якось висловився щодо своїх методів підготовки публічних промов: «Коли я готуюсь промовляти до людей, то 2/3 часу присвячую розмірковуванням над тим, що хочуть почути вони, і 1/3 — над тим, що хочу сказати я». Якщо висловитись образно, то, звертаючись до слухача і прагнучи бути почутим, маєш «взути його черевики».
Почути Лінкольна ми, на жаль, вже не можемо, але Інтернет дає нам чудову нагоду на власні очі побачити диво впливу на аудиторію мовленого слова. Пан Міхальсен рекомендує для цього переглянути сюжет із теленовин CNN, який можна знайти за посиланням: www.youtube.com/watch?v=hDEc4ImIVHk. На екрані — юна дівчина, Емма Гонзалес, учениця американської школи Marjory Stoneman Douglas, де 14 лютого цього року через стрілянину загинуло 17 осіб. У березні у Вашингтоні відбувся масовий «Марш заради життів», учасники якого вимагали від влади обмеження обігу вогнепальної зброї в США, на якому й виступила школярка. Глибоко емоційна промова, стрімка, немов гірський потік. Вона звернена до кожного із присутніх на величезній площі людей особисто. Гранична щирість і відвертість у вираженні почуттів, що наростають із кожним словом, і… пауза, що падає, як камінь у воду, й кола від нього розходяться упродовж чотирьох хвилин. Чотири хвилини абсолютної тиші, під час якої ніби чуєш, як кров пульсує в серці слухачів, і розумієш, про що в цей час думає кожен із них. Навіть якщо не знаєте англійської, відчуєте, про що йдеться, й обов’язково оціните цей шедевр ораторського мистецтва.