«Чорна п’ятниця» не для покупців, а для продавців!
Журналістка «ВЗ» дізнавалася у психолога, як встояти перед спокусами «шалених» знижок
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/380921/shopoholyk.jpg)
23 листопада — так звана чорна п’ятниця. Цей «дурдом» відбуватиметься в Україні шостий рік поспіль. Щоразу кількість охочих закупитися «на халяву» зростає. Про наближення «чорної п’ятниці» багато магазинів попереджали і відповідно налаштовували потенційних покупців заздалегідь. Деякі магазини вирішили розтягнути «задоволення» і пропонують знижки протягом трьох діб. І це один з явних доказів, що «шалені знижки» вигідні насамперед тим, хто продає, а не купує.
Традиція «чорної п’ятниці» походить з Америки. Це день після Дня подяки. У США покупцям справді пропонують серйозні знижки. Зрозуміло, психологічно це робиться для того, щоб залучити якомога більше покупців, які скуплять залежалий товар, що не продався протягом року. У США певна категорія покупців «чорну п’ятницю» чекає увесь рік. Найбільші відчайдухи ще вночі займають чергу до магазину, навіть розбивають під входом наметові містечка. А коли двері відчиняються, краще не затримуватися на шляху шоперів. Бо з людьми відбувається справжнє божевілля!
На які гачки продавці ловлять наївних покупців, до яких маніпуляцій вдаються та як протистояти спокусам «купити все», кореспонденту «ВЗ» пояснила лікар-психіатр Софія Влох.
«Є категорія покупців, які готові купити будь-що, коли бачать магічне слово „знижка“. Саме на них і розрахований такий маркетинговий прийом, як „чорна п’ятниця“. Головна причина нераціональних покупок — імпульсивність та задоволення. Крім того, в основі імпульсивної покупки лежить наш задавнений інстинкт самозбереження. У далекі часи мисливців-збирачів, коли люди бачили щось, що їм подобалось, вони миттєво хапали це, навіть якщо ця річ була їм не дуже потрібна. Бо знали, що другого шансу отримати її вже не буде. Сьогодні проблеми дефіциту не існує, та коли доходить до розпродажу, ми починаємо думати, що за таку ціну цю річ ніколи не купимо, тому хапаємо», — каже психіатр.
За її словами, існує ще одна причина, чому люди купують речі імпульсивно. При цьому виділяються ендорфіни — гормони задоволення. Саме тому побутує думка, що будь-яку жіночу депресію може вилікувати шопінг. Крім цього, важливу роль відіграє і фізичний контакт з річчю.
«Як тільки торкаєтеся якоїсь речі, може спрацювати страх втрати — вкрай неприємне відчуття. Ось чому вам важко відпустити цю річ, незалежно від того, потрібна вона вам чи можете ви її собі дозволити. Це частково пояснює, чому нас охоплює непереборне бажання придбати машину після того, як ми здійснили на ній тест-драйв чи коли поміряли якусь річ. Як тільки одержиш омріяну річ — щастя накриває з головою і швидко згасає. А отримаєш раз задоволення від покупки — зупинитися вже не можеш», — зауважує Софія Влох.
Деякі недобросовісні продавці за кілька днів до «чорної п’ятниці» переклеюють цінники, завищуючи ціну: якщо річ коштувала 1000 гривень, то на ній раптом з’являється нова ціна — 1200 гривень. А 23 листопада вже від цієї ціни малюють знижку. Відтак вона коштує ті самі 1000 гривень, але людина тішиться, що зекономила. Психіатр радить: перш ніж хапатися за гаманець чи банківську картку, варто оцінити реальну потребу у черговій сукні чи модній сумці.
«Особливо „небезпечні“ для гаманця кількісні знижки — знижка на кожну другу річ, — продовжує розмову пані Софія, — Людина, можливо, і не планувала собі нічого купувати, та після спокусливої знижки вже несе до каси дві чи три речі. У таких випадках потрібно в першу чергу оцінювати необхідність та якість речі, а не знижку на неї».