«Усе за планом: е-квиток у місті Лева стартує на початку 2019 року»
Запевняють міські чиновники та пояснюють, що досі справу гальмував процес вибору консультантів...
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/364327/20170125180739.jpg)
Виповнився рік, як Верховна Рада України ухвалила закон про електронний квиток (е-квиток). Львів мав стати першим обласним центром, який обіцяв перейти від готівкової системи оплати проїзду в маршрутках та електротранспорті до електронних грошей. Але львів’яни досі не мають відповіді на питання, коли буде світло в кінці транспортного тунелю. Влада не лише зволікає із впровадженням е-квитка, а й не може вирішити елементарних проблем з перевізниками – брак автобусів на маршрутах та неможливість покарати водіїв за зрив графіка... Чому жителі туристичного міста чують звичні обіцянки про кредитні договори на впровадження е-квитка, вибір інвесторів, стратегій, конкурсів?.. Де результат роботи Львівської міської ради, коли законодавча база для впровадження е-квитка вже існує?
Поки у Львові не можуть вирішити питання, хто саме візьметься за впровадження е-квитка, пасажири Тернополя та Мукачева вже користуються електронними грошима. Зокрема у Мукачеві закупили для проекту нові автобуси. “Те, що впроваджено у Тернополі та Мукачеві, не можна назвати повноцінною системою е-квитка, – сказав для “ВЗ” начальник відділу автоматизованої системи оплати проїзду ЛКП “Львівавтодор” Сергій Журбенко. – Коли водії у маршрутках “продають” е-квиток, а в електротранспорті паралельно ще працюють кондуктори – то яка це автоматизована система оплати проїзду? У Львові система буде повноцінною та комплексною. Крім валідаторів, буде оновлено навігаційну систему. При впровадженні е-квитка перевізникам будемо платити за кілометр проїзду, а не за кількість перевезених пасажирів”.
/wz.lviv.ua/images/blogs/2018/01/e-kvytok.jpg)
У Львові на реалізацію проекту е-квитка мерія отримала від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) 10 мільйонів євро кредиту. Цю суму буде використано на закупівлю, встановлення апаратного та програмного забезпечення, електронних карток. Сергій Журбенко повідомив, що наразі у Львові працюють над тендером, аби визначити компанію, яка впровадить електронний квиток. Тендер завершиться у липні-серпні цього року. Запевнив: е-квиток у транспорті запрацює з початку 2019 року.
“Усе йде за планом: маємо півтора року, щоб повністю реалізувати проект. Процес затримався через те, що Європейський банк довго погоджував нам грантові кошти на оплату роботи незалежних консультантів, які контролюватимуть весь процес впровадження автоматизованої системи оплати проїзду, – каже Сергій Журбенко. – Обрано п’ять австрійських консультантів, які за два з половиною роки отримають за свою роботу 297 тисяч євро (це грантові гроші). Вони звітують перед банком за кожну використану копійку. Консультанти також відповідатимуть за технічний супровід е-проекту, тобто за те, що роботи виконуються якісно і згідно з проектом”.
Запитую Сергія Журбенка про тарифи е-квитка. Чиновник сказав, що наразі є попередній проект тарифів: разовий проїзд (е-квиток діє 60 хвилин, є можливість пересадки) – 5 гривень, місячний абонемент (безліміт) – 240 гривень. Пільговикам видадуть спеціальні е-картки, які вони мають просканувати у валідаторі під час кожної поїздки. “Бачите, що зараз робиться з курсом долара та вартістю бензину, – підкреслив Сергій Журбенко. – Наразі не можна казати про остаточні тарифи. Оскільки у Львові будуть місячні квитки на проїзд в усіх видах транспорту, на поїздках можна буде суттєво економити”.
Експерти кажуть, що е-квиток має чимало переваг, тож з його впровадженням не варто зволікати. Один з ключових плюсів – система громадських перевезень нарешті запрацює прозоро. За найскромнішими підрахунками, у Львові 40% коштів галузі в тіні. Завдяки е-квитку можна буде реально оцінити фінансовий стан приватних перевізників: чи аргументовані їхні тарифи, в який термін можна вимагати оновлення автопарку. Така ж оцінка чекатиме й на комунального перевізника: чи, бува, не забагато коштів витягує з міської скарбниці? Пасажирам та водіям транспорту е-квиток теж спростить життя. Водії не “розриватимуться” між збором оплати за проїзд і керуванням.
Коментар для «ВЗ»
Святослав ТОВСТИГА, голова ГО “За якісний транспорт”, член робочої групи з питань впровадження е-квитка
Е-квиток у Львові повністю реалізують за півтора року після того, як у трамваї встановлять перший валідатор (після електротранспорту валідаторами обладнають маршрутки. – Авт.). За найскромнішими підрахунками, на перший валідатор варто чекати не раніше грудня 2018 року. Процес складний, бо потрібно прошити салони понад тисячі транспортних засобів (маршрутки, тролейбуси, трамваї), налагодити систему мобільного зв’язку...
Сьогодні Львів лише на першому етапі впровадження е-квитка. Попереду ще два етапи, один з яких – розроблення технічного завдання проекту. Але є нюанс – ЛКП “Львівавтодор” офіційно повідомило, що у Львові призупиняють реалізацію проекту е-квитка через те, що АТП №1 має закупити нові автобуси…
Фото з архіву «ВЗ»