Передплата 2024 «Добра кухня»

Зі Львова до Стрия і назад — за 13 гривень!

В Україні рекордними темпами зростають продажі електромобілів.

У центрі Львова на вулиці Січових Стрільців (поруч з обласним управлінням “Ощадбанку”) з’явились дві “заправки” для електромобілів. Скажете, там нема місця, аби розмістити автозаправку? А електрозаправка чи, точніше, зарядна станція, багато місця не потребує. Це всього-на-всього невеличка стійка з розеткою та кабелем, тож їх можна встановлювати навіть на стіні будинку. Єдиний мінус таких станцій — заряджати автомобіль треба досить довго, до години часу. Тож якщо два автомобілі поставлять на зарядку, а під’їдуть ще два і вирішать зачекати в черзі, корка тут не уникнути... У Львові лише сім зарядних станцій для автомобілів (включно з цими), які їздять на електриці, а загалом в Україні — 51. Та, попри це, продажі автомобілів, які їздять на електриці, за останній рік зросли у кілька разів.

«За нашими даними, в Україні вже є близько тисячі електромобілів, хоча ще минулого року було лише кількадесят», — каже засновник ТОВ «Тесла Клуб Україна» Назар Шимоне-Давида. Чоловік визнає: найкращі електромобілі Tesla, але ціни на них кусаються, відтак вони випробовують бюджетніші моделі електрокарів. Каже, саме за такими майбутнє. Та й з розвитком виробництва ціни на такі авто падають. Назар показує на свій Nissan Leaf. “Така модель коштує приблизно 20 тисяч євро. Ми її купили за 19 тисяч доларів у США. Це вп’ятеро дешевше, ніж Tesla. Але й заряджати її треба довше. Скажімо, за годину в розетці Tesla зарядиться на 120 км ходу, Nissan Leaf — на 40 км”.

“Ми свій автомобіль заряджаємо вночі вдома. Щоранку є 150 км ходу. Використати їх за день майже неможливо, якщо не працюєте таксистом. Таксі у Львові у кращу зміну виїжджає десь 200 км. Ми платимо 60 копійок за кВТ. Об’єм батареї — 22 кВт. Порахуйте, — каже Назар Шимоне-Давида. — Крім того, за динамікою, за швидкістю електроавтомобілі значно кращі, ніж звичайні: швидше розганяються, не шумлять, у них не треба замінювати масло”.

Але недоліки також є. Скажімо, у подорож на довгі дистанції в Україні розганятись не варто, адже є області, у яких немає жодної зарядної станції. Скажімо, заїхав на Тернопільщину чи Франківщину, акумулятор сів — і все. Хоч плач — у цьому регіоні немає жодної зарядної станції для електроавтомобілів. А звичайна розетка не підійде - треба 360 В.

Наразі зарядні станції для електрокарів встановлюють ресторани, готелі, торгові центри. Логіка очевидна. Аби підзарядити авто, водій має витратити щонайменше годину. Звичайно, увесь цей час він не сидітиме в машині. Тож іде бродити по торговому центру чи сідає у ресторані випити кави. Враховуючи, що такі авто купують люди з доходами вищими за середні, однією кавою вони не обмежуються. До речі, одна з найбільших в Україні мереж традиційних заправок поруч також почала встановлювати станції підзарядки. Але лише на тих АЗС, де є власні ресторани та міні-маркети. Та головне — поки що зарядні станції для споживачів безкоштовні.

“Принцип встановлення зарядних станцій для електромобілів схожий з принципом встановлення WiFi. Для клієнта це безкоштовно, а готелю чи ресторану коштуватиме приблизно 30 гривень, аби зарядити Tesla, чи 10 грн., щоб зарядити Nissan Leaf. Натомість заклад отримає клієнта, який залишиться на ніч чи прийде поїсти. Тобто півтори кави цілком окуповують годину зарядки електрокара”, — каже Назар Шимоне-Давида.

За даними компанії Shooter.ua, у Львові є кілька автомобілів таксі, які їздять на електриці. Це Nissan Leaf та Renault Fluence Z.E. Собівартість поїздки на таких таксі майже вдесятеро нижча, ніж на звичайному авто з дизельним чи бензиновим двигуном. Утім, про щасливчиків, які проїхались на таксі за кілька гривень, не чула. Засновник проекту Shooter.ua Костянтин Євтушенко каже, для популяризації електроавтомобілів у вихідні часто одягає на свою Tesla шашечки і “таксує” у столиці. Черга охочих проїхатись на електрокарі величезна — люди записуються заздалегідь. Вартість поїздки символічна — 1-2 гривні за використану електрику.

На електриці частково їздить і нова патрульна поліція. Японія передала більше тисячі автомобілів Toyota Prius “на озброєння” поліцейським патрулям - в обмін на квоти за Кіотським протоколом. Prius — це гібридні автомобілі, які можуть їздити як на бензині, так і на електриці. “Так, наша поліція їздить на гібридах. Але спеціально заряджати їх не треба. Коли автомобіль їде на бензині, автоматично заряджається батарея. Коли заряду достатньо — авто їде лише від батареї. На батареї можна їхати на швидкості до 40 км на годину, якщо треба їхати швидше, авто автоматично перемикається на бензиновий двигун”, — каже прес-секретар патрульної поліції у Львові Катерина Рибій. Очевидно, саме такі економні автомобілі і дозволяють патрульним так багато їздити. На стареньких “уазиках” патрулям потрібно було б заправлятись по кілька разів за одну зміну.

Схожі новини