«Монастирській» яблуні – поза півтораста літ, а вона і далі «дітям та онукам годить»…
У радянські часи комуністи не могли її викорчувати дизелем.
/wz.lviv.ua/images/news/2012/08/75ad8e8a2f0ee2efe3a0159ce2f2ca47.jpg)
Тернопільська область
Унікальна яблуня росте на хуторі Малинівці, на обійсті автокранівника Ігоря Білана та його дружини Стефанії, колишньої працівниці Бережанського маслозаводу. Двоє дорослих її масивного стовбура не охоплять. Плодоносила ще у позаминулому столітті. І нині, хоча нутро її через поважний вік геть чисто спорохніло, зародила рясно. Драматична історія у цього велета…
У давні-давні часи на цьому місці жили монахи-бернардини. Молилися Богу і вели велику господарку. Окрасою подвір’я був розкішний сад, де всякого добра було сила-силенна. З часом монахи переїхали до Бережан, цей «пляц» придбали лісники. А вже у них відкупив хазяйство Микола Білан з Надрічного, прадід нинішнього ґазди. Був він особливою людиною. Брав участь у кількох війнах — ніде його куля не брала. Казав онукові: «Той, хто йде на фронт і запланує собі когось вбивати, той не може довго на війні бути — бо хтось і за ним дивиться. Я стріляв, бо мусив, але людей не вбивав — стріляв мимо…». Прадід пройшов щасливо всі бої, повернувся додому, помер у глибокій старості. З його часів і залишилася оця одна-єдина яблуня.
— Тішить нас пізніми зимовими яблуками, — каже пан Ігор. — Мають винний смак. Коли хто хотів пити, з’їв яблуко — і спрага минала. Восени прадід Микола тряс яблуню, робив кагат у землі, складав яблука у бурт, накривав їх соломою і хвоєю сосни (щоб миші не добулися) і обкидав землею — як картоплю. Навесні, коли топився сніг, наш дідуньо відкривав «кіпець», віз запашні яблука на базар, худобу годував ними... Цього року маленькі вродили — бо допекла їм спека. Та й старенька вже, тратить свою силу…
Драма розгорнулася навесні 1951-го. Хтось із заздрісників доповів сільському начальству, що стара Біланиха до колгоспу не ходить — все за своїм садом глядить. Надійшла команда сад викорчувати. На Малинівку пригнали бригаду активістів — переписали до колгоспу засіяне поле, відібрали Біланові сінокоси. Комісари забрали великого коня, яким обробляли всі хуторянські городи і трелювали ліс (через два тижні кінь у колгоспі здох — бо не годували, та й банував за домом). Розібрали жилі будинки. Розтягнули величезну стодолу, в якій «за Польщі» українська молодь ставила вистави, 12 фір дерева вивезли. Зруйнували тік. А потім взялися за сад. Менші дерева поклали на землю як покоси. А оцієї зимової яблуні здолати не могли — пручалася. Зачепили ланцюги, впрягли великого трактора-дизеля — не піддавалася. Паранька Біланова лементувала на весь хутір. Пробувала ті ланци відчепити — до крові руки пообдирала. Їй дали прикладом по голові — щоби втихомирилася…
Не подужавши яблуню, залишили її у спокої. А господарі взяли з покалічених дерев щепки, розвели новий сад. Кільканадцять років тому, вже «за України», на їхнє замаєне зеленню подвір’я ступив колишній голова Слободенюк, хотів перевести дух після збирання опеньків. А Ігорева мати — Настя Білан — каже йому: «Бачте, пане-товаришу Слободенюк, ви корчували — а сад таки виріс!». Присоромлений пенсіонер з орденськими планками, опустивши голову, подався геть. А через кілька днів його не стало — казали люди, що так мучила його після тієї розмови совість, що серце не витримало…
Нині хазяйського значення для Біланів ця престаріла яблуня не має — споживають вони плоди з молодого саду, в якому до півсотні дерев. Хіба що у великому дуплі знаходять собі затишок кури, несуть у ньому яйця. Зрізувати яблуню і пускати на дрова господарі не збираються. Обчистять акуратно — нехай доживає свого віку і вмирає природною смертю. Візьмуть з неї зрази на пам’ять і прищеплять на новому дереві. Щоби було продовження роду. Щоб мати біля себе цього свідка непростої української минувшини…