«У Будинку культури — мінус 1. Гуцули в кожухах і валянках, а ми — у сценічних костюмах. Але зі сцени ніхто не зійшов»
Про творчість і концерти в екстремальних умовах, пісні, що стали легендами, а також про таємницю творчого довголіття на сцені
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/473992/dvorskyi.jpg)
Павло Дворський, без перебільшення, ще за життя став легендою української естради. Його пісні — про любов до батьківщини, рідної землі, батьків і українську природу змалечку знають діти, їх співають на весіллях, вони підіймають настрій представникам різних поколінь. Колись Дворський був солістом ансамблю «Смерічка», потім почав особисту вокальну кар’єру. А останні кілька років з Дворським виходять на сцену його сини — В’ячеслав і Павло. 9 жовтня Павло Дворський разом зі синами виступить у місті Лева. Про те, чому співак присвячує свій виступ, і про свою нову пісню, написану під час повномасштабного вторгнення росії в Україну, Павло Дворський розповів журналістці «ВЗ».
— Цикл концертів «Пісні Перемоги» хочемо вплести у ті свої пісні, які написали під час війни, і у ті, які співали до і за часів Незалежності України, — каже Павло Ананійович. — Львів для нас — завжди бажане місто. Тут маю багато творчих побратимів, наших друзів, які завжди чекають на творчих майданчиках. І кожен приїзд до міста Лева для мене — свято.
— А що це за пісня, яка вперше прозвучить на львівській сцені?
— Після віроломного нападу росії на Україну ми у Чернівцях залишили квартиру вимушеним переселенцям із Києва і поїхали у моє рідне село, де я народився і де стоїть батьківська хата. Саме там у тривожний для України час народилася пісня «Українській армії" — присвята нашим Збройним силам, слова до якої написав відомий поет Вадим Крищенко. Це подяка нашим хлопцям і дівчатам за те, що вони, ризикуючи найдорожчим — життям — нищать ворога і визволяють нашу землю від окупантів.
— У вас є багато «візитівок», що давно стали народними. «Смерекова хата», «Стожари», «Місячна дорога», «Писанка» тощо. Чи обходиться бодай один концерт без цих хітів?
— О, звісно, ні. Навіть якби ми не включили до програми ці пісні, то публіка у залі наприкінці концерту скандує: «Стожари»! «Стожари!». Хтось в іншому кінці з усієї сили вигукує: «Смерекову хату» давай!". Зал потребує цих пісень, співає їх з нами. Виконавці на сцені і слухачі у залі стають однією співочою родиною. Приємно, що на наші концерти ходять не лише люди старшого покоління, які виховані на цих піснях, а й молодь і діти. Бо українська пісня завжди була у пошані.
— Може, маєте статистику, скільки разів ці пісні лунали зі сцени у вашому виконанні?
— Важко сказати. «Смерекову хату» я написав 38 років тому — 1984-го. А концертів було десятки тисяч — і в Україні, і далеко за її межами, і на інших континентах. Звісно, я би хотів, щоб хтось дослідив цю цифру.
— 1976 року ви вперше вийшли на сцену. Попри те, що минуло 46 років, ви і досі шанований співак. На вашу думку, у чому секрет вашої популярності?
— Тут нема таємниць і секретів. Просто треба бути людяним, щирим, відкритим. Робити те, що ти вмієш і любиш робити. Треба усміхатися, за потреби дати пораду чи розрадити. Тому я виходжу на спілкування зі слухачами як зі своїми рідними. І люди це відчувають. Має бути взаємозв’язок, як в одній родині.
— Кажуть, через виконання суто українських пісень вам довго не присвоювали звання заслуженого артиста України. Вас це ображало? Чи самі знаєте, що народ вас любить і ви давно стали народним? І тому вам начхати на титули, які не завжди заслужено роздають…
— Правильно кажете! Я просто працював, йшов до людей, відчував, що потрібний людям, своєму краю, рідній Україні. Вірив, що звання прийде рано чи пізно. Ніколи на цьому не акцентував. Для мене найбільша нагорода — вдячність моїх слухачів і те, що вони знають мої пісні і співають їх.
— Та колись жодне весілля не обходилося без ваших «Стожарів»…
— Так, мені весільні музиканти одного разу сказали: «Павле, ми тобі дякуємо за автомобілі». Я не зрозумів і перепитав — про які автівки йдеться? «Завдяки твоїм пісням „Писанка“, „Місячна дорога“, „Стожари“, „Смерекова хата“ ми собі заробили на автомобілі», — пояснили хлопці.
— Не присвоювали звання і обзивали націоналістом… Це за патріотизм і невиконання пісень російською?
— Завжди писав тільки українські пісні — патріотичні, про рідний край, зате ніколи не писав про партію і совєцький союз. Такі пісні, як «Горнусь до тебе, Україно», «Балада про Крути», «Гетьманський заповіт», багато кого засмучували. Якось мені сказав один чоловік: «Ну зачєм тєбє еті пєсні? Піші такіє пєсні, чтоб только два слова било». А коли 1994 року був мій великий творчий концерт у Палаці «Україна», журналістка запитувала мого продюсера: «Зачєм ви в століце організовиваєте націоналістічєскій шабаш?». Але ми, попри все, тримали свою позицію, бо знали, що «наша пісня, наша мова — не вмре, не загине». Це — наша слава, наш оберіг, який українці бережуть сотні років. Творимо нові пісні і йдемо вперед — до Перемоги.
— Із 2014 року, коли почалася гібридна війна, ви — частий гість на фронті. Які пісні хочуть чути у вашому виконанні воїни?
— І тоді, і зараз, коли росія повномасштабно вторглася в Україну, ті люди, які захищають Україну, які патріотично налаштовані, добровольці й професійні військові, хочуть слухати «Смерекову хату», «Журавлині ключі», «Писанку», «Товариство моє, вже той час настає». І лірична, і патріотична пісня гріє душу нашого солдата і офіцера. Головне, щоб у пісню була вкладена любов до людини, нашого краю, до наших оборонців.
— Ви і зараз буваєте на лінії фронту?
— Ні, тепер більше виступаємо у Києві, Івано-Франківську і Чернівцях — на благодійних концертах, під час яких збираємо кошти для воїнів ЗСУ, конкретно для наших земляків-буковинців.
— А де вас застала війна?
— 24 лютого я був у Чернівцях. Ще за тиждень до повномасштабного вторгнення відчував, що це буде, але залишався відсоток надії, що це відчуття — хибне. Ці перші слова, які я почав у пісні, а потім їх продовжив Вадим Крищенко, «рано-вранці на світанку нападе на нас ворог…» — стали пророчими. Ворог робив усе, щоб повторити злочин фашистів. І йому це вдалося. Але він уже переконався, що натрапив не на тих, а на Україну. А Україна ніколи не здасться! Бо Україна була, є і буде!
— Коли почули офіційне повідомлення про те, що росія повномасштабно вторглася в Україну, якою була ваша перша реакція?
— 24 лютого телефонував друзям, запитував, чи всі у безпеці. Молився зі своєю родиною і вірив, що це ще не війна, а лише провокація. І що все швидко закінчиться. Однак на другий- третій день зрозуміли, що ця війна — надовго. Підтримували одне одного і в розмові, і в музиці, знали, що ніколи не здамо своїх позицій. І саме тоді почали народжуватися слова нашої нової пісні.
— Ваші сини пішли вашими стопами. Самі захотіли бути артистами чи, можливо, ви їх до цього підштовхнули?
— Вони виховувалися на нашій українській пісні, росли у творчій атмосфері у нашій родині. До нас часто приїжджали у гості митці — Михайло Ткач, Вадим Крищенко, наш кум Назарій Яремчук, Левко Дутківський, Іво Бобул і Ліля Сандулеса, дует «Писанка»… Наші сини слухали народні пісні, наспівували разом з нами. І так сталося, що у їхні серденька запала пісня. Їх не треба було просити чи змушувати співати — самі хотіли це робити. Пішли навчатися у музичну школу, вчилися грати на фортепіано та на гітарі. Ще маленькими брали участь у моїх концертах — В’ячеславу було 6 років, Павликові — 11. Павло закінчив консерваторію і академію за класом оперного вокалу, Ярослав — Київський університет «Крок» і музичну школу за класом фортепіано. Сини пишуть свої пісні, знімають свої кліпи, мають свій творчий багаж, — але водночас намагаємося об’єднати творчі зусилля, щоб зробити концерт під назвою «Тріо Дворських». Ми вже мали спільні концерти в Італії та Іспанії, Португалії і Франції, Бельгії та Німеччині, об’їздили майже усю Україну, і всюди співали українську пісню.
— За свій творчий шлях мали незліченну кількість концертів. Можливо, є такий виступ, який не забудете ніколи?
— Морального тягаря під час виступів не було ніколи. Але були фізичні. Пригадую виступ у канадській Оттаві 1993 року. Зал — переповнений, а ми лише прилетіли. Був переліт через океан, ми майже не спали, і страшенно «била» по організму зміна часу. Нам треба спати, а у нас — концерт! Пили каву, а вона не допомагала. Виходили майже механічно на сцену, і співали. Нас чудово приймала публіка, і ми викладалися на всі 100. Але враження було таке, що співаєш уві сні. А потім спали дві доби поспіль у готелі… А ще був виступ у Карпатах. Це був лютий 1993-го. На термометрі — мінус 25. Білети продані, а у будинках культури у гуцулів — мінус 1. Вони — у кожухах, валянках, а нам треба виходити у сценічних костюмах, грати і співати. Хлопці одягнули рукавиці, прорізали дірки на пальцях, щоб можна було грати. Кажу до Назарія Яремчука: «Як можемо працювати у таких умовах?». А він відповідає: «Не можна відміняти ці концерти, бо люди прийшли і чекають на наш виступ». Люди принесли нам настоянку, ми випили карпатського чаю — і пісня полилася. Ми відпрацювали десять концертів, хоча це й було дуже важко, але гуцули досі згадують, як це було… «Смерічка» співала на повний голос.
— На сцені трапляється різне…
— І не раз (сміється. — Г. Я.). Пригадую концерт у Кам’янці-Подільському на Хмельниччині. Посеред концерту, саме під час мого виступу, я співав «Мама Марія» Михайла Ткача. Згасло світло, апаратура перестала працювати. А я тоді співав і грав на гітарі. Вийшов наперед — до самого краю сцени і у темряві співав і народні пісні, і свої власні. Люди мені підспівували… Або ще один випадок — у Вінницькій області. Ми приїхали на концерт дуже пізно — о 22-й годині. І люди на нас чекали. Але ми не могли розпочати, бо не було світла. На годиннику — опівніч. А народ не розходиться. Навіть ті, хто хотів, як кажуть, до вітру, просили, щоб їм тримали місце. Концерт розпочався о 3-й ночі. Дві години ми співали і завершили свій виступ о 5-й ранку. І ніхто не пішов спати!
— А перед виходом на сцену дотримуєтеся якогось ритуалу?
— Так. І він дуже простий, його мені наказала моя мама. «Завжди, сину, скажи „Отче наш…“, „Вірую…“ і попроси Богородицю, щоб дала сили і наснагу». Ці молитви і перед дорогою, і перед виходом на сцену завжди промовляю, і мені вони допомагають.
— Артисти — не лише свято на сцені, а й життя поза нею. Про багатьох зірок шоу-бізнесу ходять плітки. Хтось пішов «наліво», скочив у гречку, у когось п’яні гулянки у сауні… Але про вас, пане Павле, ніколи нічого такого не чула. Це ви такий «білий-пухнастий»?
— Я вихований у такій родині, де навіть поняття про походеньки «наліво» не було. Батьки мої — люди віруючі. Мама 52 роки співала у церковному хорі, тато — народний музикант. Мої дві сестри, Віра і Лариса, творчі люди. У нашій родині не було чути вульгарних слів, не було жодних образ, ми брали приклад з гарних людей. Я також намагався створити родину, щоб вона була єдина на все життя. Своїм прикладом навчаю своїх синів. Родина для мене на першому місці! Це найвище щастя — бути людиною і поважати інших.