«Якщо порівнювати таланти мій і дружини, то вона музично така грамотна, що маю брати в неї уроки»
Інтерв’ю з дипломантом конкурсу «Пам'яті Мусліма Магомаєва» Андрієм Олениним
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/426292/gistimg3324.jpg)
Соліст Тернопільської філармонії Андрій Оленин довго йшов до того, щоб потрапити у фінал конкурсу «Пам'яті Мусліма Магомаєва», який на початку грудня відбувся у Трускавці. Це вже був третій конкурс. А на перших двох Андрієві бракувало, можливо, одного чи двох голосів, і він потрапляв «на лаву запасних» — у резерв. От і цього разу співак опинився на 16-му місці, а у фінал проходить лише 15 конкурсантів. Чи то Всевишній дав шанс Андрієві Оленину потрапити до фінальної «п'ятнадцятки», чи зорі так засяяли, але його запросили до Трускавця боротися за найвищу нагороду конкурсу «Пам'яті Мусліма Магомаєва», медіа- партнером якого уже три роки поспіль є газета «Високий Замок». Можливо, через його наполегливість і здорову впертість, а можливо, через оті «Чорнобривці», які Андрій заспівав на вечірці, я нагородила 28-річного Андрія Оленина сертифікатом на інтерв’ю у «Високому Замку» (щороку наша газета обирає свого фаворита. — Г.Я.).
— Чи не опускалися руки, коли і першого, і другого разу не пройшли у фінал, а тоді втретє подали заявку на конкурс?
— Як і в кожної молодої людини, яка чогось прагне, були моменти розчарування. Ніби виконав усю програму, зробив усе, як вимагають умови конкурсу, але якось йшло все не так. Моє творче життя почалося дуже рано — у 19 років. Не можу сказати, що все мені давалося легко. Знаю і розумію, що це конкурс, у якому не всі можуть дійти до фіналу, бо журі обирає кращих з кращих, можливо, через те й не опустилися руки. Я і далі працював над собою, і так сталося, що цього року доля мені усміхнулася.
— А якби і цього року не ввійшли до щасливої «п'ятнадцятки», наступного знову брали б участь у відбірковому турі?
— Думаю, так. Цей конкурс мені особливо припав до душі власне творчістю цього шляхетного і надзвичайно талановитого артиста — Мусліма Магомаєва. Захоплююся його життєвим і творчим шляхом, тому співати ті твори, які колись виконував Магомаєв, для мене велика честь.
— Чи сподівалися, що Надзвичайний та Повноважний Посол в Україні Ельміра Ахундова вручить вам особисту нагороду — сертифікат на 500 доларів?
— Не сподівався. Тому й був надзвичайно приємно заскочений. Не впевнений був, що саме я зможу підкорити азербайджанців, земляків Мусліма Магомаєва. Знаю, що маю акцент, російська мова у мене трохи кульгає. А деякі твори доводилося співати саме російською, окрім обов’язкової конкурсної пісні «Дивлюсь я на небо…», яку Магомаєв виконував бездоганно.
— На що витратите цю нагороду?
— Ще раніше планував випустити диск українських пісень і для цієї мети складав гроші. Вже маю програму, працюю з концертмейстером, тож певна частина цієї суми піде на здійснення моєї мрії.
— Три роки тому ви перемогли на конкурсі у Польщі і здобули там Гран-прі конкурсу і грошову премію у розмірі 5000 злотих. Як вдалося обійти польських виконавців?
— У той час я працював у Тернополі диктором на радіо. Звукорежисер познайомив мене з чоловіком, товариш якого організував цей конкурс. Мені розповіли, що це міжнародний конкурс, де треба виконувати твори з мюзиклів. І я погодився, хоча було трохи лячно, бо творів з мюзиклів до цього часу не співав ніколи. Головою журі на цьому конкурсі був відомий кінорежисер Єжи Гофман. Як з’ясувалося, пан Гофман до п’яти років жив у Тернополі. У нас навіть на кінотеатрі є меморіальна дошка, яка про це розповідає. У конкурсі дійшов до фіналу, який складався з двох турів. Для мене було дивно, бо усі конкурсанти (як це треба для мюзиклу) були одягнуті стильно, сучасно. І лише я єдиний був у фраку. І після першого прослуховування, а конкурсанти мали можливість бути присутніми на обговоренні, Єжи Гофман сказав: «Хочу, щоб усі зараз згадали виступ Андрія Оленина з України». Я злякався, бо думав, що він мене збештає. А він сказав: «Ось так має виглядати кожен артист, що б він не співав. Зовнішній вигляд його має бути саме таким». Можливо, перемогти мені допомогло й те, що я закінчив театральний факультет, бо це великою мірою сприяє успіху виконання твору. Ймовірно, кінорежисер і це у мені побачив. Але і всі решта члени журі голосували за мене і присудили мені Гран-прі.
— Вам вдалося поспілкуватися з Єжи Гофманом особисто?
— Я підійшов до організаторки конкурсу, яка була і ведучою на ньому. Сказав, що дуже хочу познайомитися з Єжи Гофманом. Без жодних вагань вона сказала: «Ходімо». Дорогою до нього думаю, що маю сказати, бо ж це світило світового кінематографа, я не підготувався і страшенно запереживав. Звернувся до пана Єжи польською, мовляв, дуже хочу з вами познайомитися, а він мені відповів українською: «А чому ви до мене говорите польською?». Я був вражений, пояснив, що я в гостях у його країні і, згідно з правилами етикету, маю звернутися польською. Єжи Гофман сказав, що добре розмовляє українською, розповів, що жив у Тернополі до п’яти років, що для нього Україна — близька… Ми розмовляли недовго, але це було так тепло і щиро. Ще запитав, чи у нас і далі така погана дорога, яка була 70 років тому. Я сказав, що дорога вже краща, і запросив його у гості.
— Чула, що частину премії ви тоді віддали на благодійність. Це правда?
— У мене таке правило: з кожного свого успіху, та й навіть із зарплати, перераховую на благодійність, особливо хворим дітям. Для мене це дуже важливо. Бо якщо я маю, то чому не можу цим поділитися…
— А два роки тому ви здобули також Гран-прі на Міжнародному конкурсі «Тарас Шевченко єднає народи»…
— Ще студентом я знав про цей конкурс і ще тоді брав у ньому участь. Перший раз я здобув перше місце. Тоді брав участь як читець. А коли здобув Гран-прі, то вже як співак, бо два роки тому ввели номінації — «Театральна постановка», «Вокальний жанр». Тоді я виконував твори на вірші Тараса Шевченка. Участь брали 183 учасники, яких слухали 16 членів журі. Конкурс тривав тиждень, боротьба була серйозна.
— Як сталося, що актор, який закінчив театральний факультет, став співаком?
— Я навіть подумати не міг, що колись стану співаком. Та ще й співаком, який співає класичний репертуар. Коли я вступив в університет на театральний факультет, у нас вокал викладав народний артист України Ярослав Лемішка. Саме він сказав, що мені треба співати. Я не дуже до цього дослухався, бо хотів бути драматичним актором. Але ми з ним доволі посилено займалися, і вже на другому курсі, коли у Тернополі ставили оперу «Запорожець за Дунаєм», мене взяли на роль Султана. З цієї ролі і почалася моя вокальна кар’єра. Почав займатися вокалом посилено, їздив на майстер-класи. Після театрального я вступив у магістратуру на вокал. І згодом став солістом Тернопільської філармонії.
— Але ж у театрі ви працювали?
— Так, чотири роки.
— А потім перейшли у філармонію…
— Я б із задоволенням ще працював у театрі, але… Для мене там не залишилося місця. Але я не тримаю зла і не маю образ ні на кого. Господь знає, що робить, у нього є на нас свої плани. Про те, що працюю у філармонії, не пошкодував жодного разу, але все ж таки театральна сцена мене вабить.
— Але ви ще й у кіно знімаєтеся?
— Знявся у трьох фільмах. Перший фільм «Політ золотої мушки» знімали, коли я був студентом п’ятого курсу режисера Івана Кравчишина. Потім був французький фільм «Аташе» режисера Бен Алі, де усі актори розмовляли французькою. Це було для мене нове і складне випробування, але водночас цікаве. А третім був українсько-американський проєкт казка-фентезі «Тільки диво» режисера Олени Каретник.
— То хто ви більше — співак чи актор?
— Колись мені на телебаченні задали схоже запитання: «Що б ти вибрав — вистава у театрі чи концерт у філармонії?». Я відповів: «Вистава у театрі після концерту у філармонії».
— Від кого успадкували талант співака і актора?
— У нашій родині не було професійних акторів і співаків, але у багатьох були поривання, які, на жаль, не здійснилися. Обидва мої дядьки — випускники музичного училища, грали на духових інструментах, однак їхня доля склалася по-іншому. Рідний брат моєї бабці мав чудовий голос, розкішний бас, дякував у церкві, але співаком не став. Часи були тяжкі. Я походжу з простої робітничої родини, яка ніколи не мала надприбутків. Я знаю, що таке дотягувати до зарплати, іноді економити. Я, мабуть, вже за всіх буду співати.
— Ви з дитинства мріяли співати чи грати у театрі?
— Мріяв стати лікарем або священником. І навіть готувався до вступу у духовну семінарію. У театральний готувався менше, ніж у семінарію. І хоча у семінарію не вступив, однак доля розпорядилася так, що зараз викладаю у семінарії риторику, тож Господь мене провадить своїм шляхом. Коли вирішив стати актором? У дев’ятому класі нам сказали, що «від сьогодні у нашій школі буде діяти шкільний театр». До нас прийшла актриса театру Ірина Складан, і я тоді вперше зустрівся з цим розкішним мистецтвом, яке називається Театр. Коли я вже вчився в університеті, навчання у нас було серйозне, бо тривало з 8-ї ранку аж до 8-ї вечора, а потім ми йшли на виставу до театру. І коли я повертався втомлений додому, продовжував вчитися, читати. Мені навіть моя мама казала: «Андрію, зроби перерву. Йди погуляй з хлопцями і дівчатами». Але я настільки тоді поринув у театральний світ, що нічого іншого для мене просто не існувало. І досі не розчарувався. Моя професія приносить мені етичне задоволення, а поруч і матеріальне.
— Чим займається ваша дружина?
— Марія також артистка, закінчила Київську консерваторію. Співає в академічному хорі нашої філармонії.
— Чому Марія не брала участі у конкурсі «Пам'яті Мусліма Магомаєва»?
— Можливо, колись і візьме участь у цьому чудовому конкурсі. Господь так парує людей, що один має трошки більше сміливості, інший — трохи менше. Моя дружина має трішки менше сміливості. Бо чим людина мудріша, тим більше вона має страху. Якщо порівнювати мій талант і талант моєї дружини, то вона настільки музично грамотна, що мені треба у неї брати уроки. Вірю, що у неї попереду сольна кар’єра.