«Рік вчилася у Празі, два у Лондоні, але все покинула заради сцени»
Ексклюзивне інтерв’ю з відомою українською актрисою Оленою Лавренюк
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/424470/lavrenyakimg3598-.jpg)
«Кава з кардамоном» — так називається майбутній серіал, що став переможцем 14-го конкурсу Держкіно за напрямом «Ігрові телесеріали», де отримав найвищий бал та посів перше місце. Зйомки телесеріалу відбувались на Львівщині й у самому Львові. Спеціально для зйомок вулиці та центр міста Лева були «перенесені» у середину XIX століття. Відома українська актриса Олена Лавренюк грає у серіалі головну роль. Її героїня Анна бореться за своє щастя в ті часи, коли жінці це робити було вкрай не просто… Про новий проєкт, творчість та особисте життя Олена Лавренюк розповіла журналістові «ВЗ».
— Олено, ви цього разу виступили і як сопродюсерка стрічки «Кава з кардамоном». Про що ваш новий проєкт, у якому ви ще й головна героїня?
— Дія фільму відбувається у ХІХ столітті, коли Львів належав Австрії, а потім — Австро-Угорщині. У фільмі ми хотіли показати саме розвиток культури, архітектури, яка поповнилася незрівнянної краси пам’ятками саме тоді — і прикрашає місто Лева досі. У серіалі не треба було створювати штучних декорацій, щось вигадувати, бо красиву естетичну картинку ми побачили у місті мого дитинства. Фільм знятий за романом Наталії Гурницької «Мелодія кави у тональності кардамону», в основу якої покладена історія кохання польського шляхтича до української дівчини. За статусом вони не були рівними, Анна була значно біднішою від свого польського нареченого. Окрім того, шляхтич був набагато старшим від Анни. Отже, серіал про заборонене кохання двох особистостей.
— Яка вона, ваша Анна?
— У неї сильний характер, бо в іншому випадку не наважилася б зробити ті кроки, які вона зробила. Відрізняється від соціуму, бо не хотіла жити за тими правилами, які їй нав’язували. У нас люблять показувати українську жінку жертвою. У «Каві з кардамоном» головна героїня — справжня лідерка, яка сама приймає рішення, які їй під силу прийняти. І тим вона мені дуже імпонує. Адже вона сама себе поважає. Ми хочемо показати справжню і сильну жінку на екрані. І навіть якщо у неї нелегка доля, вона має бути лідеркою. Сподіваюся, наш серіал стане одним з перших, який зачепив цю тему.
— Фільм знятий українською мовою?
— Українською і польською. У серіалі, окрім українських акторів, задіяні і польські. Для мене це дуже близьке, навіть рідне, оскільки я народилася у Львові, але приїжджала до бабусі до Самбора, а там зовсім поруч кордон з Польщею. У мене були подружки, які приїжджали з Польщі до своїх родичів, і я з ними розмовляла польською. Для мене це було нормою. Обидві мої прабабусі були полячками.
— Ви не лише актриса театру та кіно, а й займаєтеся акторською освітою в Україні. Що це — курси спеціальні чи викладання у спеціалізованому закладі?
— Я — випускниця Університету кіно та телебачення імені Карпенка-Карого, тож маю з впевненістю сказати, що у нас є театральна освіта, однак дуже мало кіноосвіти. Тому я ініціювала приїзд голлівудської актриси Іванни Чаббак, котра у Голлівуді має свою школу акторської майстерності. Це такий собі «Станіславський у спідниці». Іванні 75 років. Їздить з майстер-класами по всьому світу. Її можна назвати мамою майже усіх голлівудських зірок, бо особисто їх навчала. Я двічі ініціювала приїзд Іванни Чаббак в Україну. Це великий прорив у кінематографі — повчитися у такої знаменитості. Організувати її приїзд було складно, бо мало хто розумів, що це таке. Але після того, як випробовували її систему, почали розуміти, чому потрібно ходити на такі майстер-класи.
— Ви зіграли головну жіночу роль у фільмі «Еґрегор», де знімався також американський актор Омрі Роуз. Розкажіть про досвід роботи з ним.
— Не має значення, український актор чи американський. Тут важливий підхід до роботи. Як правило, якщо людина у професійному плані щось собою являє, тим менше має амбіцій. Я неодноразово переконувалася, що американські зірки класу, А поводяться значно скромніше, ніж деякі наші актори. Омрі якраз довів, що належить до когорти професіоналів. Мені з ним працювалося комфортно. Цей актор працював на результат.
— Працюєте із зарубіжними акторами, знімаєтеся також за кордоном. Не було бажання зніматися за океаном?
— Щоб зніматися у США, там треба бути, аби мати можливість відвідувати кастинги і ходити на проби. Але я не проти зніматися у зарубіжних фільмах, якщо їх зніматимуть в Україні. Добре і якісне кіно треба знімати у нас. Тоді в Україну приїжджатимуть зарубіжні зірки, і ми будемо з ними працювати нарівні.
— Ваш чоловік Сергій Лавренюк — кінопродюсер. Як це — жити під одним дахом з творчою людиною, яка також належить до світу кіно? Це допомагає чи, навпаки, заважає?
— Намагаємося не змішувати роботу з особистим життям. У кожного є свій погляд. Якщо комусь з нас цікава думка з приводу якихось робочих моментів, то ми обов’язково запитуємо одне одного про це. Але коли виробничі проблеми переносити на побут, як свідчить практика, це не приводить ні до чого доброго. Тому у нашій родині є таке правило: робота роботою, а сім’я — понад усе. Усі робочі моменти залишаємо на знімальному майданчику.
— А як ви познайомилися?
— У літаку, коли я летіла до Києва зі Львова. Я жила у той час у Києві, а мій майбутній чоловік — у Львові.
— Відразу зрозуміли, що це «ваша половинка»?
— Усе відбувалося не так швидко, як може здаватися на перший погляд. Ми телефонували одне одному, писали повідомлення… Час від часу зустрічалися, а потім зрозуміли, що створені одне для одного.
— Ви навчалися гри на фортепіано і професійно займалися танцями. А потім у Львові почали отримувати першу вищу освіту — економіста. Чому все покинули і поїхали до Києва вступати у театральний?
— Бо я з дитинства мріяла бути актрисою. Після школи хотіла вступати у театральний імені Карпенка-Карого. Але батьки мене вмовляли, і їм це вдалося, щоб я спочатку отримала ту освіту, завдяки якій зможу заробляти на життя. Аргументом, яким вони мене переконали, стала їхня фраза: «Повчишся рік на економічному, а потім, якщо тобі не сподобається, вступатимеш туди, куди захочеш». Так склалося, що я поїхала на навчання за кордон — рік навчалася у Празі, потім два роки у Лондоні. А після того, не довчившись рік, покинула навчання і вступила в Університет імені Карпенка-Карого. Я тоді ще раз зрозуміла, що перед цим неправильно обрала професію, і це даремна трата часу. Робота має бути такою, куди хочеться ходити, не відчуваючи втоми. За кордоном я страшенно сумувала за сценою. До сцени звикла ще з дитинства, бо я танцювала. Мабуть, від наркотику, що має назву «сцена», який скуштувала у дитинстві, я вже не відмовлюся ніколи.
— Знімаєтеся у кіно, тепер ще й маєте власний проєкт, тобто роботи вистачає. Однак інші актори знаходять ще й час для того, щоб взяти участь у «Танцях з зірками» чи у «Голосі країни» засвітитися, або в якомусь іншому модному проєкті. Не плануєте чогось такого? — Навіть якби мені зараз запропонували участь у якомусь з цих чи іншому проєкті, я б відмовилася через страшенну завантаженість і брак вільного часу. Окрім великої працездатності, у актора має бути фарт. І коли талановитий актор потрапляє у подібні шоу, це дуже добре. У нашій країні так склалося, що ці шоу — шлях до популяризації акторів. Нормально до цього ставлюся, і тішуся, що така можливість є. У нас є багато талановитої молоді, якій треба давати можливість «вистрелити» у якомусь шоу. Не відмовляюся: якщо колись мене запросять взяти участь у якомусь шоу і я матиму на це час, обов’язково погоджуся.
— Чи були у вашій творчій біографії ролі, від яких довелося відмовитися?
— Були. Пригадую, за сценарієм я невмотивовано повинна була роздягатися у кадрі. Не розуміла, для чого роздягатися повністю, тому й відмовилася від цієї ролі. Якщо роль не збігається з моїми внутрішніми цінностями, також відмовляюся.
— Чи бачите свої двох доньок у майбутньому актрисами?
Якщо захочуть стати актрисами, забороняти не буду. Бо ж, як відомо, заборона породжує бажання. Навпаки, хочу показати їм усю кухню, щоб не думали, що усе так просто й легко, як це виглядає на перший погляд. Глядачі бачать результат, а скільки за цим стоїть праці — навіть уявити не кожен зможе. Тому роблю усе можливе, щоб Поліна і Зоя мали можливість зануритися у ці реалії, аби самі змогли оцінити — хочуть вони бути акторами чи ні. У нашій родині так: старша донька не дуже хоче, а молодша — навпаки. Але коли зіткнулася з тим, що треба було вчити багато тексту, сказала, що це для неї занадто… Вибір за ними.