«Якщо хоч раз опинився на театральній сцені, відчув провал і успіх, театр тебе не відпустить»
Ексклюзивне інтерв’ю з відомим українським актором Дмитром Суржиковим
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/423224/surjykovimg6423.jpg)
Капітан міліції Олег Долін розплющує очі на лікарняному ліжку і дізнається, що в комі він пролежав майже 25 років. За цей час світ змінився, міліція перетворилася на поліцію, рекет і «братки» залишилися в минулому. А у нинішній реальності всі «сидять» у ґаджетах, знімають блоги і, що зовсім дивно, їдять суші барабанними паличками. Для «прибульця» з лихих 90-х, який зберіг професійні навички, серце і душу молодого хлопця, знайдеться робота і в новій поліції. Адже, як і раніше, погані хлопці роблять погані вчинки… Про це йдеться у серіалі «Коп з минулого», що цього тижня стартував на каналі ICTV. А головну роль у ньому зіграв відомий український актор Дмитро Суржиков, у творчому портфелі якого близько 140 кіноролей. Дмитро любить кіно і обожнює театр. Свого часу намагався відпустити театральну сцену, але театр не відпустив його. Про новий фільм, зйомки у російських серіалах, магію та особисте життя Дмитро Суржиков розповів журналістові «ВЗ».
— У серіалі «Коп з минулого» граєте головну роль. Чи маєте спільні риси характеру зі своїм героєм?
— Мабуть, спільні риси маю з усіма своїми героями, бо ж вони все одно через мене проходять. Навіть якщо захочу не бути схожим, мені це не вдасться. Бо тоді гра буде нещира. У «Копі з минулого» граю поліцейського, який пролежав у комі 25 років. У нього є дружина і донька, яка народилася ще тоді, 25 років тому. Дружина за цей час вийшла заміж за співробітника того ж поліцейського відділку. Мій герой виходить з коми і починає новий етап життя. За будь-що хоче повернути дружину і дочку, повернутися на роботу у правоохоронні органи. Через мого героя добре видно, як за ці 25 років змінилося наше суспільство, а у ньому і ми. Насправді, це цікаво — подивитися на себе збоку.
— У вашому житті був такий період, коли ви паралельно знімалися у кількох серіалах і коли життя постійно було на колесах. І тоді театр, у якому ви починали, відійшов на другий план. А тепер ви знову все більше у театрі. Чому повернулися на театральну сцену? Почало набридати кіновиробництво?
— Коли завершив свої відносини з Театром драми і комедії, подумав, що більше театру у моєму житті не буде. Тоді збіглося багато речей — і особистих, і професійних, тож вирішив для себе, що на театрі ставлю крапку. Однак одразу з’явилася така антрепризна вистава «Про що мовчать чоловіки?» (спочатку називалася «Дикун, forever!». — Г. Я.). І я зрозумів, що театр мене ніколи не відпустить, мене тягне на сцену. А потім у моєму житті з’явився Молодий театр, художній керівник якого Андрій Білоус запросив мене у свій театр, хоча у той час я грав цю антрепризну виставу. Тобто театр мене постійно кличе, манить, і я цьому не пручаюся. Так я став членом Молодого театру. І я вже тут сім років. Жодного разу не пошкодував, що тоді сюди прийшов. Це — моя професія, заради чого я їхав до Києва. З іншого боку, треба прислухатися до свого серця і своєї інтуїції.
— Але ж у фінансовому плані служіння у театрі не дає великих статків…
— Нема у нашій країні акторів, які працюють у театрі заради грошей. У будь-якому театрі, навіть у такому, що має статус Національного, за ті гроші, які там платять, прожити неможливо. Все одно треба шукати підзаробіток. Але це зовсім інше, робота у театрі — це підтвердження твого професійного статусу. Є актори, які ніколи не працювали у театрі. Знімаються у кіно, і у них навіть не виникає таких думок — йти чи ні на театральну сцену. Але якщо ти вже там опинився, і ти вдихнув цей аромат театру, відчув провал і успіх, то ось так просто це не відпустить.
— Свого часу ви багато знімалися у російських фільмах. А як зараз?
— Колись, до війни, усі знімалися у російських фільмах і серіалах. Не лише я. Все знімалося тільки для Росії і за російські гроші. Про це всі знають і для всіх це було нормально. Головні ролі у цих фільмах грали лише російські актори. Наші актори грали другорядні ролі, та й це у кращому випадку — якщо пощастить. Навіть у той час, коли це все відбувалося і у мене з’являлися одна-дві головні ролі, то це траплялося не через те, що мене затвердили, а через те, що якийсь актор з Росії з невідомих причин відпав. Шукали швидко заміну — від сьогодні на завтра. То мені ось так пощастило. Тепер ситуація інша. Тепер ми знімаємо самі для себе українською мовою — про нас наше кіно. У фільмах задіяні українські актори. Чому не знімаюся у російських серіалах тепер? Та бо це неможливо з моральної точки зору.
— А вас туди кличуть?
— Кличуть. Але я відмовляюся. Іноді складається враження, що російські колеги не зовсім правильно розуміють. У їхньому розумінні ніби й не було Майдану, ніби й нема війни… Вони просто кличуть зніматися і не розуміють, чому не погоджуюся, бо ж деякі українські актори радо відгукуються на їхню пропозицію.
— Попри те, що ви — молодий актор, у вашому творчому портфелі близько 140 кіноролей. Яка з усіх зіграних ролей стала для вас найважчою?
— Роль енкаведиста у фільмі Ахтема Сеїтаблаєва «Хайтарма». Мій герой зачитував наказ Сталіна про депортацію кримських татар. Дія відбувається вночі на площі. Війська заходять у місто, викидають речі з вікон кримських татар, зганяють, як худобу, усіх жителів на площу. От я виходжу і зачитую цей наказ. Річ у тім, що люди, які брали участь у зйомках, кримські татари старшого віку. Це вже я потім дізнався, що багато цих людей літнього віку були учасниками цієї депортації, коли їм було по 5−6 років. Вони це все пережили, повернулися до Криму і на зйомках пережили ще один шок. Їм ставало погано, до них викликали карети «швидких», медики приводили до свідомості старших людей на знімальному майданчику. А вони… проклинали мене! Бо ці люди усе сприймали як правду. У мене також піднявся тиск, мене повезли до лікарні, де поставили крапельницю.
— Ви вірите в магію? Адже народилися 31 грудня, у день перед Новорічною ніччю, коли, кажуть, здійснюються усі бажання?
— У магію не вірю. Але у те, що існує інший світ, вірю. Але говорити про нього і притягувати — не варто. Що є інші сили — також. Те, що загадую у Новорічну ніч, здійснюється у мене щороку. Усі мої бажання з реального життя, нічого надможливого намагаюся не загадувати. Мабуть, через це все і здійснюється (сміється. — Г. Я.).
— А чому ви стали актором?
— Мабуть, тому, що не став режисером. Мріяв бути режисером, але не вийшло. Я грав у народному театрі, потім після школи два роки служив у Маріупольському театрі. Ми там також намагалися створити студію. А через два роки роботи у цьому театрі зрозумів: якщо хочу це робити професійно, треба вчитися. Якщо ні — то на такому рівні все життя і працюватиму. Поїхав до Києва і вступив у театральний інститут.
— Чи не відмовляли вас батьки?
— У той час помер мій батько. На тлі цієї трагедії мама мене відпустила. А коли вже я закінчував театральний, мама сама собі дивувалася — як у такий момент вона на це погодилася? Мабуть, тільки на тлі втрати чоловіка, мама до кінця не усвідомлювала, як мене відпустила, щоб я робив те, що я хотів.
— Ваша дружина Алла — також актриса…
— Алла уже не моя дружина. Ми розлучилися 2015 року.
— О, а цього ніде не написано.
— Трохи більше року тому одружився. Моя дружина Олександра не зі світу кіно і театру. І ми дуже щасливі!
— Як ви її ніжно називаєте?
— Сашуня.
— Ваші донечки також майбутні актриси?
— Вони про це говорять відверто, кажуть, що хочуть навчитися усього від мами й тата. З власного досвіду знаю, наскільки важливо дати дитині шанс. Нехай вона спробує, можливо, наб’є гулі, але вона сама має вирішити — потрібно їй це чи ні. Якщо мої донечки оберуть цю професію — прошу дуже. Буду радий і допоможу в усьому.
— Дівчата уже мають досвід зйомок?
— Зі старшою донькою Поліною ми знімалися в одному фільмі. Дівчата вже вміють триматися перед камерою і розуміють, хто чим займається на знімальному майданчику. Набираються досвіду.
— Свого часу ви багато ролей зіграли у серіалах, знятих «Кварталом-95». З приходом до влади Зеленського багато учасників «Кварталу» стали депутатами ВР і навіть отримали вагомі портфелі в уряді. Чи не було у вас бажання долучитися до них і чи вам щось подібне пропонували?
— Мені цього не пропонували. Але я зовсім інша людина. Навіть якби й запропонували, я б не погодився. Це не для мене. Моя справа — театральна сцена і знімальний майданчик. Тут я знаю, що робити. А головне — люблю це робити. Змінювати своє життя настільки кардинально я не готовий. Це ж зовсім інша професія. Я сумніваюся у тому, що роблю. І так буває щоразу. Кожна прем’єра у театрі чи прем’єрний показ фільму — для мене завжди виклик. Я сумніваюся тут. Але не уявляю, що повинно відбутися, щоб я повністю змінив своє життя і пішов туди, де я взагалі нічого не розумію.
— Чи відмовлялися від ролей і у якому фільмі не погодитеся зіграти?
— Кілька разів відмовлявся. От, пригадую, мене запросили зніматися у Польщі. На кастинг надіслали лише одну сцену. Я її зіграв і таким чином потрапив у цей фільм. Увесь сценарій дають читати, коли вже затвердили актора на роль. Перед тим, як летіти до Польщі, прочитав, про що йдеться у майбутньому фільмі. І я відмовився. За сценарієм, якісь бандити купували у Білорусі ракети для терактів. Не хочу зніматися у чомусь містичному. І, звісно, політика. Якщо йдеться про зневагу. Скажімо, якщо у зарубіжному фільмі доведеться зіграти недолугого українця, — не погоджуся. Кіно і театр мають вирішувати інші проблеми — проблеми людини. Іноді, на жаль, нас намагаються використати як політичний інструмент.