«Коли познайомився з дружиною, був бідним актором. Все, чого досяг у житті, — заради неї і доньок!»
Ексклюзивне інтерв’ю з відомим режисером і актором Дмитром Гольдманом
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/421030/holdman.png)
Незабаром канал «Україна» розпочне показ історичного драматичного серіалу «Сага». Події картини охоплюють період української історії з 1914-го по 2014 рік. У 12-серійній стрічці покажуть події української історії ХХ століття крізь призму життя звичайної родини Козаків. Героїв не оминуть трагедії воєн, Голодомору, сталінських репресій, Чорнобиля, розпаду СРСР, проголошення Незалежності та Євромайдану. У стрічці знялися 300 українських акторів, для образів яких було створено понад 500 унікальних костюмів. Серед трьохсот є особливий актор — Дмитро Гольдман, якого шанувальники телесеріалів знають як режисера і продюсера. Дмитро лише останні сім років живе в Україні. Сюди з Москви за чоловіком приїхала і дружина Світлана Зельбет. В українську школу ходять діти подружжя. Про зйомки серіалу «Сага», життя в Україні та українську кіноіндустрію Дмитро Гольдман розповів журналістові «ВЗ».
— Дмитре, ви належите до тих режисерів, які увесь час віддають улюбленій справі. Але усіх «спіткав» карантин, це означало, що актори і режисери також змушені були сидіти вдома. Чим займалися у цей час?
— До самоізоляції я займався підготовкою нового проєкту компанії Art Forms. Якраз мали розпочатися зйомки, але усіх відправили на карантин. Тому я й готувався до проєкту вдома. Під час ізоляції придумував сцени, технології, зйомки. Тож цей час минув для мене доволі плідно.
— Деякі актори і режисери казали, що у них депресія…
— Коли на 100 відсотків переконаний, що після карантину розіб’єш тарілку і почнеш знімати 24-серійний проєкт, депресії не буде.
— Ви ще й актор, як з’ясувалося!
— Я актором вже не працював багато років. Ба більше! Не люблю цієї професії, тому й свідомо її покинув. Все, що роблю як актор, мені не подобається. Тут я до себе жорстокий.
— Торік вам запропонували одну з ролей у серіалі «Сага». Як все відбувалося?
— Торік восени двоє моїх друзів і чудових режисерів Дмитро Матов і Дмитро Лактіонов запросили мене у свої фільми. Матов — у серіал «Спадкоємці», Лактіонов — у «Сагу». Коли в історичній драмі «Сага» нам з дружиною запропонували зіграти єврейське подружжя, зрадів, бо ж це цікаво і зворушливо. Приїхав на проби, і мене затвердили. Однак моя присутність на знімальному майданчику принесла мені моральний дискомфорт. Бо ж не люблю бути у ролі актора.
— Розкажіть про свого героя…
— Це лікар-гінеколог, якого обожнюють пацієнтки. Наум Маркович не лізе за словом до кишені, жорсткий у роботі і водночас обожнює свою сім’ю і підкоряється своїй дружині. Одне слово, класична єврейська родина.
— Ви вже кілька років живете в Україні. Чи не мали наміру передати свої знання студентам?
— Коли я закінчив інститут (ВГІК. — Г. Я.), вже наступного року викладав. Останні сім років моя родина живе в Україні. Багато років з величезним задоволенням викладав акторську майстерність. В Україні цього не роблю і страшенно за цим сумую. На жаль, мені не дають набрати курс в університеті імені Карпенка-Карого. Педагогіка — це моє друге «я». Якщо людина віддає, отримує від учнів великий об’єм енергії, який їй необхідний. Педагогіка важлива для режисера — це як постійний тренінг. Тримає його у формі.
Мене досі не прийняло українське суспільство. Та я не ображаюся. Однак це складне існування. Стараюся діяти за принципом: чим більше ти даєш, тим більше тобі повертається. Тому живу з розмахом і віддаю все те, що у мене є.
— Але ж ви все ж таки викладаєте у Києві…
— Коли Тетяна Гнєдаш запросила мене креативним продюсером у компанію Front Cinema, яку ми створили з нуля, ми брали молодих режисерів, яких я намагався бодай чогось навчити. І вони зараз знімають!
— Хочу повернутися до серіалу «Сага», в якому ваш герой бережно ставиться до родини, обожнює дружину-красуню і доньку. Чи ви передали свою особисту модель сім’ї у цій картині?
— 50 на 50. Звісно, я вважав, що Наум Маркович саме такий і є. Мабуть, я у житті значно гірший, зліший, ніж він. Та, попри все, для мене сім’я — це те, заради чого я живу. Коли ми познайомилися зі Світланою (актриса Світлана Зельбет. — Г. Я.), я ще був бідним актором. Тому все, що зі мною трапилося — сталося тільки заради неї і доньок. Мої дівчатка уже дорослі. Ліні — 17 років, Ніка молодша, їй дев’ять.
— Ваша дружина заради вас покинула роботу у престижному московському театрі імені Станіславського і перебралася 2013 року до Києва?
— Два театри! Забрала дітей і приїхала до Києва. Світлана сказала: «Так, ми залишаємося!». Чудово розумію, якого рівня це вчинок з її боку. І я їй за це безмежно вдячний.
— У серіалі «Сага» показано період, пов’язаний з Бабиним Яром. Що ваші рідні згадують про ті часи?
— Мій дідусь по батьковій лінії загинув на війні. Бабуся працювала, тому мій тато був класичним арбатським… Не можу сказати — безпритульним. Його залишали на наступний рік, бо лежав на комоді і читав книжки. Тато був незвичайною людиною. Обсяг прочитаного неможливо виміряти! У батька було кілька вищих освіт. Це була глиба! З татових розповідей знаю про евакуацію. Дикий холод. Барак, їдальня, де безоплатно годували людей. Всі їли, не роздягаючись, — у вушанках і тілогрійках. І у цю їдальню приходив чоловік у пальті. Він знімав його, сідав за стіл і їв картопляні очистки. Потім з’ясувалося, що це був Пастернак. Моя родина була антирадянською. Попри те, що я народився ще у Радянському Союзі, вже у десятирічному віці знав усю правду про нашу державу, Брежнєва, Сталіна і Лєніна. Перебудова не стала для мене відкриттям, а лише підтвердженням всього того, чого вчили мене батьки ще з дитинства. На жаль, батька вже нема. Мама живе у Москві. Часто спілкуємося телефоном з мамою і моєю старшою сестрою.
— Останнім часом багато телеканалів приділяють особливу увагу власному виробництву, але чи здатний канал забезпечити якісним продуктом? Може, все ж таки краще купувати програми і серіали на вільному ринку?
— Власне виробництво завжди виграє, тому що зачіпає сьогоднішні теми і знімає про реальних людей сьогодні. Але знову-таки, для яких цілей? Якщо говоримо про повнометражне кіно, то, напевно, ні. А якщо про телебачення, про серіали, то, звичайно, потрібно займатися своїм виробництвом.
— В одному з інтерв’ю ваша дружина казала, що вона — фаталістка. Якщо чогось дуже захотіти, це станеться. А ви вірите у невідворотність долі?
— Так! Знаю, що все буде добре. Так було завжди.