«Платив кілька крон кондуктору трамвая, щоб на зупинці оголошували «Фабрика Івана Левинського»
У Музеї етнографії та художнього промислу триває виставка, присвячена великому будівничому та творцеві «візитівок» міста Лева
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/403601/img4684.jpg)
«Керамічний код Івана Левинського» — так називається виставка, яку відкрили у Музеї етнографії та художнього промислу. Хто такий Іван Левинський? Мало хто знає, що саме цей чоловік був талановитим архітектором, який спроєктував Львівську оперу, залізничний вокзал та інші неймовірно красиві будівлі нашого міста. Мета виставки — показати невідомий, прихований, таємничий світ інтер’єрів Івана Левинського — той, який львів’яни і гості міста не мають можливості побачити. Насамперед через те, що він був знищений не лише через лихоліття, совєтський режим, а й через те, що тепер усі брами на замках. Та й через нові стилі інтер’єри часто змінюються. А печі, що були зібрані з кахлю, виготовленого на фабриці Івана Левинського, були розібрані і викинуті на смітник. Тому, якщо Левинського на будинках можна «побачити» і уявити, як він модерував місто, то всередині ці «родзинки», створені ним, не може побачити майже ніхто. Взявся за створення цієї неймовірно цікавої експозиції заступник директора з музейної і наукової роботи Музею етнографії та художнього промислу Андрій Клімашевський.
— Пане Андрію, з якою метою ви організували цю виставку?
— 2019 рік був оголошений роком Івана Левинського в Україні. Найгучніше цей рік відзначають саме у Львові серією презентацій виставок. І наша виставка не перша.
— А чому саме у Львові?
— Бо Іван Левинський — найбільший будівничий Львова за всю його історію, починаючи від княжих часів. Жоден будівничий і архітектор не збудував стільки будівель на території не лише міста Лева, а й в Україні загалом. Його архітектурно-проєктне бюро збудувало таку кількість споруд, що вона є сумарно більшою, ніж було збудовано, скажімо, такими знаменитими віденськими архітекторами, як Отто Вагнер та Антоніо Гауді. Досить згадати, що Левинський та його фірма збудували ряд будівель, які досі вважаються візитівками нашого міста.
/wz.lviv.ua/images/interview/2020/01/IMG_4685.jpg)
— Наприклад…
— Оперний театр, залізничний вокзал, страхове товариство «Дністер» (будинок на розі Руської та Підвальної), головний корпус Лісотехнічного інституту. Левинський змодерував розкішний містобудівельний вузол — це район Нового світу, або, як тоді казали, Кастелівки (вулиці Чупринки, Котляревського, Богуна). І допомагав йому у цьому його вчитель Юліан Захаревич. Два знамениті рондо — вулиця Академіка Богомольця, вулиця Донцова, Академіка Павлова — усі ці будівлі і квартали спроєктувало архітектурне бюро, яким керував Іван Левинський. Він приділяв увагу не лише будівлям, а й модерував інтер’єри, як кам’яниць, так і інтер’єри тогочасного житла в Галичині. Починав свою діяльність як типовий архітектор австрійського періоду, який успадкував академічні підходи епохи історизму кінця ХІХ століття. Прикладом цього є теперішній корпус Львівської політехніки, а раніше монастир, що майже навпроти собору Святого Юра. Левинський був також одним із модераторів організації львівських крайових виставок, зокрема 1894 року, куди приїжджав навіть цісар Франц Йосиф. Розумієте, людина йшла в ногу з часом і зуміла зрозуміти потреби модерну, перенести кращі досягнення віденської сецесії на галицький ґрунт. Фактично він став тим диригентом львівської сецесії, де в його оркестрі працювала плеяда видатних архітекторів-будівничих. Він вмів формувати творче середовище, бо жоден, навіть найбільший геній не може сформуватися сам. Його формують епоха, середовище та ідеї, що нуртують у цьому середовищі. Будучи людиною епохи, він водночас дуже активно співпрацював з видатними творчими інтелектуалами того часу, як-от художник Іван Труш, Митрополит Андрей Шептицький, який був ініціатором руху у пошуку української народної стилістики і впровадження в усі аспекти художнього життя епохи модерну. Перша споруда у стилі українського модерну була створена у Львові на вулиці Озаркевича — так звана дяківська бурса, яку фінансував Андрей Шептицький, і на фасаді якої були вперше втілені керамічні фризи зі стилізацією народних орнаментальних мотивів Гуцульщини та Карпат. Складалося враження, що будівля прикрашена вишитими рушниками.
— А чому саме Гуцульщини? Левинський походив з тих країв?
— Саме так. Він народився 6 липня 1851 року у Долині, що завжди була на стику з гуцульським світом. Про гуцулів тоді говорили всі: від Львова — до Кракова і Відня. Франц Йосиф особливо захоплювався цією тематикою. Левинський, який виріс фактично у бойківському краї, в архітектурі впроваджував бойківські елементи, а в декорації вживав гуцульські мотиви та їхній колір.
/wz.lviv.ua/images/interview/2020/01/IMG_4688.jpg)
— А від кого він успадкував свій талант?
— Батько Івана, Степан Левинський, був директором народної школи у Долині, активним ініціатором українського життя, розбудови різних сфер типу «Просвіти». Але, на жаль, він помер, коли Іванові було лише 7 років. Мама — німкеня за походженням, дуже активно займалася освітою дітей. Переїхала з дітьми до Стрия, де Іван закінчив початкову школу, згодом — до Львова, де він здобув освіту у Львівській реальній школі, тут і проявив свій талант до інженерії і будівництва. А далі була Львівська політехніка, в якій вчився у найвидатнішого архітектора того часу — першого ректора Львівської політехніки та автора теперішнього Музею етнографії Юліана Захаревича. Вони стали друзями і найближчими соратниками, які почали модерувати квартали тогочасного Львова. Левинський був не лише архітектором-будівничим, а й талановитим підприємцем. Скажімо, у 1878 році він запустив перше підприємство — фабрику кахлевих печей на вулиці Потоцького (теперішня вулиця Чупринки), організував ціле фабричне містечко, що збереглося досі. А потім пішли інші виробництва — плитки на підлогу, облицювальної для стін, фабрика дахівки. Іван Левинський — перша людина в Україні, яка створила прообраз корпорації.
/wz.lviv.ua/images/interview/2020/01/IMG_4698.jpg)
Він створив те, що у той час одиниці робили у світі, — від цегляних заводів, виробництво кахелю, фабрики штучного каменю до фабрики дахівок. Власне його фірма вперше активно пропагувала новітні залізобетонні перекриття. Не дерев’яні, а залізобетонні! Окрім того, Левинський створив першу громадську будівлю у стилі сецесії (модерну) — знаменитий пасаж Міколяша. Це був синтез не лише інженерного провідного начала, а й дуже правильно організованого підприємницького хисту Левинського. Уявіть собі: на площі Міколяша було два кінотеатри, багато магазинів. Одне слово, це було те, що ми тепер називаємо торговим центром. Аналогічно було й із залізничним вокзалом, коли у 70−80-х роках ХІХ століття ринула економічна криза, Левинський першим здогадався, що треба зробити. Він поїхав до Відня і за рахунок особистих зв’язків зумів домовитися з урядом Австрії про виділення коштів на будівництво залізничного вузла. А іншу частину коштів вклав він сам. Таким чином з’явилися робочі місця, що вказувало на величезний талант підприємця. А ще він вмів організувати рекламу.
— Яким чином?
— Колія, якою їздить тепер трамвай № 2. Там є зупинка «Фабрика Левинського». 100 років тому такої зупинки не існувало. Була інша зупинка на цій вулиці, але Левинський давав кілька крон кондукторові, і він оголошував пасажирам: «Фабрика Івана Левинського».
— Чула, що він був ще й дуже щирою людиною?
— До усіх він звертався «Моє серденько». Можливо, це було зумовлено тим, що на його підприємствах працювало близько тисячі осіб. І запам’ятати імена усіх реально було неможливо. Але на свій день народження для усіх накривав величезні столи. І цілий день працівники могли їсти та веселитися. Наприкінці дня він їм ставив відпрацьований робочий день. А люди його поза очі називали «наш серденько». Була у нього одна прикра історія. На підприємстві пропав будівельний матеріал. Коли з’ясували, виявилося, що один працівник потрапив у біду і вкрав ці будівельні матеріали. Таємно вивіз і мав добудовувати хату. Розкаявся. Левинський йому пробачив, поліції також не викликав. Поцікавився, чому той чоловік не розповів про свою біду. І відразу дав доручення безкоштовно завезти будівельні матеріали і добудувати хатину тому чоловікові за власний кошт.
— У нього не було сім’ї?
— Була. І у цьому шлюбі народилося двоє дітей. Але він не любив фотографуватися, бо мав природну ваду, — при народженні була травма хребта, наслідком якої став горб. Це була людина, яка здавала об’єкти «під ключ», навіть жартували, що він так багато працює, що майже ніколи не спить. Генерував неймовірну кількість речей. А ще він пропагував здоровий спосіб життя, відкрив фабрику мінеральної води. І постійно шукав нові шляхи будівництва. Будинки у той час стояли, як правило, сірого кольору. Колір не грав. Бо це вважалося ознакою несмаку. Могла «грати» дахівка. Левинський першим почав масово впроваджувати колір — через кераміку. Спочатку у цегляних обрамленнях, за що його почали критикувати. «Краса не може бути пізнана глибинно до кінця сучасниками. Вона може бути зрозуміла лише їхнім нащадкам, коли мине певний великий відрізок часу, — відповідав він на такі закиди. Якщо народ у тій красі побачить відображення свого „я“, тоді ця краса мала би право існувати». До Левинського дух українського Львова мало відчувався. Через кераміку, народноорнаментальні мотиви Карпат український Львів ожив. Він не будував бюстів, як робили поляки, — Шопена, Міцкевича, Костюшка, а своєю керамікою створив оцю кольорову палітру, на тлі якої польський Львів відійшов на другий план.
— Мабуть, він брав участь і у перекритті Полтви?
— Аякже! І в будівництві Оперного театру, інженерних сучасних споруд, модеруванні цілих районів і житла, формуванні нових художньо-декоративних форм. І всюди він був на перших ролях. Навіть у своїх вазах, де орнамент був «у головній ролі». Він втілив у цих виробах ідею вишиваного рушника у вазах та інших художньо-декоративних формах. А ще він був великим патріотом. Коли прийшла нова польська влада, першою вимогою до Левинського, як одного з очільників української громади, було прийняття присяги на вірність польській державі. Левинський відмовився. Навіть попри те, що його дружина була полячкою. Його звільнили з Львівської політехніки, хоча усі польські професори інституту написали петицію до польського уряду з вимогою відновити Левинського на посаді. Але їм відмовили. І того ж 1919 року серце Івана Левинського зупинилося. Сто років нема серед нас цього великого архітектора. Але будинки, спроєктовані ним, милують око львів’ян і туристів нашого міста.
Фото авторки