«Два мікроавтобуси старовинних речей з бабусиної хати подарувала театрові»
Народна артистка України — про відродження українського кіно, російськомовні фільми та свою велику театральну родину
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/390013/sumska-2.jpg)
Вона роками чекала на головні ролі. Бувало, режисери затверджували на роль її, потім перевагу віддавали іншим. Рук не опускала. Вперто і натхненно працювала над собою. За часів Союзу, бувало, російські кіностудії запрошували її на зйомки. Коли приїжджала, то закидали, що у неї надто виражена українськість. А нещодавно, навпаки, зателефонували з Москви і наполегливо запрошували в Росію знятися у їхньому фільмі… Актриса першої в Україні театральної компанії «Бенюк і Хостікоєв», яка ставить вистави лише українською. Каже, коли гарячий клубок стискає горло або душа не на місці, рятує сцена… Який дарунок актриса зробила Київському театру ім. Франка? Яка сільська робота відволікає від життєвих негараздів? Про це — в ексклюзивному інтерв’ю провідної актриси Театру ім. І. Франка, відомої кіноактриси, лауреата Шевченківської премії, телеведучої Наталії Сумської.
— Пані Наталю, нині багато розмов про відродження українського кіно. Проте більшість фільмів в Україні надалі знімають російською…
— Багато акторів залежні від продюсерів. Акторам пропонують ролі і добрий заробіток — вони погоджуються. Мені теж пропонували знятися в російськомовному фільмі. У сценарії не було обумовлено, в якій країні відбувається дія, звідки моя героїня: з-під Курська чи, може, з Орла?! Такі фільми, як правило, інвестує Росія. Російськомовних театральних антреприз в Україні теж багато.
За часів Союзу я не потрапляла під категорію радянської (тим більше — російської) кіноактриси. Пам’ятаю, у 1970-х запросили мене в Москву на кінопроби у фільмі «Життя Клима Самгіна». Приїжджаю і раптом чую: «У вас очєнь вираженная украінская національность!». І в зйомках відмовили. Навіщо ж запрошували?! Зараз до Росії, на щастя, не кличуть. Хоча, стривайте… Перед Новим 2019 роком зателефонували з Москви і нагадали, що колись я до них приїжджала. «Про зйомки в Росії навіть мови не може бути!» — кажу. «Подумайтє! — чую в телефонній слухавці. — Надо же как-то начінать понімать друг друга».
— Кажуть, ви зробили цінний дарунок Театрові ім. Франка, в якому працюєте понад сорок років…
— Пам'ятаю, тільки-но прийшла працювати в театр, режисер затвердив мене на одну з головних ролей у виставі Карпенка-Карого «Безталанна». «В селі, на обійсті моєї бабусі, — кажу, — багато-пребагато українських старожитніх речей. То я привезу?!». Щоб показати на сцені правдивий побут предків, два мікроавтобуси давнього сільського взуття, одягу (свиток, сорочок, шапок), глиняного і дерев’яного начиння (ослінчиків, макітер, цеберок, глечиків), городній реманент привезла з хати своєї бабуні. У виставі «Кайдашева сім’я» актори досі користуються цими автентичними речами початку ХХ століття.
— Правда, що любите працювати на землі?
— О, так! Моя пристрасть — сільська фізична праця. Я народжена у День Землі і повністю відповідаю своєму знакові. Мабуть, тому страшенно люблю обробляти землю. На своїй дачі копаю, сапаю, поливаю, пересаджую, полю… Із задоволенням обрізаю виноградні вуса, саджу квіти, їду до матері і допомагаю прибирати у квартирі. Така проста робота відволікає від житейських проблем, а отже, дає можливість відпочити.
Буває, поїхати на дачу часу нема, — репетиції, вистави, гастролі… За кілька днів приїжджаєш — городина посохла. Хоча наших п’ять соток городу — це не сорок соток поля, як було у моїх бабусь Ольги і Параски! На бабусиній картоплі не було жодного колорадського жука. Картопляне листя вона кропила відваром пекучого перцю або полину. Тепер і я користуюся бабусиним рецептом. Школяркою я їздила до бабусі в село, навіть пшеницю жати їй допомагала.
— До десяти років ви з батьками жили у Львові. Що запам’яталося?
— Вузький і довжелезний коридор за лаштунками Театру ім. Заньковецької. Такого коридору нема більше у жодному театрі України. У заньківчан толерантна, вишукана, інтелігентська творча атмосфера. Колись у цьому театрі працювали мої батьки: заслужена артистка України Ганна Опанасенко-Сумська та народний артист України В’ячеслав Сумський. Ще в місті Лева є неповторний театральний квартал! Що казати — Європа!
— Театральний квартал? Я — корінна львів’янка, але не знаю такого кварталу…
— Ну як же?! Заньківчанський театр, поруч — вернісаж, Львівська опера… Офіційно він так не називається. Повертаюся спогадами у дитинство — а на серці щем… Жила наша сім’я на теперішній вулиці Огієнка у польському будинку. Вчилася я у 34-й школі. На сусідній вулиці була пиріжкова. Коли батьки були у театрі, а я зголодніла, забіжу часом у пиріжкову, булочку з чаєм або молоком з’їм і далі біжу до колежанок…
У нашій квартирі, пригадую, була красива старовинна кахельна піч. Увечері, бувало, підійду до вікна — чекаю батьків з театру. Раптом чую: підбори по бруківці стук-стук… Чим ближче каблучки цокотять — тим чіткіше чую мамин і татів голоси. Прислухаюся: щось обговорюють. Після вечірньої вистави батьки повертаються додому — і на серці трепет… Батько був всебічно розвинутою людиною. Захоплювався фотографією. Пам’ятаю, закриється у ванній, вимкне світло і проявляє плівку. Потім вішає її на шнурочку, аби підсохла. Займався також малярством, був завзятим рибалкою.
Ми зі сестрою Ольгою не мали спокус, як у сучасних дітей (ґаджети, смартфони). Ми знали театр, книги, кіно… Коли мені виповнилося десять років, сім’я переїхала до Запоріжжя. Там вчилася у російській школі. Була єдиною україномовною ученицею у класі. Тому не дивно, що на уроках української вчителі найчастіше викликали мене (усміхається).
— Глядачі пам’ятають вас як толерантну ведучу телепроекту «Ключовий момент». Не виникало бажання започаткувати подібну програму на якомусь телеканалі?
— Про це запитують багато глядачів. Минуло десять років відтоді, як проект закрили, а люди навдивовижу запам’ятали мене як телеведучу. Саме з цього проекту почався розвиток вітчизняних реаліті-шоу. Ця програма, до речі, була національним виробником та з національним присмаком… У житті — як на сцені: будеш природною, органічною — люди тебе полюблять і згадуватимуть добром.
— Якби повернути роки, що змінили б у житті?
— Все, що довелося пережити, для мене дороге. Головне — не зрадити себе! Моєї енергії вистачає на цілий глядацький зал, а це — 800 глядачів. Знаєте, що може зворушити мене до сліз? Трагічні новини із зони ООС. Це дуже жорстока війна…
— Що додає сили у важкі хвилини?
— Рятує театр. Він наче мене поглинає. Виходиш на сцену — про все на світі забуваєш. Знаю українців, які у свої дні народження йдуть до театру. Коли телефонують незнайомі люди, дякують за ролі, я на лаврах не спочиваю, — ще з більшим внутрішнім запалом хочеться працювати, аби потішити людей.
Квітів, що подарували глядачі, не викидаю. Засушую. Торби засушених квітів відвожу на дачу і там спалюю. Таким попелом підживлюю городину. Тож енергетика цих квітів знову повертається природі.
Від батьків ми зі сестрою успадкували працелюбність. Наші батьки — актори-самородки. Тато 11 років тому відійшов у кращий світ. Коли приїжджаю до матері, наговоритися не можемо. Її цікавить усе: в яких виставах граємо, куди їдемо на гастролі, як почуваються діти-онуки… Тішиться нашими успіхами. Хіба захочеться після цього необдуманими вчинками матір засмучувати?!
— Ваша донька Дарина в одному інтерв’ю сказала, що росла «тепличною рослиною». Надто оберігали її та леліяли?
— Куди б я не їхала, Даринку брала зі собою. Пам’ятаю, нам летіти на гастролі, а вона на вітрянку захворіла, усе личко в зелених цяточках. Куди подінеш дитину, якщо завтра в іншому місті у тебе вистава?! Замастила зеленкою червоні висипи, в літак — і гайда на гастролі. Така доля багатьох мистецьких дітей.
У дитинстві Даринка грала у виставах. У десять місяців знялася у кіно. Я мріяла, щоб Даринка стала актрисою (має акторські здібності), а вона обрала естраду. Сім років була солісткою ансамблю прикордонних військ. Шкодую, що полишила ансамбль. Гарно співала, її дуже шанували. Виховує восьмирічну донечку і мою онуку Валерію.
— Правда, що з 18-ти років Дарина живе окремо від вас?
— Діти багатьох акторів з повноліття живуть окремо від батьків. Усі діти хочуть якнайшвидше вирости і стати самостійними. У 17 років я теж сама поїхала до Києва, зазнала життя в гуртожитку. А може, це на краще, що дитина рано стає на ноги, набиває собі ґулі?! Можливо, у майбутньому це допоможе не наробити помилок?! Як би ти дитину не оберігав, на життєвих перехрестях її все одно підстерігатимуть випробування. Вони нас загартовують.
Торік у сім’ї моєї Дарини сталася біда. Її чоловік, музикант, самобутній аранжувальник Юрко Трохименко, який у 17 років організував музичну групу «Юран» і збирав стадіони шанувальників, пішов з життя. Дарина рано стала самостійною, і це додає їй внутрішньої сили вистояти перед труднощами.
Синові В’ячеславу — 23 роки. Актор Київського національного театру ім. Франка. Добре зіграв роль у серіалі «Нитки долі». От-от на екрани вийде фільм за його участі «Тільки диво». І кохання своє знайшов. Зустрічається зі своєю колишньою університетською одногрупницею, актрисою Настею Рулою.
— Донька вашої сестри Ольги, Антоніна, живе у Москві. Спілкуєтеся з племінницею?
— На жаль, ні. Живе у чужій країні. Там у Антоніни — сім’я, народила донечку. Хіба що від сестри дізнаюся подробиці життя племінниці та її родини.
— Ви написали книгу «Анатолій Хостікоєв. Головна роль». Про що буде ваша наступна книга?
— Дякую за такий «аванс» (усміхається). Дозволила собі таке моральне право: видати у світ книгу про професійну діяльність українського театрального і кіномитця, мого чоловіка Анатолія Хостікоєва. Моя книга — це мистецький і чуттєвий «вибух».
Розкажу цікавий випадок. У виставі «Швейк» Анатолій Хостікоєв грає роль поручника Лукаша. Коли перед початком вистави Анатолій, за сценарієм, зайшов до глядацької зали в образі свого персонажа, один із глядачів сприйняв його за безпритульного. Раптом почав виганяти Анатолія із залу, штурхати. Потім схопив за комір і виштовхував за двері. Але Хостікоєв не виходив зі сценічного образу. А коли актори зіграли виставу і вийшли на сцені на поклон, той самий глядач раптом зупиняє рукою оплески і кричить на весь зал: «Шановні глядачі, я винен перед цим актором (показує на Хостікоєва). Я проганяв його із залу! Лише потім зрозумів, що це актор, який грав роль. Оце сила мистецтва! Оскільки я провинився, всіх запрошую на шампанське! Ой ні, не всіх, — лише акторів, які грали у виставі». Чули б ви, який у залі здійнявся регіт!
Щодо книги. Нам із сестрою Ольгою є про що згадати. Багато рідкісних фотографій з відомими акторами зі знімального майданчика, за лаштунками театру. 55 років наші батьки прожили у шлюбі. Тому великий сенс у тому, аби написати родинно-династійну книгу.
— Як би ви продовжили фразу: «Щоб бути у чоловіка єдиною на все життя, дружині необхідно…».
— …його поважати. А ще — любити життя, до всього ставитися з любов’ю та пристрастю. Анатолій Георгійович (так люблю називати свого чоловіка) на вигляд, може, і надто серйозний, а в душі — романтик. Часом підійде, простягне руку, обійме… Упевнена: щасливою людина почувається тоді, коли її люблять і коли вона комусь потрібна.