«Для Кремля найкраще, щоб президентом у нас був будь-хто, тільки не Порошенко…»
Як політична телереклама впливає на симпатії виборців
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/386044/7859451w590.jpg)
Один з ефективних способів впливу політиків на виборця — телереклама. Вважається, що кількасекундний кліп з агітацією часто ефективніший від вуличного білборда чи статті у газеті. Не дивно, що цим інструментом так охоче користуються кандидати у президенти. Щоправда, не всі. Із 44 претендентів власні відеоролики запустили в ефір заледве десяток політиків. Це, вочевидь, ті, які серйозно розраховують на перемогу, які мають багатих меценатів. Оцінити виборчу телерекламу кореспондент «Високого Замку» попросив політтехнолога Дениса Богуша.
— Наскільки відеоагітпродукцію шукачів президентського щастя зроблено професійно — креативно, дохідливо?
— Найкращий ролик транслюють на «найкращому» телеканалі. Йдеться про фільм «Слуга народу» на «плюсах». Саме завдяки йому головний герой картини — кандидат у президенти Володимир Зеленський — має такий високий рейтинг. Фільм зроблено якісно, красиво, з новими технологіями.
На другому місці за професійністю — ролики чинного президента. Відеомесиджі Петра Порошенка несуть ключові, змістовні, акцентовані повідомлення до людей. Відповідно, у нього теж високий рейтинг.
На третьому місці за професійністю виконання — кліп Юлії Тимошенко.
Відеоагітки решти кандидатів, відверто кажучи, мене «не надихають». Відеоролики у них на порядок гірші. Тому їхні фігуранти зайняли нішу тих, хто не може змагатися за перемогу на виборах.
— Комедію «Слуга народу» Зеленський вважає всього-на-всього творчою роботою, а не виборчою рекламою…
— Оскільки назва цього фільму збігається з партією Зеленського, а виконавець ролі головного персонажа — кандидат у президенти, це дуже сильно впливає на свідомість громадян.
— У чию телеагітацію найшвидше повірить виборець?
— У ту, якої він бачить найбільше. Тобто — у «Слугу народу».
— Кажуть, що участь Зеленського у цій виборчій кампанії — елемент гібридної війни з боку Росії…
— Не можу сказати, що Зеленський — російський проект. Повинні бути докази. Їх немає. Як Петро Порошенко каже, що закрив свій бізнес у Росії, так само Зеленський стверджує, що закрив свій бізнес у Росії. Правда, Кремль заявляв, що для нього найкраще, аби президентом був будь-хто, тільки не Порошенко. З цієї точки зору Зеленський більш вигідний для Путіна.
— На російських пропагандистських каналах все більше кажуть про те, що Росії підійшов би такий український президент, як Зеленський…
— Не тільки на російських телеканалах увага до цього кандидата. Багато послів, міжнародних лідерів вже зустрічаються із Зеленським — тому що зрозуміли, що той може виграти президентську кампанію. Європейські політики хочуть познайомитися з цією людиною, щоб знати, чого від неї можна очікувати.
— Видання «Лівий берег» каже, що дипломати були неприємно шоковані розмовою із Зеленським. Прозвучала думка: це навіть не «зеро» («нуль»), а нижче…
— Я чув таку інформацію. Це оцінка тих людей, з якими Зеленський зустрічався. Зокрема, жорсткою була розмова цього кандидата з представниками Інституту Аспена. Думаю, Зеленський отримає ще багато інших негативних відгуків. Незважаючи на це, з ним зустрічаються представники інших держав. Бо якщо Зеленський стане президентом, їм треба зрозуміти, як і що він робитиме. І як їм діяти у такому випадку…
— Зеленський ніде публічно не висловлює своєї позиції з ключових проблем життя країни. Кажуть, він боїться такої прямої розмови, а живе у своєму кіношному образі «слуги народу». Якщо Зеленський з’явиться на прес-конференціях, відповість на незручні запитання журналістів, якщо люди переконаються у його некомпетентності, побачать його справжнього, а не штучного — чи може це обвалити його рейтинг?
— «Ходіння у народ» може як знизити показники Зеленського, так і підвищити. Недавно він пішов на одеський ринок «Привоз» — люди там його обожнювали. А от якщо Зеленський зустрінеться із серйозними, національно свідомими громадянами, скажімо, у Львові — там йому доведеться несолодко…
До речі…
За даними громадського руху «ЧЕСНО», вартість однієї секунди трансляції політичної реклами на телебаченні коливається від 70 грн. до 5 658 грн. (залежно від рейтингу того чи іншого телеканалу). Відтак лише один показ передвиборчого ролика обходиться його замовникам у сотні тисяч гривень.