«Для Кремля найкраще, щоб президентом у нас був будь-хто, тільки не Порошенко…»

Як політична телереклама впливає на симпатії виборців

Денис Богуш

Один з ефективних способів впливу політиків на виборця — телереклама. Вважається, що кількасекундний кліп з агітацією часто ефективніший від вуличного білборда чи статті у газеті. Не дивно, що цим інструментом так охоче користуються кандидати у президенти. Щоправда, не всі. Із 44 претендентів власні відеоролики запустили в ефір заледве десяток політиків. Це, вочевидь, ті, які серйозно розраховують на перемогу, які мають багатих меценатів. Оцінити виборчу телерекламу кореспондент «Високого Замку» попросив політтехнолога Дениса Богуша.

— Наскільки відеоагітпродукцію шукачів президентського щастя зро­блено професійно — креативно, до­хідливо?

— Найкращий ролик транслюють на «найкращому» телеканалі. Йдеться про фільм «Слуга народу» на «плюсах». Саме завдяки йому головний герой картини — кандидат у президенти Володимир Зе­ленський — має такий високий рейтинг. Фільм зроблено якісно, красиво, з нови­ми технологіями.

На другому місці за професійністю — ролики чинного президента. Відеоме­сиджі Петра Порошенка несуть ключові, змістовні, акцентовані повідомлення до людей. Відповідно, у нього теж високий рейтинг.

На третьому місці за професійністю виконання — кліп Юлії Тимошенко.

Відеоагітки решти кандидатів, відвер­то кажучи, мене «не надихають». Відео­ролики у них на порядок гірші. Тому їхні фігуранти зайняли нішу тих, хто не може змагатися за перемогу на виборах.

— Комедію «Слуга народу» Зелен­ський вважає всього-на-всього твор­чою роботою, а не виборчою рекла­мою…

— Оскільки назва цього фільму збіга­ється з партією Зеленського, а викона­вець ролі головного персонажа — кан­дидат у президенти, це дуже сильно впливає на свідомість громадян.

— У чию телеагітацію найшвидше повірить виборець?

— У ту, якої він бачить найбільше. Тобто — у «Слугу народу».

— Кажуть, що участь Зеленського у цій виборчій кампанії — елемент гібридної війни з боку Росії…

— Не можу сказати, що Зеленський — російський проект. Повинні бути докази. Їх немає. Як Петро Порошенко каже, що закрив свій бізнес у Росії, так само Зе­ленський стверджує, що закрив свій біз­нес у Росії. Правда, Кремль заявляв, що для нього найкраще, аби президентом був будь-хто, тільки не Порошенко. З цієї точки зору Зеленський більш вигідний для Путіна.

— На російських пропагандист­ських каналах все більше кажуть про те, що Росії підійшов би такий україн­ський президент, як Зеленський…

— Не тільки на російських телеканалах увага до цього кандидата. Багато послів, міжнародних лідерів вже зустрічаються із Зеленським — тому що зрозуміли, що той може виграти президентську кампанію. Європейські політики хочуть познайоми­тися з цією людиною, щоб знати, чого від неї можна очікувати.

— Видання «Лівий берег» каже, що дипломати були неприємно шоко­вані розмовою із Зеленським. Про­звучала думка: це навіть не «зеро» («нуль»), а нижче…

— Я чув таку інформацію. Це оцінка тих людей, з якими Зеленський зустрі­чався. Зокрема, жорсткою була розмо­ва цього кандидата з представниками Інституту Аспена. Думаю, Зеленський отримає ще багато інших негативних відгуків. Незважаючи на це, з ним зу­стрічаються представники інших дер­жав. Бо якщо Зеленський стане прези­дентом, їм треба зрозуміти, як і що він робитиме. І як їм діяти у такому випад­ку…

— Зеленський ніде публічно не ви­словлює своєї позиції з ключових проблем життя країни. Кажуть, він бо­їться такої прямої розмови, а живе у своєму кіношному образі «слуги на­роду». Якщо Зеленський з’явиться на прес-конференціях, відповість на не­зручні запитання журналістів, якщо люди переконаються у його некомпе­тентності, побачать його справжньо­го, а не штучного — чи може це обва­лити його рейтинг?

— «Ходіння у народ» може як знизити показники Зеленського, так і підвищи­ти. Недавно він пішов на одеський ринок «Привоз» — люди там його обожнювали. А от якщо Зеленський зустрінеться із сер­йозними, національно свідомими грома­дянами, скажімо, у Львові — там йому до­ведеться несолодко…

До речі…

За даними громадського руху «ЧЕСНО», вартість однієї секун­ди трансляції політичної реклами на телебаченні коливається від 70 грн. до 5 658 грн. (залежно від рей­тингу того чи іншого телеканалу). Відтак лише один показ передви­борчого ролика обходиться його замовникам у сотні тисяч гривень.