«Щирі українці», які ллють воду на російський млин
У парламенті думають, як законодавчо заборонити діяльність агентів ворожого впливу
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/378299/snegyryov.jpg)
Одним із проявів гібридної війни проти України є деструктивні дії в інтересах інших держав (найперше — Росії) так званих агентів впливу. Серйозність цієї проблеми, особливо у зв’язку з наближенням двох доленосних виборчих кампаній, усвідомлює політичне керівництво країни. У недавньому посланні до Верховної Ради президент Петро Порошенко приділив увагу цьому явищу, зазначивши, що частина нашого інформаційного поля так само окупована, як і частина української території. «…П'ята колона піднімає голову, намагається зібрати докупи різні свої шеренги, користуючись перевагами демократії, активізується в інформаційному просторі, — заявив глава держави. — Деякі телеканали, газети, інтернет-видання стали неприхованими рупорами російської пропаганди. Наше завдання надзвичайно складне — дати їм відсіч, не порушуючи норм європейської демократії». Президент підтримав ініціативу патріотичних партій, які виступають за те, щоб ухвалити закон про реєстрацію агентів впливу держави-агресора РФ. Детальніше на цю тему спілкуємося з політичним і військовим експертом Дмитром Снегирьовим.
— Пане Дмитре, дехто побоюється, що закон про іноземних агентів відкриє в Україні полювання на відьом, розпочне репресії, наступ на свободу слова, згортання демократичних свобод…
— Не поділяю таких думок. Нарікання безпідставні. А цей закон варто було приймати ще на початку гібридної війни. Бо, за великим рахунком, інформаційний простір України — це чорна діра, де досить вільно почуваються російські cпецслужби, які проводять підступні інформаційні операції. Прикладів можна навести чимало. Скажімо, свого часу саме через українські ЗМІ росіяни поширили «дезу» про можливу відставку помічника Путіна Владислава Суркова з посади «куратора» окупованих територій Луганської і Донецької областей. Це був відвертий фейк, який коментував навіть спецпредставник США в Україні Курт Волкер. Хвиля дезінформації щодо Суркова фактично нівелювала сам факт переговорів Волкера з його російським візаві. Це один із прикладів інформаційної війни.
Тим, хто чесно працює на Україну, на її благо, з появою закону про іноземних агентів не треба боятися утисків. Цей закон — не наше ноу-хау. А загальноєвропейська, ба більше — світова практика. Аналогічний закон функціонує у Сполучених Штатах, у Франції, Великій Британії, Ізраїлі. Це норма міжнародного права, коли держава захищає власний інформаційний простір.
У США згаданий закон було ухвалено ще у 1938 році, він мав на меті знизити інформаційну активність пронімецьких сил на теренах Штатів. Незважаючи на нові реалії, цей закон діє досі. У 1966 році до нього було ухвалено поправки, які посилювали санкції за політичний лобізм в інтересах чужих держав. Прикладом застосування цього американського закону стала реєстрація російської телекомпанії Russia Today як іноземного агента.
А у нас, до слова, у Верховній Раді, безкарно працюють політичні сили, зокрема «Опозиційний блок», які напряму чи опосередковано пов’язані з Російською Федерацією…
Закон про іноземних агентів функціонує і в Росії. Ним визнають будь-яку юридичну чи фізичну особу, достатньо лише довести факт їхнього фінансування із закордону. А в американському законі міститься норма про те, що спеціальні служби мають довести, що конкретна особа безпосередньо підпорядковується чи то іноземному уряду, чи то іноземним спецслужбам.
В Україні основне навантаження у пошуку агентів чужого впливу мало би лягти на спеціальні служби. На жаль, цього не відбувається.
Ухвалення закону про іноземних агентів конче потрібне. Воно дозволить регламентувати, регулювати інформаційну політику України. Водночас, щоб не було зойків про наступ на свободу слова, у спецслужб мають бути беззаперечні докази щодо протиправного впливу іноземних держав чи іноземних спецслужб на діяльність тієї чи іншої української структури, засобів масової інформації.
— Нині багато можна почути: агенти російського впливу Піховшек, Рабінович, Мураєв, Герман…
— Цей список можна продовжувати і персоналіями, і цілими партіями. Фінансування проросійських проектів відбувається і з допомогою створеного за указом Путіна «Фонду підтримки публічної дипломатії ім. О. Горчакова». Однією з його засад є створення позитивного іміджу Росії за кордоном, у тому числі — в Україні. Серед основних напрямів роботи цього фонду — фінансування ЗМІ, які створюватимуть цей позитивний імідж. У 2015 році, коли СБУ вдалося прикрити діяльність цієї структури в Україні, російські ЗМІ заявили, що закриття цього «гуманітарного фонду» спричинить блокування роботи опозиційної партії в Україні. Тобто «Опозиційного блоку». Це є прямим підтвердженням того, що однойменна фракція в українському парламенті — агент російського впливу.
— Як пересічному громадянину розрізнити, де йдеться про здорову критику влади, а де — свідоме її очорнювання, відверта ворожа пропаганда?
— Критика діяльності центральних органів влади, у тому числі президента — цілком здорове явище, вона є проявом свободи слова. Водночас агентами російського впливу слід вважати людей, які: а) створюють позитивний імідж країни-окупанта; б) отримують пряме фінансування і вказівки іноземних спецслужб. Тобто є провідниками інформаційної політики ворожої до нас країни. Один з таких прикладів я вже наводив — ситуація із Сурковим.
Ще один — здійнята інформаційна хвиля про те, що Україна має пристати на так званий мирний план на Донбасі. Одна з умов цього плану: Київ повинен сісти за стіл прямих перемовин з керівництвом терористичних утворень «ДНР», «ЛНР». А це, власне, передбачено планом російських спецслужб — перевести війну на сході із поняття «зовнішнє вторгнення Російської Федерації» у «внутрішньоукраїнський конфлікт».
Чимало проросійських діячів в Україні, які доносять до українців ці шкідливі месиджі (частину цих діячів ви згадали), і мають стати об’єктом уваги наших спецслужб, щодо них має бути проведено певні оперативно-слідчі дії, відкрито кримінальні провадження. Подібні збіги в антиукраїнській риториці неможливі! Ці люди, доносячи через ЗМІ у наше суспільство ворожі тези, формують у свідомості громадян хибну думку, фактично працюють на користь ворожої до нас держави, є тими самими агентами російського впливу.
— Як виміряти шкоду для України, завдану такими агентами?
— Її можна виміряти і у грошово-матеріальних втратах, і у політичних. Почнемо з останніх. Один з напрямів роботи агентів впливу — дискредитація Збройних сил України. Та ж пані Герман називає українських військових «моральними каліками». Це і є факт компрометації нашої армії, створення у суспільстві негативного образу українського вояка. Цю шкоду важко виміряти грошима…
Інший приклад роботи згаданих агентів впливу — коли через ЗМІ псевдоексперти сповіщають «достовірну інформацію» про можливий наступ російських військ. Такі дезінформаційні вкиди провокують безпідставну передислокацію нашого війська. Коли у Генштабі з його масивом достовірної інформації на ці провокації не реагують, агенти впливу починають розганяти чергову хвилю «зради». Якщо ж ЗСУ реагує на «сигнали суспільства» і починає певні переміщення важкої техніки, людських, матеріальних ресурсів — це несе за собою величезні матеріальні і фінансові втрати держави.
— Останнім часом на нашому телебаченні з’явилося багато контрпропагандистських спецпроектів, у багатьох з них ви берете участь. Наскільки вони допомагають вивести на чисту воду агентів впливу? Що додатково могли б зробити у цій сфері державні інституції, громадськість?
— Згадані вами проекти — власна ініціатива цих медіа. У нас, на жаль, немає цілісної державної політики у цьому напрямі. Боротьбою з ворожими інформвпливами, а, відповідно, регулюванням інформаційного середовища мало би зайнятися Міністерство інформаційної політики. До цієї справи має бути залучено і Мін’юст. Їм треба жорстко діяти під час ліцензування громадських організацій, друкованих і електронних ЗМІ проросійської орієнтації. Якщо Служба безпеки чи Генпрокуратура подає документи, в яких доведено факти свідомо викривленого подання інформації, чи які містять відверто проросійську позицію, такі ЗМІ мають бути заборонені, їх реєстрацію має бути скасовано. Як на мене, питанням інформаційної безпеки держави має займатися профільне міністерство, а не приватні телеканали чи експертне середовище. Експертів у цій сфері, які розвінчують агентів ворожого впливу, а з іншого боку, створюють позитивне реноме Україні, має фінансувати держава. Це неправильно, що вони працюють на волонтерських засадах.