Передплата 2024 «Добра кухня»

Віталій Пекарчук: «Центр ваги перенесено на аналітичні методи роботи з мінімальним втручанням у справи сумлінних платників»

2013 року було створено Міністерства доходів і зборів України.

Об’єднання податкової і митної служб у рамках нового відомства влада задекларувала як важливу інституційну реформу, в основу якої покладено досвід багатьох розвинутих країн. Відтоді минув рік — достатній відрізок часу, аби підбити підсумки першого етапу діяльності новоствореного міністерства та підпорядкованих йому регіональних органів, краще зважити доцільність проведених змін у податковій та митній сферах. За підсумками року начальник Головного управління Міндоходів у Львівській області Віталій Пекарчук поділився думками з приводу діяльності підопічного відомства.

- Віталію Семеновичу, ви ветеран податкової служби з багаторічним досвідом роботи. Спробуйте об’єктивно оцінити роботу Міністерства доходів і зборів України за першу річницю року, що минає.

— Ще на початковому етапі реформування податкової і митної служб я говорив про те, що воно не має аналогів за весь період незалежності України. Минулий рік зміцнив мою позицію новими аргументами. Інтегровано не лише дві служби в одну структуру, а й об’єднано два колективи в монолітну команду. У складі Головного управління Міндоходів в області 18 податкових інспекцій, Львівська митниця із зоною діяльності 278 км державного кордону, 15 митних постів, 9 пунктів пропуску. В цих підрозділах працюють понад 2300 досвідчених фахівців. Було проведено скорочення кількості працівників, об’єднано підрозділи обох служб: фінансові, юридичні, контрольно-перевірочні, ІТ-забезпечення. Це дозволяє більш оперативно і злагоджено виконувати делеговані нам функції та доведені завдання.

- Найважливіше — забезпечення бюджетних надход­жень. Чи можна сьогодні говорити про те, що очолюване вами відомство стало результативніше працювати в цьому напрямі.

— Рівень податкових та митних платежів і зборів прямо пропорційно залежить від результатів фінансово-господарської діяльності підприємств. Особливо жорсткою стала така залежність у нинішніх умовах. Та, незважаючи на сповільнення темпів економічного зростання в області, у січні-грудні 2013 року до бюджетів усіх рівнів очікується збір податкових та митних платежів (без урахування збору СДПІ з ОВП у м. Львові) в сумі 12 134,5 млн. гривень. Порівняно з 2012 роком буде забезпечено приріст збору коштів на 293,3 млн. грн., або 2,5 відсот­ка. В тому числі до Державного бюджету надійде 8 357,0 млн. грн., що більше порівняно з минулим роком на 269,3 млн. грн., або на 3,3 відсотка. При цьому платежі, які адмініструє Львівська митниця, становлять майже 5 544,0 млн. гривень. До місцевих бюджетів Львівської області у 2013 році надійде 3 777,5 млн. гривень. Порівняно з минулим роком надходження зростуть на 0,6%, або на 24,0 млн. гривень.

- Чи означає це, що доведені показники виконуються за рахунок додаткового навантаження або, як кажуть у підприємницькому середовищі, методом «закручування гайок»?

— Про будь-який тиск на сумлінний бізнес не йдеться. Запровадження нових технологій супроводу платників, відстежування можливих ризиків їхньої фінансової та господарської діяльності виключає можливість суб’єктивних підходів до такої відповідальної справи, як адміністрування податків і зборів. Значною мірою цьому сприяє єдиний моніторинговий центр — потужний інструмент для аналітичного та інформаційного супроводу процесів детінізації за допомогою найновіших розробок у сфері ІТ. Система автоматизована і виключає людський фактор, а отже, і будь-які корупційні прояви.

Одне з джерел збільшення бюджетних надходжень якраз і пов’язане з відпрацюванням ризиків, яких припускається низка підприємств Львівщини. Це зумовлює позитивні результати. Зокрема, за деклараціями з ПДВ, поданими такими підприємствами, нарахування за 10 місяців 2013 р. становили 74,6 млн. грн., що на 18% більше порівняно з аналогічним періодом 2012 р., відповідно на 16% зросли також нарахування з податку на прибуток. Більш наступально і предметно ведеться робота з відпрацювання так званих «податкових ям», ймовірних транзитерів. Її ефект вимірюється сумою понад 100 млн. гривень.

Проведення поетапного об’єд­­нання податкового і митного аудиту, застосування ризикоорієнтованої системи відбору платників до перевірок також сприяє мінімізації втручання у роботу сумлінного бізнесу. Відповідно до плану-графіка на січень-листопад 2013 р. кількість запланованих перевірок зменшено на 226, на 317 — кількість позапланових перевірок, на 1167 — фактичних перевірок. Зате якість податкового та митного аудиту стала вищою. З донарахованих сум до бюджету вже сплачено 169,8 млн. грн., що на 33,2 млн. грн. більше, ніж за 11 місяців минулого року.

- У структурі органів доходів і зборів збережено підрозділи податкової міліції. Чи це не створює дискомфорту для господарської діяльності підприємництва?

— Після реформи, проведеної на початку року, створено Головне управління фінансових розслідувань та оперативне управління. Скорочено особовий склад податкової міліції до оптимальної кількості. Центр ваги перенесено на аналітичні методи роботи з мінімальним втручанням у справи сумлінних платників. Оперативні і слідчі працівники активно долучилися до боротьби із порушеннями митних правил і контрабандою.

Слідчим управлінням фінансових розслідувань Міндоходів у Львівській області за 11 місяців 2013 року розпочато 526 кримінальних проваджень (утричі більше, ніж за аналогічний період минулого року), з яких 243 закінчено (уп’ятеро більше за минулорічний показник).

Завдяки слідчими заходам забезпечено відшкодування кош­тів до бюджету на загальну суму понад 27 млн. гривень. За час застосування нового КПК України спостерігається загальна позитивна тенденція до гуманізації кримінальної юстиції, про що, зокрема, свідчить такий факт: до суду скеровано 17 кримінальних проваджень (проти п’яти у минулому році) з клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності.

- Як охарактеризуєте стан малого і середнього бізнесу на Львівщині? Деякі аналітики стверджують, що нинішня податкова політика руйнує мале підприємництво...

— Це голослівні заяви, які не мають під собою жодного реального ґрунту. Міністерство домагається стабільності і прогнозованості податкової та митної політики для малого і середнього бізнесу. Протягом останнього року значно покращено умови роботи підприємців на спрощеній системі оподаткування. І сьогодні бачимо, що вона виправдала себе і з точки зору зростання підприємницької ініціативи, і з точки зору надходжень до бюджету.

У Львівській області спрощену систему оподаткування застосовують понад 56 тис. фізичних осіб-підприємців. Найчисленніша третя група, у якій перебувають 16985 фізичних осіб-підприємців. Фізичні особи-підприємці, які здійснюють діяльність за спрощеною системою оподаткування, забезпечують роботою більш ніж 28 тис. працівників. За ІII квартал 2013 року вони переказали до бюджету 36,9 млн. грн. ПДФО із заробітної плати, що на 11,8 млн. грн. більше за відповідний період минулого року (25,1 млн. грн.).

За січень-листопад поточного року фізичні особи-спрощенці сплатили до бюджету 248,6 млн. грн. єдиного податку, що в 1,4 раза перевищує надходження відповідного періоду 2012 року.

- Нерідко доводиться чути, що реорганізація митних та податкових органів не погіршила умов обслуговування платників. Та це лише половина справи. Адже платників податків цікавить підвищення якості податкового супроводу. Що можете сказати з цього приводу?

— Зі створенням міністерства увесь комплекс митних і податкових послуг стандартизовано та уніфіковано. Фактично розроблено нові стандарти якості обслуговування платників. Зокрема, в нашій області створена та працює система сервісних центрів з обслуговування платників, яка охоплює всі податкові інспекції та їх відділення (24 центри).

З початку 2013 року працівники органів Міндоходів Львівської області у ЦОП надали 1853,2 тис. послуг (письмових, телефонних, особистих звернень), в тому числі адміністративних — 227,7 тисячі.

Найбільш поширені адміністративні послуги стосувалися видачі реєстраційних номерів облікової картки платника податків — 101,4 тис., реєстрації книги обліку доходів та книги обліку доходів і витрат платників єдиного податку — 16,8 тис., видачі свідоцтва платника єдиного податку — 19,3 тис., реєстрації книг обліку розрахункових операцій — 13,5 тис. тощо. Поставлено завдання — максимально електронізувати процес адміністрування податків, зборів, митних платежів і єдиного соціального внеску.

Налагоджено роботу із залучення платників до подання звітності з використанням сервісу електронного звітування через Інтернет. У 2013 році 99,6 відсотка звітності з ПДВ подано виключно таким способом. Поступово переходять на віддалене звітування з використанням електронних цифрових підписів і інші категорії платників, зокрема 64% платників податку на прибуток прозвітували у жовтні п. р. електронно.

На базі Інформаційного порталу міністерства запроваджено понад 20 електронних сервісів для громадян і бізнесу.

У грудні після тестування введено в експлуатацію Елект­ронний кабінет платника — автоматизоване робоче місце платника податків, що забезпечує можливість подання декларацій у режимі реального часу, доступу платника податків до інформації щодо стану його розрахунків з бюджетом, зокрема до інформації про заборгованість зі сплати податків і зборів.

- Міністерство доходів і зборів України позиціонує себе прогнозованим партнером бізнесу і громадян. Яких конкретних зустрічних кроків слід очікувати бізнесу наступного року?

— Відповідно до Стратегії на найближчі п’ять років, роботу Міндоходів буде спрямовано на вдосконалення податкових і митних сервісів, розвиток партнерських стосунків з громадянами та бізнесом, активізацію міжнародної торгівлі за рахунок оптимізації митного регулювання, боротьбу з корупцією та «тіньовим» сектором економіки, запровадження сучасної IT-функції у роботу органів доходів і зборів. Це передбачає пере­орієнтацію сервісних центрів, що вже працюють на надання усього комплексу адміністративних послуг з податкових і митних питань, сплати єдиного соціального внеску («загальні» сервісні центри); вдосконалення порядку подання електронної звітності — перехід до одночасного подання звітності з податкових платежів та ЄСВ. Це буде першим кроком до впровадження автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронної звітності». З 2014 року підприємці, що працюють на спрощеній системі оподаткування, отримають можливість ведення в електронному вигляді книг обліку доходів і витрат. Підприємці-«спрощенці» першими зможуть оцінити переваги іншої нашої новації — сервісу електронних перевірок. Ця процедура дозволить проводити аудит бухгалтерської звітності дистанційно, не відволікаючи підприємця від його основної діяльності.

Цей перелік можна продовжити. Але найбільш приємну новину у переддень Нового року оприлюднив міністр доходів і зборів України Олександр Клименко. За його словами, наступного року неефективні й складні в адмініструванні податки слід ліквідувати. В країні доцільно залишити лише 9 чи 10 зборів, тоді як сьогодні їх понад 20.

- І, на завершення, ваші побажання підприємництву в наступному році?

— Підприємці — це головна рушійна сила економічного поступу нашої держави. Вони наші партнери. Отож хотів би побажати їм успіхів в реалізації впевненості, що органи доходів і зборів завжди підтримають їх в усіх добрих намірах і починаннях, якщо вони спрямовані на сумлінне виконання обов’язків перед суспільством. А поза тим, бажаю вам, шановні колеги, міцного здоров’я, щасливого Нового року, піднесеного різдвяного настрою, благополуччя і достатку вашим родинам.