Передплата 2024 «Добрий господар»

Ґаджети для дитини: за і проти

Смартфони, планшети, ноутбуки та інші електронні пристрої зайняли значне місце у нашому житті. Як мінімум один ґаджет зараз є в кожній сучасній родині. Не дивно, що діти починають користуватися ними раніше, ніж говорити і, тим більше, писати від руки

Малюки сприймають їх лише як іграшку, старшим дітям вони допомагають у навчанні. З одного боку, сучасні технології допомагають дітям розвивати увагу, дрібну моторику, сприяють їхньому інтелектуальному розвитку. З іншого — вони нерідко забирають багато часу, якого не вистачає на активні заняття і розваги. Наскільки ж корисні і шкідливі ґаджети для дитини?

Аргументи «за»

Ґаджети — частина технічного прогресу. Комп’ютерні та інтер­нет-технології - така ж частина життя сучасної людини, як холо­дильник, метро, літак тощо. Їхнє призначення — допомагати пра­цювати і відпочивати з комфор­том. Чим раніше дитина навчить­ся користуватися цими благами цивілізації з користю для себе — тим краще. Отже, хай опановує нові навички.

Заповнюємо паузу з корис­тю. Після появи комп’ютерів, планшетів, смартфонів батькам більше не потрібно ламати голо­ву, чим зайняти дитину у черзі в поліклініці або під час тривалої по­їздки. Немає потреби брати зі со­бою пакет іграшок. Тепер можна просто ввімкнути малюкові улю­блений мультфільм або гру. Він не сумуватиме, цікаво проведе час і не буде заважати оточенню.

Ґаджети — розвиваючий інструмент

Різнокольорові пірамідки, кубики, пластилін, фарби, ма­шинки, пупси та інші тради­ційні дитячі атрибути — це не просто іграшки, а засіб для фі­зичного, соціального та інтелек­туального розвитку дітей. Також і ґаджети. Коли малюк хаотично натискає на кнопки, він розви­ває дрібну моторику і мимоволі запам’ятовує деякі букви і цифри. Розглядаючи картинки на екра­ні і вибираючи мелодію — тренує зорове і слухове сприйняття. Важливо спрямувати дії малю­ка у потрібне русло. Існує безліч електронних ігор, які розширю­ють світогляд дитини і допомага­ють їй освоїти різні навички.

Помічник у навчанні. Елек­тронні пристрої здатні зберігати в собі цілу бібліотеку. Електронна книжка допомагає дитині отри­мувати нові знання так само, як і звична паперова. До того ж не по­трібно нести важку добірку книг з бібліотеки і назад. Досить заван­тажити цікаву книгу з Інтернету. Батьки можуть привчити дитину до того, що Інтернет — джерело корисної інформації, а не тільки джерело ігор.

Аргументи «проти»

Проблеми зі здоров’ям. Тех­нічний прогрес звільнив людей від багатьох фізичних навантажень. Актуальною проблемою людства стали гіподинамія та її наслід­ки для здоров’я (надмірна вага, серцево-судинні захворювання, слабкість м’язової системи).

Нестача руху особливо не­безпечна для дитячого орга­нізму. Від тривалого сидіння на одному місці (а саме цим за­грожує захоплення ґаджетами) порушується циркуляція крові в ногах, внутрішніх органах, вклю­чаючи головний мозок. Це по­гано позначається на розумових процесах, пам’яті, концентрації уваги. М’язова система дитини стає слабкою, порушується по­става (що веде до порушення функцій внутрішніх органів і сис­тем), з’являються зайві кілогра­ми. Крім того, дитячі очі відчува­ють колосальне навантаження, рано виникають проблеми із зо­ром.

Емоційна залежність. Якщо дитина проводить дуже бага­то вільного часу з комп’ютером, планшетом або смартфоном, у неї формується залежність від них. Поступово інші розваги стають нецікаві. А втративши улюблений електронний пристрій, дитина по­чинає нервувати і вередувати.

Джерело заборонених тем. Не секрет, що в онлайн-про­сторі дуже багато речей, які не призначені для дитячої аудиторії. Але для вирішення цієї проблеми існують програми батьківського контролю, які дозволяють закри­ти дітям доступ до небезпечного контенту.

Підміняють реальне спілку­вання. Проведення часу з ґаджетом і віртуальне спілкування можуть заважати освоювати на­вички комунікації, встановленню повноцінних соціальних зв’язків. Замість того, щоб заводити ре­альних друзів і спілкуватися з ними, деякі діти занадто серйозно сприймають героїв комп’ютерних ігор або «чатяться» з одноклас­никами, хоча могли б подзвонити їм або зустрітися. Батькам варто стривожитися, якщо у дитини не­має друзів, а в компанії дітей вона поводиться сковано.

Насправді побічних ефектів від використання ґаджетів уникну­ти нескладно. Батькам потрібно контролювати кількість часу, який діти витрачають на електронні ігри. У дитини не буде залежності від них, якщо у неї є альтернатив­ні інтереси (гуртки, прогулянки, спорт). А ще не забувайте, що до певного віку головним прикладом для дитини є її батьки. Якщо мама з татом весь вільний час прово­дять у соціальних мережах, то не варто дивуватися, що ґаджети асоціюються у дитини з чимось надзвичайно важливим і захопли­вим.

Підготував Руслан Сергієнко.

Схожі новини