Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Фейкові записи лікарів — у медичній системі Helsi

Українці скаржаться, що у їхньому особистому кабінеті з’являються візити до лікарів чи обстеження, яких їм не призначали

Фото: Helsi
Фото: Helsi

Українці помітили, що у медичній інформаційній системі Helsi з’являються записи лікарів, яких вони ніколи не відвідували. Цей медичний портал було створено у 2016 році для закладів охорони здоров’я та пацієнтів. І такі випадки непоодинокі!

— Я у Helsi ніколи не заходила, у мене навіть кабінету не було, — написала на своїй сторінці у Фейсбуці киянка Марія. — Зараз прочитала про проблему з лівими записами, створила кабінет. Зайшла, а там якийсь «двіж» вже три роки, хтось від мого імені ходить по лікарях, причому частина з них дитячі, і жоден з цих візитів не мій. Національна служба здоров’я України, що це?

Окей, три з шести візитів мої - відмічена ковідна вакцинація. Але решта звідки? Дитячий ЛОР з причиною «скарги на ніс»? Направлення на кардіограму? Дерматовенеролог?

У коментарі для «ВЗ» Марія розповіла, що побачила у соцмережах інший допис про цю проблему. Вирішила перевірити, чи й сама не має «лівих» записів.

— У мене немає сімейного лікаря, — каже Марія. — Я не підписувала декларацію. Користуюсь за потреби приватною медициною.

Моя подруга теж розповідає, коли робила щеплення від ковіду, то в особистому кабінеті з’явився запис лікаря-інфекціоніста з поліклініки, якого вона в очі не бачила!

— У мене теж таке було, — написав ще один користувач соцмереж Дмитро. — Сходив на прийом один раз, щоб зробити щеплення. У результаті прийомів стало три! Але цих лікарів я ніколи не бачив.

Ще одна дописувачка соцмереж Наталка Макогон, у якої теж з’явилися невідомі записи лікарів у Helsi, вирішила розібратися у проблемі. А коментарі під її дописом свідчать про те, що проблема системна.

Журналістка «ВЗ» поспілкувалась з пані Наталією, яка перебуває зараз за кордоном.

— Я залишила офіційну заявку у Helsi, наразі відповіді від них не отримала, — каже Наталія. — Готую також звернення до Національної служби здоров’я України (НСЗУ). Відповідь на цей запит, очевидно, буду чекати 30 днів за законодавством. Подивлюся куди ще можна звернутися, щоб була проведена перевірка. Мені було призначено невідомий візит не тільки до сімейного лікаря, але й виписане скерування на флюорографію, скерування на аналізи. Я також попросила свого чоловіка зайти у свій особистий кабінет. Він виявив також два записи до лікаря. Один минулого року, один вже цього року. І кілька призначень до кількох вузькопрофільних фахівців. Зокрема, і на обстеження — на флюорографію та до травматолога.

Виявляється, що це дійсно дуже серйозна проблема. Двоє людей під моїм постом написали, що виявили у себе щеплення, зокрема, від правця. Якщо людина, наприклад, наступила на цвях і прийшла до лікаря. Лікар питає:

— У вас є щеплення від правця?

— Не знаю, не пам’ятаю.

Лікар дивиться у систему, і каже, що у вас є щеплення, а тому ви можете бути на амбулаторному лікуванні, нічого страшного, будемо спостерігати. А реально у людини немає щеплення. У такому випадку можуть бути важкі наслідки для пацієнтів.

Один з засновників цієї системи мені відповів, що так роблять недобросовісні лікарі, — каже Наталія. — У моєму випадку, записи робив не сімейний лікар, а вузькопрофільні лікарі. Наприклад, мені буде потрібна виписка для дитини про стан її здоров’я, чи про щеплення. Я візьму цю інформацію з системи, а вона не відповідає дійсності… У світовій практиці таку інформацію називають чутливою, до якої застосовують найвищий рівень захисту. Я чесно кажучи, шокована реакцією на мій допис. Стільки людей, яких я особисто знаю, написали, що у них така сама проблема. І це уже триває достатньо тривалий час.

Але тут є ще одна складова. За кожну медичну послугу держава виділяє гроші на лікувальний заклад. А лікар отримує компенсацію. Тобто ми бачимо, що є серйозні порушення щодо фінансування. А мова йде про багатомільйонні обороти державних коштів…

І ще один момент, який мене бентежить у цій ситуації, ці хибні записи можуть стати можливістю маніпуляцій для дуже нечесних людей. Людина може вчинити злочин, а у судовому порядку сказати: «Я була у лікаря. Ось у мене тут запис…». Тобто у такий спосіб забезпечити собі алібі. Я дуже сподіваюсь, що на це звернуть серйозну увагу компетентні структури, адже це стосується кожної людини. А зараз хлопці з фронту повертаються, у них свої проблеми зі здоров’ям. Якщо цим людям будуть писати аби що?! Так же не може бути.

Чекаю офіційної відповіді від НСЗУ, чому так відбувається? Хто має доступ до моєї системи? Чому немає додаткової верифікації з боку пацієнта? Лікар призначає, а пацієнт підтверджує, що він погоджується на дану послугу. На сьогодні я знаходжуся за кордоном. А моєю системою «бавляться», коли я у такій чутливій ситуації через війну.

За кордоном до медичних даних пацієнта ставляться дуже і дуже відповідально. За будь-які порушення передбачена кримінальна відповідальність. Після кожного прийому лікар може вам роздрукувати те, що призначив, або інформація зберігається у системі. Це як вам зручно.

Ця ситуація наштовхнула мене на думку, що треба знову діставати свою паперову картку. І підшивати все в теку. Тільки так ти можеш бути впевнений, коли б ти не прийшов до лікаря, то зможеш надати йому достовірну інформацію для того, щоб отримати правильний протокол лікування.

— Іноді трапляється, що і картки губляться у поліклініках…

— Після того, як картку моєї дитини у реєстратурі не могли знайти вчасно, я зберігаю усі картки вдома. Ми потребували консультації вузькопрофільних лікарів. І лікарю було важливо знати усі деталі попереднього лікування (час візиту до лікаря). Якщо ми усю відповідальність покладемо на цю систему, то у результаті можемо отримати не те лікування, яке нам дійсно потрібне (і не тому, що лікар не фаховий, а ось через такі фейкові записи). Кожна людина повинна отримувати правдиву інформацію щодо свого здоров’я.

На своїй сторінці у Фейсбуці директор Helsi Євген Донець написав:

— Чи може у вашому кабінеті (в додатку) з’явитися некоректна інформація, інформація про візити лікарів, яких ви не здійснювали? Чи варто перейматися про безпеку даних?

1. Говорити про небезпеку даних — не вірно. Бо пацієнт бачить дані, які вніс лікар про нього, навіть якщо дані некоректні.
2. У випадку, якщо ви дійсно помітили прийоми, на яких вас не було, є три шляхи вирішення:

  • Зверніться до медзакладу, де працює лікар. Вони відмітять ваш прийом як такий, що не відбувся.
  • Зверніться до служби підтримки Helsi. Тоді ми самі звернемося до медзакладу.
  • Протягом 2-х тижнів залишіть відгук на лікаря, який провів прийом. Це побачить і керівництво закладу, і вплине на ситуацію.

3. Про причини: ми знаходимося на такому етапі, коли великі системні рішення як електронна система охорони здоров’я постійно розвиваються. Тому й можуть виникати помилки із внесенням інформації — це перехідний етап цифровізації.

Дані належать пацієнту, а за коректність їх внесення відповідає саме лікар.Та, власне, саме користувачі сервісу Helsi можуть легко ці помилки виявити та тим самим здійснити контроль своїх медичних записів.

4. Висновок: Helsi — це місток між лікарем і пацієнтом. Він прозорий, тому ви бачите що про вас вносить лікар. Чи можна уникнути проблеми неякісних записів або мінімалізувати її — так! Працюємо над цим.

У коментарі для «ВЗ» Євген Донець розповів:

Користувачі соцмереж нарікають на махінації у системі Helsi. Євген Донець стверджує, що маємо проблему з внесенням медичних даних у систему.
Користувачі соцмереж нарікають на махінації у системі Helsi. Євген Донець стверджує, що маємо проблему з внесенням медичних даних у систему.

— Ми сьогодні проводили дослідження в першу чергу по людях, які писали у ФБ, і виявили декілька основних кейсів: один з найпопулярніших — люди робили вакцинацію від ковіду і під час цієї вакцинації їм здійснював огляд і фіксував вакцину лікар, якого вони і не брали до уваги як лікаря, але такий візит фіксувався і зазначалося, який лікар його проводив.

Аналогічний кейс з медкомісіями. Був випадок, що у медичній комісії працював дитячий лікар, тому запис вносився дорослій людині від дитячого лікаря. Але він реально проводив огляд. Іноді, але не завжди, такі фейкові записи вносять лікарі. Навмисно або заради тренування — по різному. Ми не можемо заборонити вносити лікарю запис, якщо він вважає це необхідним. А профілі пацієнтів ніхто не зламує, це реально внесені дані медичними співробітниками. Бо ніхто крім медичного персоналу не має до них доступу. Завдяки прозорості сподіваюсь вдасться зменшити таке недбале внесення медичних даних. Масовості додають саме ковідні кейси за попереднім аналізом. Але й відсутність реального контролю.

— Чи не вносять ці фейкові записи вузькопрофільні лікарі заради збільшення заробітної плати?

— Заробітна плата у сімейних лікарів не залежить від кількості візитів взагалі. У вузькопрофільних — залежить, але не прямо, і частина записів, які ми аналізуємо, не підлягають оплаті. Але, мабуть, це створювало певну статистику — пережиток старої системи. Можу припустити, що частина має таку мотивацію. Хоча знаю, що і правоохоронні органи відпрацювали такі кейси.

— Чи покарають недобросовісних лікарів?

— Це питання до Національної служби здоров’я, яка відповідає за фінансування. А отже і за його контроль.

— Як ви вважаєте ця медична система достатньо захищена, чи треба знову повертатися до паперових карток?

— Звісно про картки варто забути, бо звідки нам було знати хто, що і коли з ними робить. А тут є реальний доступ бенефіціара до своїх даних, по суті, і контроль. Взагалі це питання не в площині безпеки даних, а в площині якості внесення. Якість внесення треба покращувати!

Схожі новини