У полоні печалі…
22 травня 1979 року Львів проводжав в останню земну дорогу Володимира Івасюка
/wz.lviv.ua/images/wzhistory/_cover/390920/pohoron1.jpg)
Уранці 24 квітня композитор повернувся у Львів з Хмельницького, де був членом журі всеукраїнського конкурсу «Молоді голоси». Пішов у консерваторію, де навчався, — і зник. Наступного дня родина подала в міліцію заяву про розшук. Мама Володі Софія Іванівна тричі зверталася з проханням оголосити по телебаченню, показати фотографії, звернутися до людей по допомогу — відмовили, мотивуючи тим, що, мовляв, буде багато шуму. Сказала: «Що мені до вашого шуму, мені дитина пропадає». Оголошення по телебаченню так і не дали.
Друзі й колеги Івасюка дізналися, що вже кілька днів його немає вдома. Як і куди зник — невідомо. То було як грім, як сполох, сприймалося як неймовірне, бо завжди акуратний і виважений у вчинках і на життєвих перехрестях Івасюк не міг просто так зникнути, не поінформувавши про своє бодай коротке відлучення родину. Поет Юрій Рибчинський розповідає: перше, що робив Івасюк, прибувши до Києва і переступивши поріг квартири Рибчинського (Володя часто зупинявся там), — дзвонив мамі і казав: «Усе гаразд, добрався нормально, я в Юрка, не хвилюйся». Людина обов’язкова і пунктуальна, він якщо й затримувався десь хоча б на півгодини, неодмінно телефонував і попереджав про це. Взагалі в родині Івасюків існувало тверде правило: поінформованість сім’ї про те, хто і де перебуває, коли буде. Залишали про це записки чи телефонували.
А тут — уже кілька днів.
Усе ж ми всі почали дзвонити до тих, хто міг щось знати чи підказати, — у Львові, в Києві, Чернівцях, Луцьку. Безрезультатно…
Минали дні, Львовом повзли чутки і версії, одна неймовірніша від іншої. Навіть ті, хто добре знав Володю, хапалися за кожну з них, перевіряли, розпитували…
А потім — 18 травня дізналися, що в Брюховицькому лісі знайшли його тіло. У це не вірилося.
Але настало 22 травня, коли на вулиці перед його будинком стояли у заціпенінні тисячі людей, а у Володиній квартирі на першому поверсі стояла труна з його тілом.
Володимир Івасюк мав рідкісну здатність об’єднувати людей. Не лише як гостинний господар своєї оселі, центр уваги гурту друзів і однодумців. Сяйво його душі притягувало — і притягує! — до себе людей, натхненних однією ідеєю. Його музика і сьогодні згуртовує співаків і музикантів різних поколінь, навіть тих, які у своїх власних пошуках далеко не завжди є соратниками і однодумцями, а іноді — й непримиренними опонентами.
Він об’єднав людей і своєю смертю, влаштувавши водночас для тих, хто знав композитора, іспит на честь, чесність і вірність.
Жодного офіційного повідомлення про час і місце похорону ніде не було (за винятком львівської молодіжної газети), у пресі не було навіть коротенького некролога. У львівських вузах саме на цей день і час раптом призначили комсомольські збори з обов’язковою явкою. Але провести в останню путь лицаря нашої пісні прийшли тисячі й тисячі, студенти у тім числі. Зокрема й Львівської консерваторії.
З Києва приїхали Юрій Рибчинський і композитор Вадим Ільїн — істинні друзі Володі за його життя і дотепер. Почорнілого від розпуки Рибчинського, у якого саме був день народження, годі було впізнати. З Чернівців — Назарій Яремчук, засновник легендарної «Смерічки» композитор Левко Дутківський, письменник і драматург Анатолій Крим.
З Волині примчав Василь Зінкевич. Того дня він мав концерти аж у Ковелі, але тільки після того, як над свіжою могилою його друга виросла гора квітів, ускочив у машину і помчав на виступ — за двісті кілометрів, де вже посходилися на концерт люди. Музиканти «Світязя» вийшли на сцену, вибачилися, пояснили, що сталося, що концерт затримується, і кожен охочий може відмовитися від квитка і отримати назад гроші. Ніхто не підвівся з місця і не пішов здавати квитка. Люди сиділи у дзвінкій тиші, думали про Івасюка і про своє. Зінкевич примчав, вийшов на сцену, почався той концерт, концерт-реквієм, коли і артисти, і публіка не ховали сліз.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2019/05/pohoron2.jpg)
Софія Ротару не приїхала, була того дня на гастролях у Росії. Прислала вінок із живих білих квітів від себе і від ансамблю «Червона рута».
Коли винесли дубову труну, яку прибрала калиною та рушником родина художника Володимира Патика, хотіли було встановити її в похоронний автобус з чорною смугою. Не дозволили — сотні голосів заскандували: «На руки! На руки! Нести!». І труна попливла на раменах до Личаківського цвинтаря, і злива квітів летіла на віко, встеляла останній Володин земний шлях. Попереду процесії йшла дочка художника Оксана Патик у національному строї з портретом композитора у миртовім вінку.
Важкими кроками ступали бруківкою поет Ростислав Братунь (саме на його вірші Івасюк написав найбільше пісень), ректор консерваторії Зенон Дашак, педагог Володі в консерваторії професор Лешек Мазепа. Серед її студентів ішли Ігор Білозір, Остап Стахів. Журналіст Богдан Гнатовський, у якого Володя був дружбою на весіллі (про цю подію вже почав розробляти концепцію лібрето і музики майбутньої оперети «Весілля журналіста»), письменник Дмитро Герасимчук, поет Роман Кудлик… Вже тільки те, що вони прийшли на похорон Володимира Івасюка, обіцяло їм, м’яко кажучи, неабиякі неприємності в стосунках з тодішньою владою, яка у Львові була особливо реакційною і нещадною до тих, хто осмілювався не виконати «одностайних» вказівок і не дослухатися, що «є така думка».
І коли поставили біля ями труну, всі чекали якусь мить, хто вийде наперед, хто скаже перше слово. Той крок зробив і перше печальне слово мовив Ростислав Братунь. Що означало у травні 1979 року виступити на похороні Володимира Івасюка, та ще й для тодішнього голови Львівської організації Спілки письменників, розуміли всі, і Ростислав Андрійович — найкраще. Але поет і громадянин ступив той крок. І невдовзі був змушений залишити пост голови письменницької організації, потрапив в опалу. Та не зрадив друга, честі своєї не зронив.
І заспівали студенти консерваторії «Чуєш, брате мій…», і плакали тисячі людей. І пломеніли печаллю травневі квіти…
Невдовзі могила була тричі сплюндрована і спалена (одного разу, у червні, у зливу горіли квіти!). Винних, звісно, не знайшли, бо й не шукали. А вже наступного дня після цих актів вандалізму над могилою знову була гора свіжих квітів.
Минав час. Аж через одинадцять років вдалося домогтися дозволу на встановлення бронзового пам’ятника на могилі — весь цей час він стояв у майстерні скульптора Миколи Посікіри. Замріяний, натхненний, задивлений у грядуще юнак біля рояля. Але всі ті роки і дотепер пам’ятником Володимирові Івасюку було і є море квітів на його могилі в будь-яку пору року, серед літа і в найлютіші морози. Люди йшли і йдуть сюди — вклонитися, постояти, помовчати, подумати, кого ми втратили, кого не вберегли.
І, звичайно, його пісні, які звучать і звучатимуть із уст самого народу. Про таких велетів, як Володимир Івасюк, ми згадуємо не лише в урочі дні і в ювілейні дати. Він промчав крізь свою добу яскравою зіркою, сягаючи і осягаючи майбутнє. Її світло вказує нам дорогу і кличе вперед. Завдяки ньому ми знаємо, куди і як іти.
За поданням Львівського міського клубу творчої молоді імені Володимира Івасюка, у березні 1994 року Указом Президента України Леоніда Кравчука Володимирові Івасюку була посмертно присуджена Національна премія імені
Фото з відкритих джерел