Що таке «небаланс»?
За тепло й гарячу воду доведеться платити більше
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/473016/taryf.jpg)
Попри те, що влада заборонила підвищувати тарифи на газ та тепло для населення на час воєнного стану та ще пів року після його закінчення, українцям усе-таки доведеться платити за тепло і гарячу воду більше. Мешканці багатоквартирних будинків тепер мають новий головний біль: у декого в платіжках за тепло та гарячу воду з’явився новий рядок. Називається він «Небаланс» — і тягне за собою подекуди «доплату» в кілька тисяч гривень до основної суми за ці послуги.
У містах такі платіжки почали отримувати вже влітку. А зараз, з початком опалювального сезону, їх іще збільшиться… У людей «квадратні очі»: за що додатково платити? «Мені за липень нарахували плюс дві тисячі за гарячу воду, — обурюється львів'янин пан Мирон. — У будинку встановили загальний лічильник на воду, нічого не повідомили»…
Ситуацію роз’яснила «ВЗ» начальниця відділу обліку та збуту теплової енергії ЛМК «Львівтеплоенерго» Галина Пакулець: «Від 1 грудня 2021 року ЛМКП «Львівтеплоенерго» вступило в нові відносини зі споживачами, оскільки набув чинності Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання». Цим законом встановлена нова методика обліку теплової енергії та гарячої води. Закон затверджений ще 2018 року, але через впровадження інших законодавчих актів, карантинні обмеження, був відтермінований. Згідно із цим законом, змінився розподіл обсягів опалення і гарячого водопостачання. Також на вимогу закону у всіх будівлях ми встановлюємо вузли комерційного обліку гарячого водопостачання. Тобто вся гаряча вода, яка заходить у будинок, обліковується загальнобудинковими лічильниками гарячої води. Оскільки в нас діє загальнобудинковий прилад обліку, і мешканці квартир мають індивідуальні розподільчі прилади обліку (індивідуальні лічильники. — Авт.) то часто-густо в будинку виникає небаланс. Небаланс — це різниця між тим, що вказав загальнобудинковий прилад обліку, й тим, що спожили і сукупно вказали мешканці. Наприклад, загальнобудинковий лічильник показав, що у будинок зайшло 100 кубометрів гарячої води, а сума показників лічильників мешканців — 50 кубометрів. Тобто небаланс по будинку — 50 кубометрів. Згідно з новою методикою обліку, цей небаланс розподіляється між споживачами пропорційно до фактично спожитого обсягу гарячої води. Якщо всі квартири в будинку обладнані лічильниками гарячої води, то визначається, яка частина цього небалансу припадає на один метр кубічний, і пропорційно, хто скільки спожив, дораховується споживачам до їхнього нарахування. Якщо в будинку є квартири, які не мають своїх лічильників гарячої води, то небаланс розподіляється на ці квартири пропорційно до кількості осіб, які фактично користуються послугою гарячого водопостачання.
Небаланс кожного місяця різний, і відповідно до вашого споживання централізованого гарячого водопостачання він вам нараховується. Ця новація почалася для когось з квітня, для когось з березня — у міру встановлення загальнобудинкових лічильників. Є будинки, у яких досі лічильники не встановлені, але їх встановлення йде швидкими темпами, і вони з’являться.
Якщо мешканці незадоволені, що отримують у платіжках великі суми, методика дозволяє цей небаланс розподіляти іншим методом. Наприклад, пропорційно до площі ванних кімнат, пропорційно до кількості стояків гарячого водопостачання, до кількості санітарно-технічного обладнання, яким здійснюється водорозбір гарячої води, або пропорційно до кількості осіб. Для цього мешканці кожного будинку мають провести збори, оформити протокол. Але не зважати на той небаланс не можна. Варто коректно споживати гарячу воду, не здійснювати її несанкціонованого відбору (а таке у нас буває - люди «відкручують» лічильник). Тоді небалансу не мало би бути — якщо немає витоків у системі гарячої води в будинку. Радимо мешканцям проводити рейди поквартирно, знімати показники. Якщо треба, будемо долучатися. Тобто власники будинків мали би щось робити, аби зменшити ті небаланси. Хоча невеликий небаланс є практично по кожному будинку. Причина може бути і в різних термінах подачі показників лічильників мешканцями".
«Оцінюю Закон «Про комерційний облік теплової енергії» негативно, — розповів «ВЗ» голова правління Спілки споживачів комунальних послуг Олег Попенко. — Коли його тільки вивчали, мене запросили на слухання у комітет Верховної Ради, і я тоді ще заявив, що цей закон — не для споживачів, а для монополістів. Його можна впроваджувати тільки після того, як максимально будуть проведені капітальні ремонти багатоквартирного житлового фонду. Тому що на сьогодні втрати у житловому фонді - до 50% тепла…
Проблема не тільки в тому, що на людей повісили небаланс. Загальнобудинковий лічильник дає облік, і це добре. Але при цьому відповідальність за цей облік лягає на співвласників багатоквартирного будинку. Тому що, згідно із законом, прилади обліку — це власність співвласників будинку. І вони відповідають за їхню цілісність, обслуговування, перевірку, охорону. Хоча в більшості цивілізованих країн облік перебуває у зоні відповідальності компанії-постачальника послуг. Хіба хтось приходить на ринок по картоплю зі своєю вагою? Ні. Але монополісти, тобто різні теплокомуненерго, пролобіювали цей закон і зараз переклали його на плечі громадян".