Передплатити

Скільки ще триватиме «армагеддон» на кордонах?

Довжелезні черги спричиняє, зокрема, «нульове» розмитнення ввезених автівок, яке вирішили не скасовувати


На ПП Корчова-Краковець перед зважуванням смугу для вантажного транспорту та смугу для легкових авто з’єднують в одну. Це спричиняє великі черги. Фото Юрія Лукашевського

“Армагеддон” не полишає польсько-український кордон. Уже близько двох тижнів водії потерпають від кілометрових черг. Аби в”їхати в Україну, іноді доводиться стояти у “колєйці” кілька діб. Попри обіцянки вирішити питання, влада не в змозі швидко “розрулити” ситуацію.

Одна з причин тран­спортного колапсу на кордонах – запроваджене урядом “нульове” розмитнення ввезених автомобілів. Цей закон був прийнятий, аби пожва­вити українську економіку в пе­ріод воєнного часу. Але, схоже, прорахували в уряді далеко не все.

Зокрема, постраждали во­лонтери, які везуть в Україну гуманітарну допомогу й пере­ганяють авто для потреб Зброй­них сил. Також це заблокува­ло проїзд бензовозів в Україну, що посприяло дефіциту пально­го на автозаправках. Певний час польська сторона відокремлю­вала машини з “гуманітаркою” і авто для приватного користу­вання. Але потім вийшло розпо­рядження пускати усіх в одну за­гальну чергу.

Як повідомили “ВЗ” у пресслужбі Державної митної служ­би України, розпорядженням Кабміну № 354-р від 03 травня 2022 р. визначено пункти про­пуску через державний кордон для переміщення транспортних засобів, придбаних громадяна­ми України за межами митної території України. На кордоні з Польщею це «Устилуг» і «Гру­шів», на кордоні зі Словаччи­ною – «Малий Березний». Вод­ночас Держприкордонслужба радить усім, хто везе в Україну гуманітарну допомогу на авто, повертатися через ПП у «Ра­ва-Руській» та «Краковці». На цих пунктах не пускають легко­ві авто, які чекають розмитнен­ня (тобто придбані для власних потреб).

Теоретично це означає, що авто для власного користуван­ня українці мають ввозити че­рез «Устилуг», «Грушів» і «Ма­лий Березний», а гуманітарну допомогу й авто для потреб ЗСУ – через “Раву-Руську” та “Кра­ковець”. Однак на практиці ко­жен їде, куди хоче, відповідно на всіх пунктах пропуску – ве­личезні черги. Як розповів “ВЗ” волонтер пан Євген, який вво­зить в Україну машини для по­треб ЗСУ, зараз на кордоні об­слуговують за принципом “Хто заїхав на ПП, того й розмитню­ють”.

Директор департамен­ту міської агломерації Львів­ської міськради, депутат міськради Юрій Лукашев­ський розповів “ВЗ”, з якими “пригодами” йому довелося перетинати польсько-україн­ський кордон цими вихідними: “Переганяв автомобіль, який придбав у Польщі для хлопців зі 103-ї бригади. Вони озвучи­ли, яке саме авто їм потрібне, я ініціював збір коштів на сво­їх пабліках, вклав свої кошти, і потрібну суму зібрали. Усе було добре до моменту, коли тре­ба було повертатися в Україну. Спочатку я поїхав на ПП “Гру­шів”, була інфа, що там маши­ни для військових швидше про­пускають. Але там черги були кілометрові. Поїхав на “Крако­вець” – такі самі черги. Вирі­шив їхати через “Краковець”. Мав лист від військової части­ни на цю машину, але польські прикордонники сказали, що не розуміють українською, і не ма­ють інформації з нашого боку, як відрізняти машини, які йдуть для війська, від тих, які йдуть для особистих потреб. Оскіль­ки я мав транзитні номери (для тимчасових поїздок), мене по­ставили в одну смугу з усіма іншими транзитними легкови­ми авто. Загалом на польсько­му боці уся процедура оформ­лення тривала не довше ніж пів години. Я став у загальну смугу з усіма легковими авто, зокре­ма і з тими, що для особистих потреб. Щоб проїхати скорі­ше, довелося через кожні 100-200 метрів підходити до водіїв і пояснювати, що везу маши­ну для війська і просити, щоб мене пропустили. Мені йшли назустріч, пропускали. Ми ско­оперувалися ще з двома хлоп­цями, які переганяли машини для ЗСУ, і втрьох нам вдалося пришвидшитися. Але при в”їзді на український митний пост си­туація кардинально змінила­ся. Перед місцем зважування автомобілів українські митни­ки з’єднали всі машини, і лег­кові, і вантажні, в одну сму­гу! І це при тому, що там були дві окремі смуги, але їх штуч­но об’єднали в одну. І на тій вазі працював лише один митник, який не дуже поспішав. Може­те собі уявити, що там було! За­галом я простояв у черзі добу.

Щодо “нульового” розмит­нення”, яке створює черги, то, на мою приватну думку, це тре­ба припиняти. Зараз 90-95% машин, які ввозять, – для при­ватного користування. Це бло­кує ввезення інших вантажів, автівок для потреб ЗСУ. Не ко­жен волонтер чекатиме одну-дві доби, щоб привезти в Укра­їну допомогу”.

Шалені черги на кордонах збільшилися, коли пішли роз­мови, що влада ось-ось збира­ється скасувати “нульове” роз­митнення. І справді, комітет ВР з питань фінансів, податкової та митної політики підтримав зако­нопроєкт № 7311. Згідно з доку­ментом, безплатне розмитнен­ня залишили тільки для потреб ЗСУ.

Однак 2 травня стало відомо, що законопроєкт № 7311 від­клали на невизначений термін. Перший заступник голови пар­ламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк на­писав у своєму Telegram: “Усім, хто переживав, що Верховна Рада найближчим часом ухва­лить податкові зміни №7311, не переживайте. Найближчим ча­сом не ухвалить”. Причини та­кого рішення нардеп не пояс­нив.

А його колега Ігор Фріс по­відомив у Facebook, що піс­ля озвучених аргументів на ко­ристь “нульового” розмитнення проєкт закону знято з поряд­ку денного у ВР. Ще раніше ста­тистику розмитнення оприлюд­нила членкиня комітету митної політики Олена Шкрум. За її ін­формацією, преміальні моделі вартістю понад мільйон гривень становлять лише 0,8% від усіх ввезених у квітні машин. А більш ніж половина ввезених машин – дешеві авто, причому їх частина йде на потреби ЗСУ.

Українці й надалі мають шанс розмитнити свої авто “на халяву”. Звісно, якщо вистоять у кілометрових чергах на кор­доні.

Читайте також: “Чому подорожчало таксі? А чому виникла криза з пальним?”