Скільки ще триватиме «армагеддон» на кордонах?
Довжелезні черги спричиняє, зокрема, «нульове» розмитнення ввезених автівок, яке вирішили не скасовувати

“Армагеддон” не полишає польсько-український кордон. Уже близько двох тижнів водії потерпають від кілометрових черг. Аби в”їхати в Україну, іноді доводиться стояти у “колєйці” кілька діб. Попри обіцянки вирішити питання, влада не в змозі швидко “розрулити” ситуацію.
Одна з причин транспортного колапсу на кордонах – запроваджене урядом “нульове” розмитнення ввезених автомобілів. Цей закон був прийнятий, аби пожвавити українську економіку в період воєнного часу. Але, схоже, прорахували в уряді далеко не все.
Зокрема, постраждали волонтери, які везуть в Україну гуманітарну допомогу й переганяють авто для потреб Збройних сил. Також це заблокувало проїзд бензовозів в Україну, що посприяло дефіциту пального на автозаправках. Певний час польська сторона відокремлювала машини з “гуманітаркою” і авто для приватного користування. Але потім вийшло розпорядження пускати усіх в одну загальну чергу.
Як повідомили “ВЗ” у пресслужбі Державної митної служби України, розпорядженням Кабміну № 354-р від 03 травня 2022 р. визначено пункти пропуску через державний кордон для переміщення транспортних засобів, придбаних громадянами України за межами митної території України. На кордоні з Польщею це «Устилуг» і «Грушів», на кордоні зі Словаччиною – «Малий Березний». Водночас Держприкордонслужба радить усім, хто везе в Україну гуманітарну допомогу на авто, повертатися через ПП у «Рава-Руській» та «Краковці». На цих пунктах не пускають легкові авто, які чекають розмитнення (тобто придбані для власних потреб).
Теоретично це означає, що авто для власного користування українці мають ввозити через «Устилуг», «Грушів» і «Малий Березний», а гуманітарну допомогу й авто для потреб ЗСУ – через “Раву-Руську” та “Краковець”. Однак на практиці кожен їде, куди хоче, відповідно на всіх пунктах пропуску – величезні черги. Як розповів “ВЗ” волонтер пан Євген, який ввозить в Україну машини для потреб ЗСУ, зараз на кордоні обслуговують за принципом “Хто заїхав на ПП, того й розмитнюють”.
Директор департаменту міської агломерації Львівської міськради, депутат міськради Юрій Лукашевський розповів “ВЗ”, з якими “пригодами” йому довелося перетинати польсько-український кордон цими вихідними: “Переганяв автомобіль, який придбав у Польщі для хлопців зі 103-ї бригади. Вони озвучили, яке саме авто їм потрібне, я ініціював збір коштів на своїх пабліках, вклав свої кошти, і потрібну суму зібрали. Усе було добре до моменту, коли треба було повертатися в Україну. Спочатку я поїхав на ПП “Грушів”, була інфа, що там машини для військових швидше пропускають. Але там черги були кілометрові. Поїхав на “Краковець” – такі самі черги. Вирішив їхати через “Краковець”. Мав лист від військової частини на цю машину, але польські прикордонники сказали, що не розуміють українською, і не мають інформації з нашого боку, як відрізняти машини, які йдуть для війська, від тих, які йдуть для особистих потреб. Оскільки я мав транзитні номери (для тимчасових поїздок), мене поставили в одну смугу з усіма іншими транзитними легковими авто. Загалом на польському боці уся процедура оформлення тривала не довше ніж пів години. Я став у загальну смугу з усіма легковими авто, зокрема і з тими, що для особистих потреб. Щоб проїхати скоріше, довелося через кожні 100-200 метрів підходити до водіїв і пояснювати, що везу машину для війська і просити, щоб мене пропустили. Мені йшли назустріч, пропускали. Ми скооперувалися ще з двома хлопцями, які переганяли машини для ЗСУ, і втрьох нам вдалося пришвидшитися. Але при в”їзді на український митний пост ситуація кардинально змінилася. Перед місцем зважування автомобілів українські митники з’єднали всі машини, і легкові, і вантажні, в одну смугу! І це при тому, що там були дві окремі смуги, але їх штучно об’єднали в одну. І на тій вазі працював лише один митник, який не дуже поспішав. Можете собі уявити, що там було! Загалом я простояв у черзі добу.
Щодо “нульового” розмитнення”, яке створює черги, то, на мою приватну думку, це треба припиняти. Зараз 90-95% машин, які ввозять, – для приватного користування. Це блокує ввезення інших вантажів, автівок для потреб ЗСУ. Не кожен волонтер чекатиме одну-дві доби, щоб привезти в Україну допомогу”.
Шалені черги на кордонах збільшилися, коли пішли розмови, що влада ось-ось збирається скасувати “нульове” розмитнення. І справді, комітет ВР з питань фінансів, податкової та митної політики підтримав законопроєкт № 7311. Згідно з документом, безплатне розмитнення залишили тільки для потреб ЗСУ.
Однак 2 травня стало відомо, що законопроєкт № 7311 відклали на невизначений термін. Перший заступник голови парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк написав у своєму Telegram: “Усім, хто переживав, що Верховна Рада найближчим часом ухвалить податкові зміни №7311, не переживайте. Найближчим часом не ухвалить”. Причини такого рішення нардеп не пояснив.
А його колега Ігор Фріс повідомив у Facebook, що після озвучених аргументів на користь “нульового” розмитнення проєкт закону знято з порядку денного у ВР. Ще раніше статистику розмитнення оприлюднила членкиня комітету митної політики Олена Шкрум. За її інформацією, преміальні моделі вартістю понад мільйон гривень становлять лише 0,8% від усіх ввезених у квітні машин. А більш ніж половина ввезених машин – дешеві авто, причому їх частина йде на потреби ЗСУ.
Українці й надалі мають шанс розмитнити свої авто “на халяву”. Звісно, якщо вистоять у кілометрових чергах на кордоні.
Читайте також: “Чому подорожчало таксі? А чому виникла криза з пальним?”