Сільських поштарів перетворять на банкірів?
«Укрпошта» незабаром може почати видавати платіжні картки і навіть приймати депозити від населення
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/413503/post.jpg)
Верховна Рада у першому читанні прийняла законопроєкт, який фактично дозволяє «Укрпошті» надавати банківські послуги. Загалом у ВРУ зареєстровано три законопроєкти, мета яких — перетворити державного поштового монополіста на поштовий банк. Але який у цьому сенс, якщо в країні і так десятки банків, а поштові відділення надають платіжні послуги: приймають оплату за комуналку, розносять пенсії, здійснюють грошові перекази?
Якщо закон приймуть, то, окрім перелічених послуг, пошта зможе видавати платіжні картки і навіть залучати кошти на депозити. Щоправда, їх називатимуть «поштовими» рахунками. Автори законопроєкту (депутати від «Слуги народу» та «Голосу») переконують: намагаються зробити фінансові послуги доступнішими для українців. Виявляється, лише 6% території країни покрито зоною обслуговування банків. Тобто основними клієнтами такої пошти-банку мали б бути сільські жителі. Логіка в цьому, безперечно, є. Особливо після того, як державний «Ощадбанк» почав закривати невеличкі відділення у селах як нерентабельні. Але ж і «Укрпошта» позакривала багато відділень. Тож переважно залишилось одне поштове відділення на декілька сіл, де приймають оплату за світло та газ, торгують милом та туалетним папером… Сільська пошта — це переважно стара будівля, навіть без ґрат на вікнах. Адже останні два десятиліття «Укрпошта» стабільно збиткове підприємство, яке просто не мало коштів, аби утримувати відділення у належному стані. Поштарі обслуговують по кілька хуторів, тож їм доводиться на велосипеді, без жодної охорони, розвозити кількадесят тисяч гривень і товар на продаж. Тепер вони стануть ще й банкірами. Яким чином така пошта може гарантувати вкладникам безпеку їхніх заощаджень? При цьому генеральний директор «Укрпошти» Ігор Смілянський переконує, що «Укрпошта» готова виконувати усі вимоги НБУ і навіть стати членом Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
«Нелогічно. Неконкурентно. Ризиково. Це якщо у три слова втиснути нашу позицію про ідею дозволити „Укрпошті“ надавати банківські послуги», — прокоментували ситуацію у НБУ. «Укрпошта» опиниться у привілейованому стані, якщо порівняти з тими ж банками. Зважте самі. Поштовийоператор отримає всі переваги і можливості ведення банківськоїдіяльності, але не нестиме жодноївідповідальності. Поштовому оператору не потрібно отримувати банківську ліцензію, не потрібно виконувати нормативи та вимоги до роботи з коштами населення. НБУ зможе встановлювати для «Укрпошти» лише порядок відкриття і ведення рахунків. Тобто НБУ не буде регулювати банківську діяльність «Укрпошти». До того ж «Укрпошта» змагатиметься з іншими держбанками — Ощадбанком і ПриватБанком. Ми за конкуренцію, але не держбанків між собою за одних і тих же клієнтів. Боротьба на одному «клаптику землі» призведе до зменшення дохідності всіх. Переможців не буде, всі будуть у програші. У підсумку втратить держбюджет, включно з додатковими витратами «Укрпошти», — йдеться у повідомленні.
Коментар для «ВЗ»
Олексій Кущ, фінансовий експерт
На мій погляд, покладати на «Укрпошту» функції банку немає сенсу. По-перше, у нас і так уже квазідержавна банківська система. Її можна порівняти з банківською системою часів пізнього Радянського Союзу. Майже 60% банківської системи за активами і пасивами належить чотирьом державним банкам. Створювати п’ятий поштовий державний банк і все більше нарощувати присутність держави у фінансовому секторі, коли її треба скорочувати, абсолютно безглуздо.
По-друге, ця ідея поки що не пророблена навіть на рівні якогось ефективного бізнес-плану. Розширення операцій за рахунок отримання банківської ліцензії потребуватиме величезних інвестицій. Це закупівля нового обладнання, програмного забезпечення, набір і навчання персоналу, фінансовий моніторинг тощо. Це сотні мільйонів, якщо не мільярди гривень інвестицій. Таких ресурсів «Укрпошта» наразі не має, тому держава має витрачати бюджетні гроші, аби докапіталізувати цю компанію, аби у неї з’явилися кошти для таких масштабних операцій.
По-третє, варто вести дискусію про модель поштового банку. У різних країнах є переважно три моделі. Перша — створення поштового банку, друга — передбачає фінансовий напрям у поштовому холдингу, який співпрацює з комерційними банками. Третя модель — коли пошта створює з комерційним банком спільний проєкт з надання банківських послуг. Думаю, модель створення поштового банку в Україні недоцільна. Ми втрачаємо величезну можливість ефективнішого використання наявних державних фінансових компаній. Про що йдеться? У нас є «Укрпошта» і «Ощадбанк». Це дві структури, створені ще за Радянського Союзу, і вони фактично дублювали одна одну, якщо брати їхню мережу відділень. В одному будинку могло розташовуватись і відділення «Ощадбанку», і «Укрпошти». Я вважаю, що найбільш ефективним було б об’єднання «Ощадбанку» і «Укрпошти» в єдиний поштовий банк. Фактично це був би трисекційний холдинг. Один напрям — банківський, другий — поштовий, третій — страховий. За рахунок накладання мереж «Укрпошти» і «Ощадбанку» можна було б скоротити кількість самих відділень, але при цьому зберегти територіальну розгалуженість. Можна було б оптимізувати операційні витрати цих двох компаній. Ми отримали б дуже ліквідний і цікавий об’єкт, який можна було б згодом приватизувати. Можливо, частково. Японія продала 12% японської пошти за 11 мільярдів доларів. До речі, під це об’єднання «Укрпошти» і «Ощадбанку» можна було б вже зараз залучити кошти Світового банку чи ЄБРР, які могли б стати міноритарним акціонером. Тобто всю цю реформу можна було б провести за кошти міжнародних фінансових організацій.
Єдине, що заважає такому кроку, це те, що і навколо «Укрпошти», і навколо «Ощадбанку» існують різні політичні групи впливу, які фактично контролюють ці компанії. Ніхто з них не хоче поступатись домінуванням і контролем за основними фінансовими потоками. Тому саме інтереси держави не стоять на першому місці.
Щодо інтересів вкладників, то, звичайно, «Укрпошта» мала б стати членом Фонду гарантування вкладів. Але ми стикаємось з проблемами, коли в «Укрпошті» неможливо розшукати посилку, яка з одного населеного пункту до іншого, між якими 100 км, може йти тижнями. А може і взагалі загубитись. А тут йдеться про гроші клієнтів. «Укрпошті» треба спочатку навчитись зберігати посилки клієнтів і вчасно їх доставляти, а вже потім братися за обслуговування рахунків та депозитів.