Закон про ринок землі: компроміс чи «кастрована реформа»?
Коли в Україні почнуть торгувати землею та чи зупинить ліміт у 100 гектарів агрохолдинги
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/409598/zemlia.jpg)
Вночі з 30 на 31 березня Верховна Рада прийняла «історичний» закон про землю, перед тим проголосувавши кілька десятків поправок. Відтак на ранок навіть не усі депутати, які голосували, до кінця не розуміли, як виглядатиме документ в цілому. Однак ризик позбутись фінансової підтримки МВФ змусив «зелену» більшість та опозицію знайти компроміс. Тож, окрім «Слуги народу», за закон про землю проголосували також депутати від ЄС та та «Голосу».
Як пояснив Петро Порошенко, «Європейська Солідарність» підтримала законопроект, оскільки пройшла поправка про заборону на продаж землі сільгосппризначення, яка є у державній власності. «Одинадцять млн гектарів, які належать державі, тобто українському народу, заборонено продавати цим законом. Земля, яка є у комунальній власності, у власності муніципалітетів також заборонена для продажу. Знайдено відповіді, що робити і як підтримати українського фермера, який уже багато десятків років отримав право постійного землекористування. Лише їм надана можливість володіти землею за межами 100 гектарів. У цих умовах також зроблені кроки, щоб не допустити монополізації землі агрохолдингами».
Поки одні називають прийнятий законопроєкт компромісним, інші вважають, що у прийнятому варіанті ринку землі як такого не буде. «Президент і його партія методично кастрували земельну реформу останні півроку, роблячи її менш ефективною», — вважає економіст Сергій Фурса. На його думку, у документі забагато обмежень, тож не буде достатньо покупців на землю, а отже, і ціна буде невисокою.
Відповідно до законопроєкту, ринок землі запрацює лише з 1 липня 2021 року. На цьому етапі землю сільгосппризначення зможуть купувати лише фізичні особи, але не більше 100 га в одні руки. З 2021-го по 2023 рік також діятиме заборона на продаж земель, що є у державній власності. З 2023 року право купувати землю отримають юридичні особи, а ліміт продажу зросте зі 100 га до 10 тис. га.
У документі передбачене переважне право орендаря на купівлю землі. Орендар також має можливість передати переважне право на придбання ділянки іншій особі, але про це повинен бути письмово повідомлений власник. Однак це не означає, що власник зобов’язаний продати землю фермеру чи агрохолдингу, який тривалий час її орендує.
Щодо продажу землі іноземцям, то це питання вирішуватимуть на референдумі. Але навіть якщо українці висловляться за продаж землі іноземцям, то вони не зможуть купувати землі, що є в 50-кілометровій зоні від кордону.
До 2030 року діятимуть мінімальні гарантовані ціни на землю. Тобто її не можна буде продавати дешевше, аніж нормативна грошова оцінка.
Коментарі для «ВЗ»
Зеновій Бермес, бізнес-омбудсмен Львівщини
Мотивація прийняття цього закону очевидна — уряд не справляється з фінансовими проблемами, і йому потрібні гроші будь-якою ціною. І ці гроші він вирішив взяти у міжнародних донорів. А вони вимагають відкрити ринок землі. З точки зору самого закону, то треба визнати, що він є менш шкідливим, ніж попередній варіант. Насамперед завдяки обмеженню у 100 га в одні руки, а також тим, що спочатку землю зможуть купувати лише фізичні особи, а не юридичні. Але з точки зору логіки, першим, хто мав би мати право купувати землю, — це селянство. Але воно на сьогодні без грошей, тому не зможе купити не те що ста, а й п’ятдесяти га. Якщо ми хочемо, щоб українська земля давала віддачу народові, то для цього треба розвивати фермерство. Натомість у нас сьогодні найбільшу частку земель використовують агрохолдинги, а вони, по суті, є операторами зовнішньоекономічної діяльності. Майже 80% продукції, яку вони виробляють, йде на експорт. І це переважно сировина, де мало доданої вартості. Загалом на виробництво сільгосппродукції у нас припадає до 10% ВВП, саме через те, що у нас вирощують сировину і лише частково переробляють, але практично не випускають готову продукцію. Дві останні влади мали на меті створити ринок землі, але нічого не робили для того, аби підтримати дрібних фермерів, які могли б бути активними учасниками ринку. Інакше це не ринок, а просто продаж землі тим, хто має більше грошей.
Олександр Соколов, генеральний директор Pro-Consulting
Враховуючи варіант, який запропонували восени, і той, що прийняли зараз, то його можна назвати компромісним, але потребує ще доопрацювань. Враховуючи, що ринок землі запрацює лише у 2021 році, і до цього часу буде проведена відповідна підготовча робота в органах влади, то матимемо більш зважений варіант. Звичайно, певні агрохолдинги матимуть бажання придбати землю уже на першому етапі, наприклад, через підставних осіб. Максимум, що може зробити держава, максимально ускладнити цей процес. Те, що земля буде продаватись лише фізичним особам і не більше 100 га в одні руки, це уже само по собі суттєве обмеження. Зрештою, зараз криза у всіх, і в агрохолдингів теж, тому якщо вони захочуть придбати землю, яка у них в оренді навіть через підставних осіб, то для цього їм потрібно буде акумулювати значні кошти. Тому ці перші два роки саме малий та середній бізнес буде в кращих умовах для придбання землі.
Щодо цін, то зараз важко спрогнозувати, якими вони будуть. Адже треба прийняти багато змін для підготовки землі до продажу. Ціни залежатимуть не лише від попиту, а й від того, наскільки легко і прозоро відбуватиметься продаж землі. Тому чи вони відразу підуть вгору, чи залишатимуться близькими до оціночної вартості, наразі не можна сказати.