Путін купив Зе-владу за три мільярди доларів?
Що насправді криється за попередніми домовленостями щодо газового контракту
«Газової війни не буде». «Україна та Росія змогли досягти компромісу щодо продовження транзиту газу». Чимало експертів та політиків уже назвали попередні домовленості мало не перемогою. І справді, виглядає, що вдалося досягти золотої середини. Росія хотіла контракту на рік, Україна — на десять. Домовились про п’ять років. «Газпром» виплачує гроші за рішеннями арбітражу (близько трьох млрд доларів), а НАК відмовляється від нових позовів. «Нафтогаз» вимагав обсягів транзиту мінімум 60 млрд кубометрів на рік. Домовились про 65 у 2020-му і далі — по 40 млрд… Утім, зважаючи на історію газових відносин України та Росії, можна припустити, що за кожною поступкою з російського боку ховається пастка.
Науковець-біолог, учасник війни на Донбасі Євген Дикий пов’язує результати газових переговорів та величезну діру в бюджеті України. На його думку, нашому уряду вкрай потрібні гроші уже до кінця року, тому й відмовилися від майбутніх міжнародних позовів на величезні суми (приблизно 12 млрд дол.), щоб отримати близько трьох млрд негайно. Фактично, влада пішла шляхом Януковича, вважає Дикий.
Про те, що у цих домовленостях ключову роль зіграла саме влада, а не НАК «Нафтогаз», свідчить і те, як по-різному оцінюють домовленості міністр енергетики Олексій Оржель та виконавчий директор «Нафтогазу» Юрій Вітренко.
«Дуже добрі новини. Хочу підтвердити, що і президент України Володимир Зеленський, і уряд, і Верховна Рада зробили неможливе. Ми здійснили дуже великі та серйозні кроки в частині забезпечення європейського законодавства та забезпечення й гарантування транзиту територією України», — заявив Оржель.
А ось Вітренко говорить про домовленості як про серйозний ризик. «Якщо ми відмовимось від нових позовів (а ми маємо це зробити, якщо транзит залишиться), а потім транзиту не буде, то виходить, що ми відмовилися від позовів без жодного сенсу. Це дуже великий ризик», — визнав Вітренко. Тому наразі у «Нафтогазі» працюють над самим контрактом, аби максимально захистити себе від того, що «Газпром» у якийсь момент перестане виконувати домовленості.
«Ризик № 1, що уся історія з бажанням росіян домовитися, — це ширма для порятунку «Північного потоку-2», — сказано у повідомленні прес-служби НАК на офіційній сторінці «Нафтогазу» у Facebook. — Ми раніше ніколи не бачили такої жвавості у дипломатичних, лобістських і бізнесових колах щодо цього проєкту у Вашингтоні. А бачили ми багато. Немає кращої гарантії, що росіяни дотримуватимуться умов договорів щодо продовження транзиту, ніж відсутність «Північного потоку-2». Ми хочемо домовитися, і хочемо, щоб ці домовленості були чесними і надійно захищеними. Тому зараз — ще не «зрада», не «перемога», а «боротьба триває».
Президент Центру глобалістики Михайло Гончар переконаний: якби у переговори між «Нафтогазом» та «Газпромом» не втрутилася наша влада, то результат був би інший, вигідніший для української сторони. «Ці домовленості не є компромісом. Вони мають маніпулятивний характер і, очевидно, є наслідком паризької зустрічі тет-а-тет Путіна і Зеленського. Путіну фактично вдалося реконструювати політичну надбудову над переговорами комерційних суб’єктів. Коли „Нафтогаз“ працював самостійно, то переговорний процес розвивався успішно, на користь української сторони. Не „Нафтогаз“ був винен „Газпрому“, а навпаки. І зовнішні чинники сприятливі саме для „Нафтогазу“: і запаси газу у сховищах, і тепла зима, і американські санкції щодо „Північного потоку-2“, — каже Михайло Гончар. — Маніпулятивна подача інформації через офіційний лист з боку німецького уряду у Вашингтон, напередодні підписання Трампом закону про оборонний бюджет (саме туди входять пункти про санкції щодо „Потоку-2“), була спробою з німецького боку зупинити американські санкції. І це індикатор того, що „Газпром“ потужно програвав. На жаль, для української політичної верхівки війни не існує. Для них є якийсь конфлікт на Донбасі. Російська сторона вдалася до хитрощів і обману, бо побачили, що уся ця Зе-команда намагається побудувати своє політичне довголіття на зниженні цін та тарифів. Звідси наживка у вигляді дешевого газу, який пропонується українській стороні. Зараз ідуть спростування, що у протоколі ніде не міститься пункт про поновлення імпорту газу. Але в останньому пункті протоколу це вказано. У майбутньому часі, але вказано. І ми чітко розуміємо, що така налаштованість є. Фактично, чистий виграш у нас лише в одному — „Газпром“ погодився виплатити компенсацію за рішенням Стокгольмського арбітражу. Але він і так це мав зробити. Кошти на це у нього були у бюджеті зарезервовані. За рештою питань йде абсолютний неадекват. Наприклад, відмова від судових позовів. Гарантій того, що транзит буде збережений через територію України, у домовленостях нема. Кажуть, за перший рік транзит буде 65 млрд кубометрів. Так, у 2020 році це буде. Бо „Газпром“ не має можливості в інший спосіб постачати газ у Європу. Але вони вважають, що за рік вирішать питання з німцями, і їм вдасться запустити „Північний потік-2“. Далі за домовленостями буде по 40 млрд кубів за умови, якщо в українського маршруту буде конкурентний тариф. Це прямий натяк на те, що вони скажуть, ніби тариф по „Турецькому потоку“ в Баумгардтен вигідніший, ніж через Україну. Не виключаю і такого варіанта, який вони колись відпрацювали з Туркменистаном. Раптом щось трапляється на якійсь із газокомпресорних станцій „Газпрому“ поблизу території України, і вони кажуть: система стара, змушені припинити роботу цього напрямку… Реально це транзитний контракт на рік».