«Треба повернути «Мотор Січ» у державну власність»
Передавши унікальні технології китайцям, Україна ризикує власною безпекою
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/396416/motor.jpg)
Українське підприємство «Мотор Січ» опинилося в епіцентрі міжнародного скандалу. Власник стратегічного оборонного підприємства, ексрегіонал, 81-річний В’ячеслав Богуслаєв вирішив продати контрольний пакет акцій китайцям. Аби зупинити цю оборудку, до України прибув радник президента США з національної безпеки Джон Болтон. «Йдеться про питання, яке є важливим як для України, так і для США, Європи, Японії, Австралії, Канади та інших країн. Йдеться про зусилля Китаю використати позитивний торговельний баланс цієї країни для того, щоб отримати економічні важелі у різних країнах світу, щоб отримати зиск від оборонних технологій, що їх розробили інші країни. Ми у США маємо механізми, щоб захистити ті наші галузі, які стосуються національної безпеки. Україна теж мала б розглянути таку можливість», — заявив Болтон в інтерв’ю радіо «Свобода».
«Мотор Січ» є не просто одним з найбільших у світі виробників авіаційних двигунів, вона володіє унікальними технологічними розробками. Саме на ці технології полюють Китай та Росія. До речі, майже 80% російських гелікоптерів оснащені двигунами «Мотор Січі», тож росіянам як нікому вигідно, що ці технології потрапили до дружніх їм китайців.
Богуслаєв на початку 90-х був директором «Мотор Січі», скориставшись періодом «дикої приватизації», став власником контрольного пакета акцій стратегічного підприємства. Свого часу він уже намагався продати частину акцій китайській компанії Skyrizon. Однак у 2016 СБУ зупинила продаж, відкривши провадження за статтею «Диверсія». Тепер бізнесмен вирішив повторити спробу. Угода про продаж практично готова — залишилось лише отримати погодження від Антимонопольного комітету.
— «Мотор Січ» — одне з небагатьох українських підприємств високих технологій оборонно-промислового комплексу і виробництва авіадвигунів. Логічно, що воно привернуло увагу китайців, які полюють на технології по всьому світу.
Зараз вони побачили нове вікно можливостей: у країні некомпетентна влада, якій ще треба розібратись, що таке держава, не кажучи вже про стратегічне значення «Мотор Січі», — каже президент Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Михайло Гончар (на фото). — Китайцям це придбання дасть можливість стрибнути на новий рівень авіабудування. Їх цікавлять лише технології. Не треба будувати ілюзій, що від підприємства в Україні щось залишиться. Вони перенесуть виробництво до себе, оскільки їм треба створювати робочі місця у своїй країні.
— Чому на можливий продаж «Мотор Січі» так активно відреагували Штати?
— Все, що може посилити Китай, Штати розцінюють як виклик для себе. Зрозуміло, що технології «Мотор Січі» будуть використані насамперед для військового авіабуду вання. У США і так бачать, який стрибок зробила Піднебесна з 2000 року. У цьому трикутнику Україна-США-Китай вибір маємо робити з точки зору національної безпеки, а не комерційних інтересів. Від США ми отримуємо військову, фінансову, дипломатичну допомогу, в той час як Китай є союзником Росії, хай і не прямим. Не забувайте, що саме китайці допомогли Росії з будівництвом енергетичного мосту до Криму.
— Яким чином держава може зупинити продаж акцій підприємства, яке перебуває у приватній власності?
— Такого роду підприємства не повинні були приватизувати. Але приватизація відбулася, і зараз мажоритарний приватний власник діє з огляду на власні комерційні інтереси, а не інтереси держави. У ситуацію мають втрутитись органи безпеки. Держава має діяти радикально і повернути «Мотор Січ» у державну власність. Державі має належати контрольний пакет акцій, а не 25%. Чому Антимонопольний комітет зараз діє так обережно? Бо достеменно невідомо, хто стоїть за тими чи іншими пакетами акцій, які намагаються продати. Це наче різні компанії, але може виявитись, що в підсумку це один власник.
— Богуслаєв заявляв, що «Мотор Січ» не має достатньо замовлень, тому він і продає акції?
— Так, держава не завантажувала його замовленнями. Це абсурдно, коли, маючи власне підприємство, яке може випускати гелікоптери, МВС віддає контракт французам. Більше того, купує техніку, яка вже була в ужитку. Тому має бути чіткий підхід: для силових відомств техніку треба закуповувати у власних оборонних підприємств. Віддавати контракт за кордон варто лише на ту техніку, яка не може бути вироблена в Україні. Адже потім виникають проблеми з обслуговуванням цієї техніки. Зрештою, йдеться не лише про економічну складову. Коли мова про авіаційні комплекси, системи протиповітряної оборони, радіолокаційне обладнання, маємо розуміти, що виробник може контролювати його. Особливо тепер, з розвитком кіберсистем, систем радіоелектронної боротьби. Не варто забувати про випадок, коли одна з французьких фірм, яка постачала системи ППО для Іраку, надала коди доступу американцям. І американці без проблем нейтралізували цю систему, просто ввівши коди. Тому так важливо зберегти технології і виробництво в Україні.